Análise Da Conversação: Panorama Dos Estudos No Brasil E Repercussão No Ensino

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/pl.v11i29.36692

Abstract

The work presentes a syntesis of how the first studies about conversation were stablished from the work of Garfinkel – Studies in Etnomethodology – published in 1967. In Brazil these studies started in the 1980 from the last century with the first studies on Textual Linguistics   and Conversation Analysis that examined elements of speech, with the markers, the topic, the shift. In a second moment, almost concomitant, interest movies to the structural organization of the conversation, in a more specifically linguistic approach, seeking to reveal the sistematicities of the language. Then the first theses and dissertations appear and several research groups are constitued.The work also focuses on the issue of teaching orality in the classroom, with suggetions of activities, emphasizing that knowledge about the concepto of spoken and written language is not enough: it is necessary that the teacher has subsides in relation to the specificities of the texts that circulate in society, in determined discourse domains.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonor Lopes Fávero, Titular de Linguística da USP (aposentada) e Titular de Língua Portuguesa da PUC-SP

Titular em Linguística na USP e titular em Língua Portuguesa na PUC-SP. Fez doutorado na PUC-SP, livre-docência na USP e pós-doutorado na Universidade de Paris VII, sob a supervisão de Sylvain Auroux. Pesquisadora do CNPq. É líder do Grupo de Pesquisa História das Ideias Linguísticas (Brasil e Portugal) e Identidade Nacional. Desenvolve e orienta pesquisas em Linguística Textual, Análise da Conversação, História das Ideias Linguísticas e Ensino e Aprendizagem de Língua Materna. É membro emérito do Grupo de Trabalho Linguística de Texto e Análise da Conversação – ANPOLL

Published

19-12-2021

How to Cite

LOPES FÁVERO, Leonor. Análise Da Conversação: Panorama Dos Estudos No Brasil E Repercussão No Ensino. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 11, n. 29, p. 136–146, 2021. DOI: 10.47456/pl.v11i29.36692. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/36692. Acesso em: 17 jul. 2024.