REFERENCING AND COHERENCE STRATEGIES IN THE TOP-SCORING ESSAYS OF THE 2021 ENEM

A TEXTUAL ANALYSIS

Authors

  • Davi Guedes Universidade Estadual do Ceará
  • Suelene Silva Oliveira Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.47456/b7v8tx42

Keywords:

Referencing, Enem, Textual analysis

Abstract

This study aims to analyze the role of referencing processes in argumentative essays that achieved a perfect score (1000) in the 2021 ENEM and their implications for teaching writing. For theoretical support, we adopt the sociocognitive conception of language, understanding reference as a complex process that goes beyond textual expressions, requiring a sociocognitive effort to construct discursive elements. The analysis is based on theories by Salomão (1999), Marcuschi (2007), Koch and Cunha-Lima (2011), among others, who view the text as a communicative event and referencing as a discursive stabilization process. The research examined an essay from high school students who received the maximum score in the 2021 ENEM, aiming to contribute to studies on referencing and to highlight the changes and new meanings in the essays. In conclusion, we observe that argumentative-essay writing broadens contexts and reconfigures meanings by incorporating diverse readings.

 

 

References

Apothéloz, D. Papel e funcionamento da anáfora na dinâmica textual. Tese (Doutorado) – Université de Neuchâtel, 1995. Tradução: Mônica Magalhães Cavalcante. In: Cavalcante, Mônica Magalhães; Rodrigues, Bernadete Biasi; Ciulla, Alena. (orgs.) Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003. p. 53-84.

Beaugrande, Robert-Alain; Dressler, Wolfgang U. Introduction to text linguistics. London and New York: Longman, 1981.

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A redação no Enem 2022: cartilha do participante. Brasília, 2022.

Cavalcante, Mônica Magalhães; Custódio-Filho, V.; Brito M. A. P. Coerência, referenciação e ensino. São Paulo: Cortez, 2014.

Omisso para análise (2023).

Koch, Ingedore G. V. Introdução à lingüística textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

Marconi, Marina de Andrade; Lakatos, Eva Maria. Metodologia do Trabalho Científico. 7ª ed. São Paulo: Editora Atlas, 2017.

Marcuschi, Luiz Antônio. Cognição, linguagem e práticas interacionais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

Mondada, Lorenza; Dubois, Danièle. Construção dos objetos de discurso e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. Tradução Mônica Magalhães Cavalcante. In: Cavalcante, M. M.; Rodrigues, B. B.; Ciulla, A. (Org.). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003, p. 17-52.

Published

02-07-2025

How to Cite

REFERENCING AND COHERENCE STRATEGIES IN THE TOP-SCORING ESSAYS OF THE 2021 ENEM: A TEXTUAL ANALYSIS. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 161–181, 2025. DOI: 10.47456/b7v8tx42. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/46613. Acesso em: 5 dec. 2025.