Modelos Cognitivos Idealizados:

Uma Reflexão Sobre A Atividade Semântica Cognitiva No Contexto Jurídico

Authors

  • FLAVIA MEDEIROS ALVARO MACHADO Universidade Federal do Espírito Santo
  • Elizabeth Martins dos Reis

DOI:

https://doi.org/10.47456/pl.v12i31.39741

Abstract

The present proposal is based on a cognitive approach (LAKOFF, 1987), which reflects on the cognitive semantic activity of the Sign Language Translator and Interpreter (TILS) in the legal context. From the semantic issues that have as a starting point the process of human categorization, in which cognitive semantics is observed, developed in the integration of human communication capacity in different social contexts. With this, the objective of this article is to dialogue about the Idealized Cognitive Models, which is based on the fact that all meaning depends on a set of stimuli that are the result of an infinity of motivations, whose sources can be the most diverse, that is, they can be those acquired in interaction with society (LAKOFF, 1987; FELTES, 1992). In the TILS task, the development of comprehension from the source text to the target text requires skills for the task of simultaneous interpretation in the face of legal-term-concepts. The results show that the TILS needs to appropriate a specialized linguistic repertoire, for the effect and efficiency of the task of simultaneous interpretation in the legal context.

Keywords: Idealized Cognitive Models. Cognitive Linguistics. Simultaneous Interpretation. Legal Context. Pounds/Portuguese.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

FLAVIA MEDEIROS ALVARO MACHADO, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Letras (UCS/UniRitter); Mestre em Letras, Cultura e Regionalidade (UCS); Especialista em Educação Especial: deficiências Múltiplas (FSG). Atuou como professora/tutora no Curso de modalidade a distância do Bacharelado em Letras/Libras (UFSC/2009-2012). Experiência profissional na formação de Tradutores e intérpretes de Libras/Português (TILSP), e também na formação de professores (docentes) de Libras. Atualmente exerce o cargo de Professora Adjunta do Magistério Superior no Quadro Permanente da Universidade Federal Espirito Santo (UFES), no Departamento de Línguas e Letras (DLL), do Centro de Ciências Humanas e Naturais (CCHN), em regime de Dedicação Exclusiva (DE), com aprovação em primeiro lugar no concurso público federal em linguística (subárea Linguística Aplicada). Pesquisadora dos Estudos da Tradução, Interpretação (simultânea) e Estudos Transnacionais em Políticas Linguísticas para Surdo (PPGELT/UFES), sendo pesquisadora-integrante do Grupo de Pesquisas em Estudos da Linguagem, Libras, Educação Especial e a Distância e Tecnologias (GPELET/UFU) e coordenadora do Projeto de Pesquisa Linguística Cognitiva - escolhas interpretativas de Língua Portuguesa/Libras (LINCognit/UFES/CCHN/DLL). Integrante do Projeto Produções Audiovisuais em Libras", vinculado ao Programa de Apoio ao Desenvolvimento de Pesquisa (UFES - Edital:FAPES Nº 03/2017 - UNIVERSAL) e coordenadora do Projeto de Extensão "Interpretação Simultânea: contextos especializados" (UFES - registrado na PROEX: 401877. Escritora da obra “Conceitos Abstratos: Escolhas Interpretativas de Português para Libras” - Editora Appris Ltda. (2º edição), Contato: ils.flaviamachado.ils@gmail.com

References

COLARES, V. Cilada Dialética: uma das Estratégias Lingüístico Discursivas de Inquirição na Justiça. Revista SymposiuM. Ciências, Humanidades e Letras. Ano 7, nº 1 - janeiro-junho 2003. p. 5-17. Disponível em: <https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/7553/7553.PDF>. Acesso em: 18 jan. 2021.

CLARK, R. N. Experiments with Pixels Per Inch (PPI) on Printed Image Sharpness. Revista ClarkVisioncom - agosto de 2009. Disponível em: <https://clarkvision.com/imagedetail/printer-ppi/>. Acesso em: 10 out. 2021.

DOEFFINGER, D. The Magic of Digital Printing: Great Prints from Shooting to Output (A Lark Photography Book). Lark Books, Bensalem, PA, U.S.A. 2006.

FRÖHLICH, L. Redação jurídica objetiva: o jurisdiquês no banco dos réus. Revista da ESMESC, v. 22, n. 28, p. 211-236, 2015. Disponível em: <https://revista.esmesc.org.br/re/article/view/128/107>. Acesso em: 11 jun. 2021.

FILLMORE, C. J. Ideal readers and real readers. In.: Analyzing discourse: Text and talk, p. 248-270, 1982. Disponível em: <https://repository.library.georgetown.edu/bitstream/handle/10822/555474/GURT_1981.pdf>. Acesso em: 22 fev. 2021.

FERRARI, L. Introdução à linguística cognitiva. São Paulo: Contexto, 2011.

FELTES, H. P. de M. A semântica cognitiva prototípica de George Lakoff. In.: Revista Letras de Hoje, Porto Alegre. v. 27, n. 3, 1992. p. 49-71. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fale/article/download/16070/10543>. Acesso em: 30 abril. 2021.

GINEZI, L. L. A ética na interpretação de tribunal: o Brasil no banco dos réus. In.: Revista Tradterm. São Paulo - v. 20, p. 27-42, 2012. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/tradterm/article/view/49040/53111>. Acesso em: 5 junh. 2021.

