The Burnout Society and postgraduate students:
an analysis based on Foucault and Han
DOI:
https://doi.org/10.47456/simbitica.v11i2.46526Keywords:
neoliberalism, burnout society, postgraduate students, academic stressorsAbstract
Based on Foucault and Han’s readings on the configurations of neoliberalism, this article seeks to investigate how the logic of the “Burnout Society” is incorporated in postgraduate students on a case study at the University Vila Velha/ES. From the application of questionnaires, focus groups and semi-structured interviews with students, we analyzed four categories that are linked to the emergence of the logic of the “Burnout Society”. In the “feelings of anxiety” category, students alternate between desire and fear of the suffering potentially caused by the postgraduate experience. In the “overlapping demands” category, the multiplicity of social roles played by students poses challenges for academic insertion. In “individualization of suffering”, the feeling of “failure” is taken as an attribute of the individual, with the mobilization of atomized strategies to deal with these challenges. The “academic performance” category analyzes the demand felt by students to produce.
Downloads
References
Almeida, Karla N. Corrêa. (2017). A pós-graduação no Brasil: história de uma tradição inventada. Tese (Doutorado em Educação). PPGE, Unicamp, Campinas. 213 p.
Audibert, Simone de A. (2019), Qualidade de vida na pós-graduação stricto sensu no contexto do produtivismo acadêmico. Dissertação (Mestrado em Psicologia). PPGPsi, UFES, Vitória. 116 p.
Bauman, Zygmunt. (2003). Modernidade Líquida. Rio de Janeiro, Zahar.
Cesar, Flaviane C. R. et al. (2018). “Estressores da pós-graduação: revisão integrativa da literatura”. Cogitare Enfermagem, v. 23, n. 4, e57460. [Consult. 18-06-2024]. Disponível em https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/57460/pdf
Costa, Everton G. da; Nebel, Letícia. (2018). “O quanto vale a dor? Estudo sobre a saúde mental de estudantes de pós-graduação no Brasil”. Polis, v.17, n. 50. [Consult. 18-06-2024]. Disponível em http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682018000200207
Cruz, Robson Nascimento. (2018). “Becker e o silêncio sobre a escrita na pós-graduação: soluções antigas para o cenário brasileiro atual?” Psicologia e sociedade, v. 30, e167038. [Consult.18-06-2024]. Disponível em https://doi.org/10.1590/1807-0310/2018v30167038
Faro, André. (2013). “Estresse e Estressores na Pós-Graduação: Estudo com Mestrandos e Doutorandos no Brasil”. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 29, n. 1, pp. 51-60. [Consult. 18-06-2024]. Disponível em https://doi.org/10.1590/S0102-37722013000100007
Foucault, Michel. (2021). Nascimento da Biopolítica.Edições 70, Lisboa.
Foucault, Michel. (1987). Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis, Vozes.
Giddens, Anthony. (1991). As Consequências da Modernidade. São Paulo, Editora da Universidade Estadual Paulista.
Han, Byung-Chul. (2017). A sociedade do cansaço.Petrópolis,Vozes.
Han, Byung-Chul. (2018). Psicopolítica - o neoliberalismo e as novas técnicas de poder.Belo Horizonte, Âyiné.
Lyotard, Jean-François. (2009). A condição pós-moderna. Rio de Janeiro, José Olympio.
Pinzón, Juanita H. et al. (2020). “Barreiras à Carreira e Saúde Mental de Estudantes de Pós-graduação”. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 21, n. 2, pp. 189-20. [Consult. 18-06-2024]. Disponível em: https://hdl.handle.net/10923/19555
Pontes, Felipe M. (2018). Ansiedade, estresse, depressão e qualidade de vida: um estudo com pós-graduandos da Universidade de São Paulo.Dissertação (Mestrado em Psicologia). PPGPsi, USP, São Paulo. 207 p.
Quivy, Raymond; Campenhoudt, Luc Van. (2008). Manual de investigação em ciências sociais. Lisboa, Gradiva.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eduardo Georjão Fernandes, Mirian Araújo da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Compartilhar - copiar e distribuir o material em qualquer meio ou formato.
Adaptar - remix, transformar e construir sobre o material para qualquer finalidade, inclusive comercial.
c. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
d. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with work simultaneously licensed under the CCreative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Share - copy and distribute the material in any medium or format.
Adapt - remix, transform and build on the material for any purpose, including commercial.
c. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
d. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).