LINGUISTIC EDUCATION AND DECOLONIALITY: EXPLORING CRITICAL LITERACIES THROUGH THE BOOK QUARTO DE DESPEJO BY CAROLINA MARIA DE JESUS
EXPLORANDO LETRAMENTOS CRÍTICOS ATRAVÉS DE QUARTO DE DESPEJO, DE CAROLINA MARIA DE JESUS
DOI:
https://doi.org/10.47456/6eqq9802Keywords:
Linguistic education, decoloniality, critical literacy, plural epistemologies, peripheral narrativesAbstract
This article investigates the intersections between linguistic education and decoloniality, based on Quarto de Despejo by Carolina Maria de Jesus. Grounded in critical literacy theories (Jordão, 2012; Freire, 1980) and decolonial pedagogy (Quijano, 2009; Dussel, 1993), the study argues that literature can serve as an essential tool for reflecting on structural inequalities and valuing marginalized narratives. Through a pedagogical project conducted with high school students, connections were explored between the experiences portrayed by Carolina and local realities, proposing educational practices that foster (linguistic) critical emancipation and social awareness. Furthermore, the analysis engages with ethnographic perspectives (Clifford & Marcus, 1986) and the redefinition of plural knowledge systems (Duboc & Gattolin, 2015). The article highlights the importance of educational practices that transcend modern paradigms and integrate diverse epistemologies, promoting resistance to inequalities and social transformation.
References
ADAS, M. Machines as the measure of men. Ithaca: Cornell University Press, 1989.
ANGELIN, Paulo E., et al. As religiões afro-brasileiras no mercado religioso e os ataques das igrejas neopentecostais. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 182-191, 2011.
BAKHTIN, Mikhail. Gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail.Marxismo e filosofia da linguagem: estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 261-306.
BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo parasitário. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
BOWEN, Garvin, et al. Leonardo da Vinci (1452–1519) and his depictions of the human spine. Child's Nervous System, v. 33, n. 12, p. 2067-2070, 2017. DOI: https://doi.org/10.1007/s00381-017-3354-9.
BRANDHORST, Kurt. Descartes' Meditations on First Philosophy: An Edinburgh Philosophical Guide. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010.
BUENO, Enrico. A crítica do mito da modernidade: Da Escola de Frankfurt ao giro decolonial. Civitas: revista de Ciências Sociais, [S. l.], v. 22, p. e41429, 2022. DOI: 10.15448/1984-7289.2022.1.41429. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/civitas/article/view/41429. Acesso em: 14 nov. 2024.
CANAGARAJAH, S. Translingual Practice: Global Englishes and Cosmopolitan Relations. Abingdon: Routledge, 2013.
CHIMPANZÉS também combinam sons para formar significados, indica estudo. Revista Galileu. Disponível em: https://revistagalileu.globo.com/ciencia/biologia/noticia/2023/05/chimpanzes-tambem-combinam-sons-para-formar-significados-indica-estudo.ghtml. Acesso em: 18 out. 2024.
CLIFFORD, James. Partial truths. In: CLIFFORD, James; MARCUS, George (orgs.). Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography. Berkeley: University of California Press, 1986.
COMO baleias podem ensinar cientistas a falar com alienígenas. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/articles/c2x3ne43z4jo. Acesso em: 25 nov. 2024.
DUBOC, A. P. M.; GATOLIN, S. R. B. Letramentos e línguas estrangeiras: definições, desafios e possibilidades em curso. In: LUCAS, P. O.; RODRIGUES, R. F. L. (orgs.). Temas e rumos nas pesquisas em linguística aplicada: questões empíricas, éticas e práticas. v. 1. Campinas: Pontes, 2015.
DUSSEL, Enrique. . 1492, o encobrimento do outro (a origem do mito da modernidade). Conferências de Frankfurt. Petrópolis: Vozes, 1993.
FADDA, Gianluca, et al. Exploiting the golden ratio on human faces for head-pose estimation. In: Image Analysis and Processing – ICIAP 2013. 2013. p. 280-289.
FAIRCLOUGH, N. Critical Discourse Analysis. London: Longman, 1995.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Cortez, 2001.
