The emperor Augustus and the Theater of Marcellus: the representation of the theater in the Roman urban space (1st century BC)

Autores

  • Letícia Aga Pereira Passos UNESP

DOI:

https://doi.org/10.29327/2345891.19.19-10

Palavras-chave:

Principate, Augustus, Theatre of Marcellus, Theatrical space, Campus Martius

Resumo

In the transitional period between Republic and Principate, Roman’s urban image was used by Emperor Augustus as a means of legitimizing both his new government and his own image. As an heir of Julius Caesar, the Princeps aim was to modernize the city by building grand public monuments, particularly the southern shore of the Campus Martius, which was promoted to the experimental category and, on account of it, received various constructions. Among these is that of the Theater of Marcellus, one of the largest theaters in the Roman Empire. Despite the logical changes inherent over time and the restorations carried out, the monumental structure of the theater remains to the present day. Thus, by deepening the study of the physical space of the theater, we seek to reflect on the construction of Marcellus’ Theater, highlighting the importance of its location within the Urbs’ planning. By seeking to convey an image of power, as well as that of a good princeps, Augustus built the Campus Martius almost as a showcase for imperial architecture and the physical manifestation of Roman’s prominence.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Sources

CÍCERO. Carta I, 1 de Marco Túlio Cícero ao irmão Quinto. Tradução de Igor Moraes Santos. Revista de Ciências do Estado, v. 3, n. 2, p. 78-93, 2018.

DIO CASSIUS. Roman History: Books 56-60. Translated by Earnest Cary, Herbert B. Foster. Cambridge: Harvard University Press, 1924.

LIVY. Books III and IV with an English translation. Cambridge: Harvard University Press, 1919.

LIVY. The History of Rome: Book I. Translated by B. O. Foster. Cambridge: Harvard University Press, 1919.

LIVY. The History of Rome: Book II. Translated by B. O. Foster. Cambridge: Harvard University Press, 1919.

MACROBE. Ciceronis Somnium Scipionis. Traduit par Mireille Armisen-Marchetti. Paris: Les Belles Lettres, 2001.

PLINY. The Natural History. Translated by John Bostock and H. T. Riley. Charleston: BiblioLife, 2009.

RES GESTAE DIVI AUGUSTI. THE ACHIEVEMENTS OF THE DIVINE AUGUSTUS. Translated by P. A. Brunt and J. M. Moore. Oxford: Oxford University Press, 1969.

TITO LÍVIO. História de Roma desde a fundação da cidade: Livro I, a monarquia. Tradução de Mônica Costa Vitorino. Belo Horizonte: Crisálida, 2008.

VITRÚVIO. Tratado de Arquitetura. Tradução de M. Justino Maciel. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VITRUVIUS. The ten books on architecture. Translated by Morris H. Morgan. New York: Dover Publications, 1960.

General works

ALMEIDA, L. S. O significado político dos espetáculos oficiais da Roma imperial. 1994.

Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994.

BURNETT, A.; WALKER, S. The image of Augustus. London: British Museum Publications, 1981.

CHECA A. M. Sobre los orígenes helenísticos del modelo teatral romano: los primeros teatros in plano de Italia. Revue Archéologique, n. 47, p. 3-51, 2009.

CONLIN, D. A.; JACOBS, P. Campus Martius: the field of Mars in the life of ancient Rome. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.

FAVRO, D. Pater urbs: Augustus as city father of Rome. Journal of the Society of Architectural Historians, v. 51, n. 1, p. 61-84, 1992.

FAVRO, D. The urban image of Augustan Rome. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

GALINSKY, K. The Cambridge Companion to The Age of Augustus. Cambridge: Cambridge

University Press, 2007.

GOMES, E. M. C. O. Uma análise dos Ludi Saeculares de 17 a.C.: festividade, ritualidade e

poder. Romanitas, Revista de Estudos Grecolatinos, n. 7, p. 49-68, 2016.

GROS, P. Vitruve et la tradition des traités d’Architecture: fabrica e ratiocinato. Rome: École

Française de Rome, 2006

GUARINELLO, N. L. Festa, trabalho e cotidiano. In: JANCSÓ, I; KANTOR, I. (org.). Festa,

cultura e sociabilidade na América Portuguesa. São Paulo: Edusp, 2001, p. 969-975.

JOSÉ, N. F. Retratos de Augusto: a construção de um imperador romano. Curitiba: Prismas,

LA ROCCA, E. La processione trionfale come spettacolo per il popolo romano. Trionfi antichi, spettacoli moderni. In: LA ROCCA, E.; TORTORELLA, S. (ed.). Trionfi romani, Roma: Mondadori, 2008, p. 34-55.

MARTINS, P. Imagem e poder: considerações sobre a representação de Otávio Augusto. São Paulo: EDUSP, 2011.

MENDES, N. M. O sistema político do Principado. In: MENDES, N. M.; SILVA, G. V. da (org.). Repensando o Império romano. Rio de Janeiro: Mauad X, 2006, p. 21-52.

POPKIN, M. L. The triumphal route in Republican and imperial Rome: architecture, experience, and memory. 2012. Tese (Doutorado) – Institute of Fine Arts New York University, New York, 2012.

RICHARDSON, J. S. Empire and the language of power. The Journal of Roman Studies, v. 81, p. 1-9, 1991.

RYKWERT, J. A ideia de cidade: a antropologia da forma urbana em Roma, Itália e no Mundo Antigo. São Paulo: Perspectiva, 2006.

SEAR, F. B. Vitruvius and Roman Theater design. American Journal of Archaeology, v. 94, n. 2, p. 249-258, 1990.

SHERK, R. K. The Roman Empire: Augustus to Hadrian. Cambridge: Cambridge University Press, 1988.

SILVA, G. V. Política, ideologia e arte poética em Roma: Horácio e a criação do Principado. Politeia, v. 1, p. 29-52, 2001.

SUMI, G. S. Ceremony and power: performing politics in Rome between Republic and Empire. Michigan: University of Michigan Press.

TAUB, L. The historical function of the forma ‘Urbis Romae’. The International Journal for the History of Cartography, v. 45, p. 9-19, 1993.

TAYLOR, R. Roman builders: a study in architectural process. Cambridge: Cambridge University, 2003.

TAYLOR, R.; RINNE, K.; KOSTOF, S. Rome, an urban history, from Antiquity to the Present. Cambridge: Cambridge University Press, 2016.

VEYNE, P. O Império Greco-Romano. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

VITTI, M. Note di topografia sull’area del Teatro di Marcello. Rome: Mélanges de l’École Française de Rome, 2010.

ZANKER, P. Augusto y el poder de las imagines. Madrid: Alianza, 2005.

ZANKER, P. By Emperor, for the people: “popular” architecture in Rome. In: BJORN, E. C.; NOREÑA, C. F. (ed.). The Emperor and Rome, space, representation and ritual. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

ZÉTOLA, B. M. Da Antiguidade ao Medievo: o cristianismo e a elaboração de um novo modelo caritivo. Saeculum, Revista de História, n. 11, p. 54-71, 2004.

ZÉTOLA, B. M. Triunfos militares e legitimação de poder na Antiguidade romana. Métis: História & Cultura, v. 5, n. 10, p. 35-59, 2006.

Downloads

Publicado

21-12-2022

Como Citar

AGA PEREIRA PASSOS, Letícia. The emperor Augustus and the Theater of Marcellus: the representation of the theater in the Roman urban space (1st century BC). Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos, [S. l.], n. 19, p. 174–193, 2022. DOI: 10.29327/2345891.19.19-10. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/37436. Acesso em: 6 maio. 2024.

Edição

Seção

Tema livre