The Burnout Society and postgraduate students:

an analysis based on Foucault and Han

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/simbitica.v11i2.46526

Keywords:

neoliberalism, burnout society, postgraduate students, academic stressors

Abstract

Based on Foucault and Han’s readings on the configurations of neoliberalism, this article seeks to investigate how the logic of the “Burnout Society” is incorporated in postgraduate students on a case study at the University Vila Velha/ES. From the application of questionnaires, focus groups and semi-structured interviews with students, we analyzed four categories that are linked to the emergence of the logic of the “Burnout Society”. In the “feelings of anxiety” category, students alternate between desire and fear of the suffering potentially caused by the postgraduate experience. In the “overlapping demands” category, the multiplicity of social roles played by students poses challenges for academic insertion. In “individualization of suffering”, the feeling of “failure” is taken as an attribute of the individual, with the mobilization of atomized strategies to deal with these challenges. The “academic performance” category analyzes the demand felt by students to produce.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Georjão Fernandes, Universidade Vila Velha

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor do Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política da Universidade Vila Velha (UVV).

Mirian Araújo da Silva, Universidade Vila Velha

Mestre em Sociologia Política pela Universidade Vila Velha (UVV).

References

Almeida, Karla N. Corrêa. (2017). A pós-graduação no Brasil: história de uma tradição inventada. Tese (Doutorado em Educação). PPGE, Unicamp, Campinas. 213 p.

Audibert, Simone de A. (2019), Qualidade de vida na pós-graduação stricto sensu no contexto do produtivismo acadêmico. Dissertação (Mestrado em Psicologia). PPGPsi, UFES, Vitória. 116 p.

Bauman, Zygmunt. (2003). Modernidade Líquida. Rio de Janeiro, Zahar.

Cesar, Flaviane C. R. et al. (2018). “Estressores da pós-graduação: revisão integrativa da literatura”. Cogitare Enfermagem, v. 23, n. 4, e57460. [Consult. 18-06-2024]. Disponível em https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/57460/pdf

Costa, Everton G. da; Nebel, Letícia. (2018). “O quanto vale a dor? Estudo sobre a saúde mental de estudantes de pós-graduação no Brasil”. Polis, v.17, n. 50. [Consult. 18-06-2024]. Disponível em http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682018000200207

Cruz, Robson Nascimento. (2018). “Becker e o silêncio sobre a escrita na pós-graduação: soluções antigas para o cenário brasileiro atual?” Psicologia e sociedade, v. 30, e167038. [Consult.18-06-2024]. Disponível em https://doi.org/10.1590/1807-0310/2018v30167038

Faro, André. (2013). “Estresse e Estressores na Pós-Graduação: Estudo com Mestrandos e Doutorandos no Brasil”. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 29, n. 1, pp. 51-60. [Consult. 18-06-2024]. Disponível em https://doi.org/10.1590/S0102-37722013000100007

Foucault, Michel. (2021). Nascimento da Biopolítica.Edições 70, Lisboa.

Foucault, Michel. (1987). Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis, Vozes.

Giddens, Anthony. (1991). As Consequências da Modernidade. São Paulo, Editora da Universidade Estadual Paulista.

Han, Byung-Chul. (2017). A sociedade do cansaço.Petrópolis,Vozes.

Han, Byung-Chul. (2018). Psicopolítica - o neoliberalismo e as novas técnicas de poder.Belo Horizonte, Âyiné.

Lyotard, Jean-François. (2009). A condição pós-moderna. Rio de Janeiro, José Olympio.

Pinzón, Juanita H. et al. (2020). “Barreiras à Carreira e Saúde Mental de Estudantes de Pós-graduação”. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 21, n. 2, pp. 189-20. [Consult. 18-06-2024]. Disponível em: https://hdl.handle.net/10923/19555

Pontes, Felipe M. (2018). Ansiedade, estresse, depressão e qualidade de vida: um estudo com pós-graduandos da Universidade de São Paulo.Dissertação (Mestrado em Psicologia). PPGPsi, USP, São Paulo. 207 p.

Quivy, Raymond; Campenhoudt, Luc Van. (2008). Manual de investigação em ciências sociais. Lisboa, Gradiva.

Published

08-11-2024

How to Cite

Fernandes, E. G., & Silva, M. A. da. (2024). The Burnout Society and postgraduate students:: an analysis based on Foucault and Han. Simbiótica. Revista Eletrônica, 11(2), 230–247. https://doi.org/10.47456/simbitica.v11i2.46526

Issue

Section

Artigos livres