The modernist nationalist movement of the 1920's and the performance of Villa-Lobos
DOI:
https://doi.org/10.47456/e-20243501Keywords:
Villa-Lobos, music, modernism, nationalismAbstract
Considering initially his insertion in the Brazilian modernist movement of the 1920s – together with names such as those of literary authors such as Mário de Andrade, Oswald de Andrade and Graça Aranha – the article analyzes some of the boldest works of the Brazilian musician Heitor Villa-Lobos, from a compositional point of view, with special attention to the last choros (the symphonic choros) of his famous composition series Choros, besides other works such as the Noneto. The central objective is to show the radically innovative character of this phase of Villa-Lobos musical writing, which makes this Brazilian composer the greatest representative of the musical avant-garde in Brazilian artistic circles of the period.
Downloads
References
ANDRADE, Mário de. Ensaio sobre a Música Brasileira. São Paulo: Livraria Martins, 1972.
ANDRADE, Mário de. Aspectos da Música Brasileira. São Paulo: Livraria Martins, 1973.
ANDRADE, Mário de. De Paulicéia Desvairada a Café (Poesias Completas). São Paulo: Círculo do Livro, 1986.
ANDRADE, Mário de. Macunaíma. Belo Horizonte: Itatiaia, 1986.
ANDRADE, Oswald de. Manifesto da Poesia Pau Brasil. Correio da Manhã, 18 de março de 1924 [Porto Alegre: UFRGS, 2007. Disponível em: < http:/ /www.ufrgs.br/cdrom/oandrade/oandrade.pdf >. Acesso em: 06 jan. 2012].
ANDRADE, Oswald de. “O manifesto antropófago” In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda européia e modernismo brasileiro: apresentação e crítica dos principais manifestos vanguardistas. Petrópolis: Vozes, 1976 [original: 1928].
ANDRADE, Oswald de. Memórias sentimentais de João Miramar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.
ANDRADE, Oswald de. Serafim Ponte Grande. Rio de Janeiro: Editora Globo, 2006.
ARANHA, Graça. A Emoção Estética na Arte Moderna – conferência de Abertura da Semana de Arte Moderna. 13 de fevereiro de 1922.
ARANHA, Graça. Obra completa. Rio de Janeiro: MEC/INL, 1968.
KATER, Carlos. Música Viva e Koellreutter. São Paulo: Musa / Atravez, 2001.
Lery, Jean. Viagem à Terra do Brasil. Belo Horizonte: Itatiaia, 1980.
NEVES, José Maria. Villa-Lobos, o Choro e os Choros. São Paulo: Musicália, 1977.
NÓBREGA, Adhemar. Os Choros de Villa-Lobos, Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos, 1973.
ROQUETE PINTO. Rondônia, São Paulo: CEN, 1935.
VILLA-LOBOS, H. Presença de Villa-Lobos. Rio de Janeiro: MEC / Museu Villa-Lobos, 2ْ volume, 1966.
WISNIK, Miguel. “Getúlio da Paixão Cearense (Villa-Lobos e o Estado Novo)” In: WISNIK, J. M e E. SQUEFF. O nacional e o popular na cultura brasileira, São Paulo: Brasiliense, 1982, p.165-174).
![](https://periodicos.ufes.br/public/journals/6/submission_42088_37702_coverImage_pt_BR.jpg)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ágora Journal
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Revista Ágora (Vitória) © 2005 by Universidade Federal do Espírito Santo is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International