HARMONIA ROSALES. The Virtuous Woman. 2017. 1 gravura. Disponível em: https://www.wikiart.org/es/harmonia-rosales/the-virtuous-woman-2017. Acesso em: 18 out. 2024.
HÖFFE, Otfried. Kant’s Critique of Pure Reason: The Foundation of Modern Philosophy. Berlin: Springer Science & Business Media, 2010.
HOMEM Vitruviano (desenho de Leonardo da Vinci). In: Wikipédia: a enciclopédia livre. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Homem_Vitruviano_(desenho_de_Leonardo_da_Vinci)#/media/Ficheiro:Da_Vinci_Vitruve_Luc_Viatour.jpg. Acesso em: 18 out. 2024.
JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Ática, 2014.
JORDÃO, C. M.; FOGAÇA, F. C. Letramento crítico na formação inicial de professores de línguas: possibilidades e desafios. In: JESUS, D. M.; CARBONIERI, D. (orgs.). Práticas de multiletramentos e letramento crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas: Pontes, 2012.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LEVINE, Robert M.; MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Cinderela negra: a saga de Carolina Maria de Jesus. 2. ed. Sacramento/MG: Editora Bertolucci, 2015.
LIER, L. V. The ecology of language learning: practice to theory, theory to practice. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 3, p. 2-6, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.005. Acesso em: 25 nov. 2024.
LOUREDO, Fábio M. et al. Colonialidade e marketing: da arrogância hegemônica à resistência periférica. Revista Interdisciplinar de Marketing, v. 11, n. 2, p. 115-131, 2021.
MINUANO, Carlos. Povos indígenas lutam para proteger patentes tradicionais. Uol Ecoa. São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/reportagens-especiais/povos-indigenas-lutam-para-proteger-patentes-tradicionais/#cover. Acesso em: 18 out. 2024.
MIRANDA, Fernanda R. et al. Carolina Maria de Jesus. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, v. 3, n. 1, p. 117-135, 2016.
NEIRA, Marcos Garcia. Escrevivências da educação física cultural. v. 1. São Paulo: Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, 2020.
PRANDI, Reginaldo. et al. Xangô, rei de Oió. Estudos Afro-Brasileiros, v. 3, n. 2, p. 437-469, 2022.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de S.; MENESES, Maria P. (orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2009. p. 73-117.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Ética da desconstrução. In: NASCIMENTO, Evando; GLENADEL, Paula (orgs.). Em torno de Jacques Derrida. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2000.
RYABOV, Vyacheslav A. The study of acoustic signals and the supposed spoken language of the dolphins. St. Petersburg Polytechnical University Journal: Physics and Mathematics, v. 2, n. 3, p. 231-239, 2016. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405722316301177. Acesso em: 18 out. 2024.
SILVA, Vagner G. et al. Neopentecostalismo e religiões afro-brasileiras: significados do ataque aos símbolos da herança religiosa africana no Brasil contemporâneo. Mana, v. 13, n. 1, p. 207-236, 2007.
SIMARD, Suzanne. How trees talk to each other. TED. Disponível em: https://www.ted.com/talks/suzanne_simard_how_trees_talk_to_each_other?utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare. Acesso em: 18 out. 2024.
SIMOES, Ronald. G. Modernismo, Arte urbana e Basquiat. Recife: Even3 Publicações, 2023. https://doi.org/10.29327/5336993. Acesso em: 20 out. 2024.
VELTMAN, Kim H. et al. Leonardo da Vinci: a review. Leonardo, v. 41, n. 4, p. 381-388, 2008.
WANG, Kerui et al. Design intention of scientific elements in Vitruvian Man. Communications in Humanities Research, v. 3, n. 1, p. 262-267, 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PERcursos Linguísticos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor de submissão à Revista PERcursos Linguísticos cede os direitos autorais à editora da revista (Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFES), caso a submissão seja aceita para publicação. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É proibida a submissão integral ou parcial do texto já publicado na revista a qualquer outro periódico.
Os trabalhos aqui apresentados utilizam a licença Creative Commons CC BY: Attribution- NonCommercial- NoDerivatives 4.0 International. Para mais informações, verificar: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Os trabalhos na revista são arquivados pelo sistema Rede de Preservação PKP (PKP PN) e LOCKSS
