Residência Pedagógica E Formação De Professores Em Alagoas: Vivências E Reflexões Sobre O Ensino De Língua Espanhola

Authors

  • Danillo Silva Feitosa Ufal/Fale
  • Jade Neves de Moura Araujo UFAL
  • Flávia Colen Meniconi UFAL
  • Sérgio Ifa UFAL

DOI:

https://doi.org/10.47456/pl.v11i27.34017

Abstract

This paper aims to present some reflections regarding a study carried out in the Spanish Residência Pedagógica Program, especially regarding the continuing education of two mentor teachers participanting in the program. Theoretically, we were underpinned on teacher education (NÓVOA, 1995; DELORS, 2013; MARQUES; PIMENTA, 2015) and on the perspective of critical literacy (DUBOC, 2016; MOTTA, 2008; JANKS, 2016).  In this investigation, we seek to highlight the need for education and motivation of the teachers in relation to the construction of new knowledge, supported by the development of criticality, relfecton and transformation of situated pedagogical practices. The data collection instruments of the qualitative research were interviews with the mentors and reports form the resident students. As a result, we found that the Spanish Residência Pedagógica provided mentor teachers with the the possibility to reflect on the importance of continuing education, to (re) think about their practices and to reconstruct them.

Keywords: Pedagogical Residency Program. Teacher training. Critical literacy. Spanish language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jade Neves de Moura Araujo, UFAL

Mestra em Letras e Linguística pelo Programa de Pós Graduação em Letras e Linguística (PPGLL/FALE/UFAL) e graduada em Letras - Espanhol pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Alagoas.

Flávia Colen Meniconi, UFAL

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas. Professora adjunta do curso de Letras Espanhol da Universidade Federal de Alagoas.

Sérgio Ifa, UFAL

Doutor em Linguística Aplicada pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor associado do curso Letras Inglês e do programa de pós graduação dem Linguística e Literatura da Universidade Federal de Alagoas.

Published

19-04-2021

How to Cite

SILVA FEITOSA, Danillo; NEVES DE MOURA ARAUJO, Jade; COLEN MENICONI, Flávia; IFA, Sérgio. Residência Pedagógica E Formação De Professores Em Alagoas: Vivências E Reflexões Sobre O Ensino De Língua Espanhola. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 11, n. 27, p. 58–77, 2021. DOI: 10.47456/pl.v11i27.34017. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/34017. Acesso em: 17 jul. 2024.