GILE, D. Fidelity assessment in consecutive interpretation: An experiment. In.: Target - International Journal of Translation Studies - Paris, v. 7, n. 1, p. 151-164, 1995. Disponível em: https://benjamins.com/online/target/articles/target.7.1.12gil. Acesso em: 5 de jun. 2021.

GILE, D. Testing the Effort Models' tightrope hypothesis in simultaneous interpreting: A contribution. In.: HERMES - Journal of Language, n. 23, p. 153-172, 1999. Disponível em: <https://tidsskrift.dk/her/article/view/25553/22466>. Acesso em: 11 out. 2021.

JOHNSON, M. Review. Psychosemantics: The Problem of Meaning in the Philosophy of Mindby Jerry A. Fodor. In.: Linguistic Society of America. Vol. 64; Iss. 4, Dez. 1988. p. 781-785. Disponível em: https://doi.org/10.2307/414573. Acesso em: 23 de agost. 2021.

LARA, M. L. G. de. Linguagem documentária e terminologia. In.: Revista Transinformação, v. 16, p. 231-240, 2004. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/tinf/a/f6BDPM7bxnQhvX78jDcGpdP/?format=html&lang=pt>.

Acesso em: 22 out. 2021.

LAKOFF, G. Women, fire, and dangerous things: what categories reveal about the mind. Chicago and London: The University Chicago Press, 1987.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M.. Conceptual metaphor in everyday language. In.: JStor - The journal of Philosophy - v. 77, n. 8, p. 453-486, 1980. Disponível em: https://cse.buffalo.edu/~rapaport/575/F01/lakoff.johnson80.pdf. Acesso em: 22 out. 2021.

MACHADO, F. M. Á. Conceitos abstratos: escolhas interpretativas de português para Libras. 2. ed. Curitiba: Appris, 2017.

NOVO, B. N. A história do direito colonial brasileiro: direito colonial brasileiro. In.: Direito colonial brasileiro. 2019. Disponível em: <https://jus.com.br/artigos/76523/a-historia-

do-direito-colonial-brasileiro>. Acesso em: 14 fev. 2021.

NORDIN, J. N. Introdução à Interpretação Forense no Brasil. Belford Roxo, RJ: Transitiva, 2018.

POSSENTI, S. Mas afinal o que é esse tal Operador dO Direito? Ou é dE Direito? É operador mesmo? Ou "exercitor" ou jurista ou...Descubra agora! In.: Direito Linkedin. Publicado 15 de out. 2019. Disponível em: <https://pt.linkedin.com/pulse/mas-afinal-o-que-%C3%A9-esse-tal-operador-do-direito-ou-de-suzi-possenti>. Acesso em: 10 jan. 2021.

QUADROS, R. M. de. O tradutor e intérprete de língua brasileira de sinais e língua portuguesa. Secretaria de Educação Especial; Programa Nacional de Apoio à Educação de Surdos - Brasília: MEC; SEESP. 2004. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/tradutorlibras.pdf>. Acesso em: 13 jan. 2021.

RIDD, M. Os Dilemas do Tradutor Jurídico Diante do Texto que se detona. In: FERREIRA, A. M. de A.; SOUSA, G. H. P. de; GOROVITZ, S. (Orgs.). Tradução na sala de aula: ensaios de teoria e prática de tradução. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2018. p. 355-367. Disponível em: <https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/34561/1/CAPITULO_DilemasTradutorJuridico.p

df>. Acesso em: 17 mai 2021.

RIZZATTI, C. L. Da teoria prototípica da categorização de Rosch à teoria de protótipos de Kleiber. Revista Língua&Literatura, v. 3, n. 6 e 7, p. 11-26, 2001. Disponível em: <http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistalinguaeliteratura/article/view/24>. Acesso em: 17 mai 2021.

ROSCH, E. Natural Categories. In.: Cognitive Psychology. V. 4, nº 3, mai. 1973, p. 328-350. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1016/0010-0285(73)90017-0>. Acesso em: 28 agost. 2021.

ROSCH, E.; MERVIS, C. B.. Family resemblances: Studies in the internal structure of categories. In.: Cognitive Psychology. v. 7, nº 4, October 1975, p. 573-605. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/0010-0285(75)90024-9>. Acesso em: 28 agost. 2021.

SAGER, J. C. A Practical Course in Terminology Processing. Editora J. Benjamins Publishing Company, 1990.

SALOMÃO, M. M. M. A questão da construção do sentido e a revisão da agenda dos estudos da linguagem. Revista de Estudos Linguísticos Veredas, Juiz de Fora, v. 1, n. 3, p. 61-79, 21 jul. 2016. Semestral. Disponível em: <https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/25354>. Acesso em: 27 set. 2021.

TUXI, P. D. S. Proposta de organização de verbete em glossários terminológicos bilíngues-Língua Brasileira de Sinais e Língua Portuguesa. In.: Cadernos de Tradução, Florianópolis, v. 35, n. 2, p. 557-588, 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/2175-7968.2015v35nesp2p557/30725>. Acesso em: 10 mai. 2021.

Published

27-12-2022

How to Cite

MEDEIROS ALVARO MACHADO, FLAVIA; MARTINS DOS REIS, Elizabeth. Modelos Cognitivos Idealizados: : Uma Reflexão Sobre A Atividade Semântica Cognitiva No Contexto Jurídico. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 12, n. 32, p. 12–31, 2022. DOI: 10.47456/pl.v12i31.39741. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/39741. Acesso em: 22 jul. 2024.