The discursive construction of Rousseff's hysterization
DOI:
https://doi.org/10.47456/simbitica.v12i2.47759Keywords:
Political Territory, Women, Cloister of Hysteria, Dilma RousseffAbstract
This article analyzes the exclusion of women from contemporary Brazilian political space, taking as an exemplary case the trajectory of former president Dilma Rousseff, the target of a process of symbolic delegitimization based on her association with hysteria, a mechanism historically used to control and banish the feminine that breaks with normative gender standards. The research focuses on the discursive analysis of journalistic articles that portray Dilma as unbalanced and undesirable, culminating in her banishment from the Grupo Prerrogativas dinner in 2021. The text relates these episodes to the concept of the cloister of hysteria, showing how misogyny structures the exclusion of women from power through discourses that combine dehumanization, social control, and symbolic violence. Based on the above, the articles “A president out of her mind” (IstoÉ), “Dilma, the swindler, deserved to become the successor of Maria I, the Mad” (Veja) and “Dilma became moribund like a zombie and no one wants her back in power” (Folha de São Paulo) will be analyzed, relating to the non-invitation to the dinner.
References
ALONSO, Gustavo. (2021). “Dilma virou moribunda como um zumbi e ninguém quer seu retorno ao poder. Folha de São Paulo, 13 set. 2021. [Consult. 25-05-2025]. Disponível em folha.uol.com.br/colunas/gustavo-alonso/2021/09/dilma-virou-moribundacomo -um-zumbi-e-ninguem-quer-seu-retorno-ao-poder.shtml
ALSINA, Miguel R. (2009). A construção da notícia. Petrópolis, Vozes.
BERGAMBO, Mônica. (2021). “Ausência de Dilma em jantar de Lula e Alckmin gera polêmica”. Folha de S.Paulo, 27 dez. 2021. Disponível em [Consult. 25-05-2025]. Disponível em folha.uol.com.br/colunas/monicabergamo/2021/12/ausencia-de-dilma-em-janta r-de-lula-e-alckmin-vira-polemica.shtml
BASTOS, Raabe C. M.; ALVES, Gabriela S. (2023). “Na ‘Torre das Donzelas’: Dilma Rousseff e representações do Claustro da Histeria”. Iniciacom, v. 12, n. 1, pp. 103-117. [Consult. 25-05-2025]. Disponível em revistas.intercom.org.br/index.php/iniciacom/article/view/4345
BASTOS, Raabe C. M.; ALVES, Gabriela S. (2024). “Por uma estética da histeria feminina: mulheres e silêncios no audiovisual e na literatura”, in L. C. Alvarado (ed.). Hablando (de) las mujeres Comunicación, representaciones de género y activismos feministas. San José, CICOM, pp. 81-110.
BEAUVOIR, Simone. (2019). O segundo sexo. Rio de Janeiro, Nova Fronteira.
BOURDIEU, Pierre. (2001). A produção de crença. Porto Alegre, Zouk.
BOURDIEU, Pierre. (2002). A dominação masculina. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil.
BUTLER, Judith. (2021). A força da não violência. São Paulo, Boitempo.
BUTLER, Judith. (2021). Discurso de ódio: Uma política do performativo. São Paulo, Editora Unesp.
ECKER, Gisela. (1986). Estetica feminista. Barcelona, Icaria.
FEDERICI, Silvia. (2021). O patriarcado do salário. Boitempo, São Paulo.
FISCHER, Rosa Maria B. (1996). Adolescência em discurso: mídia e produção da subjetividade. Porto Alegre, PPGEDU/UFRGS.
FOUCAULT, Michel. (2016) As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo, Martins Fontes.
HALL, Stuart. (2007). “Encoding and decoding in the television discourse”, in A. Gray, J. Campbell, M. Erickson, S. Hanson e H. Wood. (orgs.) CCCS selected working papers, vol. 2. Londres/Nova Yorke, Routledge, pp. 387-398.
HUBERMAN, Georges. (2015). Invenção da histeria. Rio de Janeiro, Contraponto.
NUNES, Augusto. (2018). Dilma, a Vigarista, merecia virar sucessora de Maria I, a Louca. Veja. [Consult. 25-05-2025]. Disponível em veja.abril.com.br/dilma-a-vigaristamerecia-virar-sucessora-de-m aria-i-a-louca/
LAGARDE, Marcela. (2016). Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. Cidade do México, Siglo XXI Editores México.
PARDELLAS, Sérgio; BERGAMASCO, Débora. (2016). “Uma presidente fora de si”. IstoÉ. [Consult. 25-05-2025]. Disponível em istoe.com.br/450027_UMA+PRESIDENTE+FORA+DE+SI/
PERROT, Michelle. (2005). As mulheres ou os silêncios da história. Bauru, EDUSC.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Raabe Bastos, Gabriela Santos Alves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Compartilhar - copiar e distribuir o material em qualquer meio ou formato.
Adaptar - remix, transformar e construir sobre o material para qualquer finalidade, inclusive comercial.
c. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
d. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with work simultaneously licensed under the CCreative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Share - copy and distribute the material in any medium or format.
Adapt - remix, transform and build on the material for any purpose, including commercial.
c. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
d. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).








