Self-injurious behavior in adolescence
risk and protective factors from the perspective of Bronfenbrenner’s bioecological theory
DOI:
https://doi.org/10.47456/rbps.v27isupl_1.48242%20Keywords:
Self-injury, Adolescence, Risk factors, Protective factors, Ecological systemsAbstract
Introduction: Self-injurious behavior (SIB) in adolescents is globally recognized as a serious public health issue that requires ongoing attention due to its association with psychiatric disorders and a higher likelihood of future suicide. Identifying risk and protective factors is essential to halt the progression of this phenomenon and to develop more effective coping strategies. Moreover, understanding the various biopsychosocial aspects that influence the persistence of this form of self-inflicted violence is of great importance for its prevention and intervention. Objective: To describe some of the risk and protective factors influencing SIB, based on Bronfenbrenner’s bioecological theory, which considers the complex interactions among different environmental systems. Methods: A theoretical and reflective study grounded in dialogue with the works of various authors from the scientific literature. Results: The ecological perspective not only broadens the understanding of self-injury but also highlights the need for multifaceted interventions that address the multiple levels of adolescents’ social and cultural environments. Conclusion: This approach is crucial for promoting mental health and well-being among affected youth, emphasizing the importance of early and appropriate interventions.
Downloads
References
Guerreiro DF, Sampaio D. Comportamentos autolesivos em adolescentes: uma revisão da literatura com foco na investigação em língua portuguesa. Revista Portuguesa de Saúde Pública. Julho de 2013;31(2):213–22. Disponível em: doi: 10.1016/j.rpsp.2013.05.001.
Sifuentes TR, Dessen MA, Oliveira MCSLD. Desenvolvimento humano: desafios para a compreensão das trajetórias probabilísticas. Psicol Teor Pesq. Dezembro de 2007;23(4):379–85.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamentos de Vigilância de Doenças e Agravos Não Transmissíveis e Promoção da Saúde. Viva: instrutivo notificação de violência interpessoal e autoprovocada. 2.ed. Brasília: Ministério da Saúde; 2016.
Moraes DX, Moreira ÉDS, Sousa JM, Vale RRMD, Pinho ES, Dias PCDS, et al. “The pen is the blade, my skin the paper”: risk factors for self-injury in adolescents. Rev Bras Enferm. 2020;73(suppl 1):e20200578.
Silva AC, Botti NCL. Comportamento autolesivo ao longo do ciclo vital: revisão integrativa da literatura. RPESM. 2017;(18).
Cedaro JJ, Nascimento JPGD. Dor e Gozo: relatos de mulheres jovens sobre automutilações. Psicol USP. Agosto de 2013;24(2):203–23.
Almeida RS. A prática da automutilação na adolescência: o olhar da psicologia escolar/educacional. CGHS UNIT-AL. 22 de maio de 2018;4(3):147.
Silva EPDQ, Santos SP. Práticas de ensino, pesquisa e extensão no âmbito do GPECS: problematizando corpos, gêneros, sexualidades e educação escolar. R.P.E.S.M. 30 de maio de 2016;4(2).
Moreira ÉDS, Vale RRMD, Caixeta CC, Teixeira RAG. Automutilação em adolescentes: revisão integrativa da literatura. Ciênc saúde coletiva. Outubro de 2020;25(10):3945–54.
Fonseca ACDS, Marin AH. Violência autoprovocada no Brasil: caracterização dos casos notificados entre 2009 e 2021. PSSA. 27 de fevereiro de 2023;131–46. DOI: 10.20435/pssa.v14i3.2005.
Federici MCMM, Juliano MG, Vasconcelos CL, Pádua FAP, Soares FB, Gouvêa ARD. Perfil epidemiológico da incidência da violência autoprovocada no Brasil de 2018 a 2022. Braz J Hea Rev. 23 de julho de 2024;7(4):e71421. Disponível em: DOI:10.34119/bjhrv7n4-136. Acesso em 10 out. 2024.
Assis DCMD, Moreira LVDC, Fornasier RC. Teoria bioecológica de Bronfenbrenner: a influência dos processos proximais no desenvolvimento social das crianças. RSD. 20 de agosto de 2021;10(10):e582101019263.
Silveira SBA, et al. Inserção ecológica: metodologia para pesquisar risco e intervir com proteção. Psicol Educ. 2009;29(2):57–74.
Bronfenbrenner U. Bioecologia do desenvolvimento humano: tornando os seres humanos mais humanos. Porto Alegre: Artmed; 2011.
Haddad L. Ecologia do atendimento infantil: construindo um modelo de sistema unificado de cuidado e educação. Tese. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo; 1997. DOI:10.11606/T.48.1997.tde-02122005-101723.
