The mental health of school graduates in times of pandemic: a study on state-train anxiety in high school graduates

Authors

  • Letícia Fonseca Macedo UEPA
  • Thalita Universidade do Estado do Pará
  • Thaisy Luane Gomes Pereira Braga Universidade do Estado do Pará
  • Roberta Nize Lôla Auday Sistema de Ensino Equipe
  • Ana Cristina Vidigal Soeiro Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.47456/rbps.v23i4.36271

Keywords:

Students, Entrance exam, Anxiety, Mental health

Abstract

Introduction: Preparing to enter university life through the entrance exam is an extremely stressful process in student life, surrounded by intense cognitive and emotional demands. Currently, there are tensions, uncertainties and challenges imposed by the current pandemic, based on the mental health of students. Objectives: Considering the possible consequences of the pandemic on increased anxiety, the project aimed to investigate the impacts of the current scenario on the daily lives of high school graduates enrolled in an educational institution in the metropolitan region of Belém, in 2020. Methods: This is a descriptive, cross-sectional study, with a quantitative approach, and using two instruments applied in the online format, including the State-Trait Anxiety Inventory (STAI). Results: The findings showed a prevalence of the mean level of anxiety, both trait (mean 48.6 ± 6.3 points) and state (mean 47.7 ± 6.4 points), with a significant association between the impact on sleep and the motivation for the study. However, there was no statistical association with state-trait anxiety, regarding sociodemographic variables and intended course. Conclusion: The pandemic significantly impacted the lives of students, with repercussions on mental health. As this is a period that precedes the entrance exam, prevention and support measures for health problems are necessary, given the problems faced as a result of the pandemic scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ribeiro Neto, A. O vestibular ao longo do tempo: implicações e implicâncias. Seminário “Vestibular Hoje” [dissertação]; Brasília (DF): MEC/SESU/CAPES, 1985.

Barros ADSX. Vestibular e Enem: um debate contemporâneo. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. 2014; 22(85):1057-1090.

Ildefonso BC. Generealidades de la neurobiología de la ansiedade. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 2017; 1(20):239-251.

Ribas RTM. O vestibular como padrão de seleção ao ensino superior e as razões de seu uso: validade preditiva do desempenho acadêmico, regulação entre oferta e demanda ou mero ritual normalizado? [dissertação]; Florianópolis (SC): Universidade Federal de Santa Catarina, 2019.

Calais SL, Montanhaur CD, Salgado MH. Stress e qualidade de vida de pré-vestibulandos: Estudo longitudinal. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva. 2017; 19(4):62-73.

Santos FS, Maia CRC, Faedo FC, Gomes GPC, Nunes ME, Oliveira MVM. Estresse em Estudantes de Cursos Preparatórios e de Graduação em Medicina. Rev. bras. educ. med. 2017;41(2):194-200.

Santana C. Saúde mental: depressão, ansiedade e estresse de estudantes de pré-vestibular para o curso de Medicina [dissertação]; Chapecó (SC): Universidade Federal da Fronteira Sul, 2019.

Campos RAV. Impacto da ansiedade na qualidade de vida e no sucesso escolar de adolescentes [dissertação]; Corvilhã: Universidade da Beira Interior, 2015.

Braga JEF, Pordeus LC, Silva ATMCD, Pimenta FCF, Diniz MDFFM, Almeida RND. Ansiedade Patológica: Bases Neurais e Avanços na Abordagem Psicofarmacológica. Revista Brasileira de Ciências da Saúde. 2010; 14(2):93-100.

Costa CO, Branco JC, Vieira IS, Souza LM, Silva RA. Prevalência de ansiedade e fatores associados em adultos. J. bras. psiquiatr. 2019; 68(2):92-100.

Gama MMA, Moura GS, Araújo RF, Teixeira FS. Ansiedade-traço de estudantes universitários de Aracajú (SE). Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul. 2008; 30(1):19-24.

Ribeiro RC, Reinaldo ARG, de Oliveira DPA, Rezende ACC, Estrela YCA, Rodrigues VR, et al. Relação da qualidade de vida com problemas de saúde mental em universitários de medicina. Revista brasileira Qualidade de Vida, Ponta Grossa. 2018; 10(1):1-13.

Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS, et al. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020;17(5):1-25.

Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene RE. Manual for the state-trait anxiety inventory. California: Palo Alto - Consulting Psychologist Press; 1970.

Biaggio AMB, Natalício L. Manual para o Inventário de Ansiedade Traço-Estado (IDATE). Rio de Janeiro (RJ): Centro Editor de Psicologia Aplicada-CEPA, 1979.

Sindeaux AS, Bandeira KG, Campos AAO, Silva AM, Campos ACV. Ansiedade e Vestibular: um relato de experiência com estudantes em um município do Pará. Braz. J. Hea. Rev. 2020; 3(4):7214-7224.

Faisal RA, Jobe MC, Ahmed O, Sharker T. Mental Health Status, Anxiety, and Depression Levels of Bangladeshi University Students During the COVID-19 Pandemic. Int J Ment Health Addict. 2021; 4:1–16.

Gundim VA, Encarnação JP, Santos FC, Santos JE, Vasconcellos EA, Souza RC. Saúde mental de estudantes universitários durante a pandemia de COVID-19. Rev baiana enferm. 2021; 35:1-14.

Lee J, Jeong HJ, Kim S. Stress, Anxiety, and Depression Among Undergraduate Students during the COVID-19 Pandemic and their Use of Mental Health Services. Innov High Educ. 2021; 23:1–20.

Silva ALF, Santana GM, Silva MPS, Silva MVS, Silva BL, Oliveira MC, et al. Percepção da Qualidade de Vida e Prevalência de Sintomas de Depressão em Universitários. Revista de Casos e Consultoria. 2021; 12(1):1-18.

Timely MD [internet]. What really has college students stressed during COVID-19. [acesso em 07 Jun 2021]. Dis¬ponível em: https://www.timely.md/wp-content/uplo¬ads/2020/06/TimelyMD-Student-Survey-June-2020.pdf.

Pereira MD, Oliveira LC, Costa CFT, Bezerra CMO, Pereira MD, Santos CKA, et al. A pandemia de COVID-19, o isolamento social, consequências na saúde mental e estratégias de enfrentamento: uma revisão integrativa. Research, Society and Development. 2020; 9(7):1-31.

Fávero MC, Fazza LFA, Papale DR, Almeida CMM. Aspecto socioemocional e os reflexos da pandemia do COVID-19 em estudantes da 3ª série do Ensino Médio. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar. 2020;9(1):71-90.

Almeida ARA. afetividade no desenvolvimento da criança. Contribuições de Henri Wallon. Inter-Ação. 2008;33(2):343-357.

Souza CM. Ansiedade e desempenho escolar no ensino médio integrado [dissertação]; Pouso Alegre: Universidade do Vale do Sapucaí, 2020.

Rodrigues DG, Pelisoli C. Ansiedade em vestibulandos: um estudo exploratório. Revista de Psiquiatria Clínica. 2008; 35(5):171-177.

Lopes FL, Guimarães GS. Estudo da Síndrome de Burnout em Estudantes de Psicologia. Psicologia: Ensino & Formação. 2016; 7(1):40-58.

Schönhofen FDL, Neiva LS, Almeida RB, Vieira MECD. Transtorno de ansiedade generalizada entre estudantes de cursos de pré-vestibular. Jornal Brasileiro de Psiquiatria. 2020; 69(2):1-5.

Terra DHP, Vieira GA, Costa AMDD, Terra FS, Freire GER. Ansiedade e Depressão em Vestibulandos. Odontol. Clini. 2013; 12(4):273-276.

Maia BR, Dias PC. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia (Campinas). 2020; 37:1-8.

Morales V, Lopez YAF. Impactos da Pandemia na Vida Académica dos Estudantes Universitários. Revista Angolana de Extensão Universitária. 2020;2(3):53-67.

Published

2022-09-22

How to Cite

1.
Fonseca Macedo L, Thalita, Gomes Pereira Braga TL, Lôla Auday RN, Vidigal Soeiro AC. The mental health of school graduates in times of pandemic: a study on state-train anxiety in high school graduates. RBPS [Internet]. 2022 Sep. 22 [cited 2024 Dec. 21];23(4):67-7. Available from: https://periodicos.ufes.br/rbps/article/view/36271

Issue

Section

Artigos Originais