Cecconello AM. Resiliência e vulnerabilidade em famílias em situação de risco. Tese. Curso de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS; 2003.
Poletto M, Koller SH. Contextos ecológicos: promotores de resiliência, fatores de risco e de proteção. Estud psicol (Campinas). Setembro de 2008;25(3):405–16.
Bronfenbrenner U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artmed; 1996.
Bombonati ACC. Automutilação entre adolescentes: uma análise sociológica no ambiente escolar rural e o caso Girassol. Dissertação. Universidade Federal do Vale do São Francisco, Campus Juazeiro, BA; 2020.
Gomes HS. Educação para família: uma proposta de trabalho preventivo. J Hum Growth Dev. 19 de junho de 1994;4(1).
Cecconello AM, Koller SH. Inserção ecológica na comunidade: uma proposta metodológica para o estudo de famílias em situação de risco. Psicol Reflex Crit. 2003;16(3):515–24.
Sousa MDGDM, Lima LHDO, Mascarenhas MDM, et al. Contexto familiar e sofrimento mental em adolescentes: uma revisão integrativa. RPESM. 30 de junho de 2022;(27):140–57.
Arbuthnott AE, Lewis SP. Parents of youth who self-injure: a review of the literature and implications for mental health professionals. Child Adolesc Psychiatry Ment Health. Dezembro de 2015;9(1):35.
Santo MADS, Dell’Aglio DD. Self-injury in adolescence from the bioecological perspective of human development. Psicol Teor Pesq. 2022;24(1).
Silva CML. Bullying e depressão no contexto escolar: um estudo psicossociológico. Dissertação. Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa; 2010. p.162.
Ferigato E, Souza SMNLD, Estender AC. Fatores do bullying escolar à luz da teoria do ecossistema: uma investigação exploratória. OLEL. 21 de novembro de 2024;22(11):e787. DOI: 10.55905/oelv22n11-174.
Quesada AA, et al. Cartilha para prevenção da automutilação e do suicídio: orientações para educadores e profissionais da saúde. Fundação Demócrito Rocha; 2020.
Dessen MA, Polonia ADC. A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia (Ribeirão Preto). Abril de 2007;17(36):21–32.
Roos MSRD, Truccolo AB. Mesossistema escola-família: impacto no desenvolvimento integral da criança. R.C.M.N.C. 10 de agosto de 2021;97–118.
Brito MDLDS, Silva Júnior FJGD, Costa APC, Sales JCES, Gonçalves AMDS, Monteiro CFDS. Comportamento suicida e estratégias de prevenção sob a ótica de professores. Esc Anna Nery. 2020;24(4):e20200109.
Lara GD, Saraiva ES, Cossul D. Automutilação na adolescência e vivência escolar: uma revisão integrativa da literatura. Educ Pesqui. 2023;49:e249711.
Oliveira TS, Faiman CJS. Ser policial militar: reflexos na vida pessoal e nos relacionamentos. Rev Psicol Organ Trab. 2019;19(2):607-615.
Paixão CC. Transtornos psiquiátricos em crianças e adolescentes filhos de policiais militares do Estado do Rio de Janeiro. Dissertação. Arouca, Rio de Janeiro; 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Brazilian Journal of Health Research

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors and reviewers must disclose any financial, professional, or personal conflicts of interest that could influence the results or interpretations of the work. This information will be treated confidentially and disclosed only as necessary to ensure transparency and impartiality in the publication process.
Copyright
RBPS adheres to the CC-BY-NC 4.0 license, meaning authors retain copyright of their work submitted to the journal.
- Originality Declaration: Authors must declare that their submission is original, has not been previously published, and is not under review elsewhere.
- Publication Rights: Upon submission, authors grant RBPS the exclusive right of first publication, subject to peer review.
- Additional Agreements: Authors may enter into non-exclusive agreements for the distribution of the RBPS-published version (e.g., in institutional repositories or as book chapters), provided the original authorship and publication by RBPS are acknowledged.
Authors are encouraged to share their work online (e.g., institutional repositories or personal websites) after initial publication in RBPS, with appropriate citation of authorship and original publication.
Under the CC-BY-NC 4.0 license, readers have the rights to:
- Share: Copy and redistribute the material in any medium or format.
- Adapt: Remix, transform, and build upon the material.
These rights cannot be revoked, provided the following terms are met:
- Attribution: Proper credit must be given, a link to the license provided, and any changes clearly indicated.
- Non-Commercial: The material cannot be used for commercial purposes.
- No Additional Restrictions: No legal or technological measures may be applied to restrict others from doing anything the license permits.