Learning in production engineering through games: analysis using ProKnow-c
DOI:
https://doi.org/10.47456/bjpe.v8i4.38566Keywords:
Learning, Gamification, ProKnow-cAbstract
This study aims to explore the bibliographic portfolio found through the ProKnow-C method, which brings important articles to the topic: A better learning of production engineering at the university through games. The ProKnow-C method refers to a quantitative analysis of published articles carried out through filters such as the reading of pieces and the entirety of the text and the number of citations in Google Scholar, and so on. From this study, 08 articles were identified that are part of the bibliographic portfolio, in which the prominent authors, the means of prominent publications, the material that helped as a basis for the works, in addition to mentioning the contributions of each of them, from learning in higher education to production engineering through games.
Downloads
References
Alves, G., Boechat, F., & Breda, W. (2017). Desenvolvimento de um jogo de tabuleiro para auxílio ao ensino superior em engenharia de produção. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Enegep, 1-14. http://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_WIC_247_427_33277.pdf DOI: https://doi.org/10.14488/ENEGEP2017_TN_WIC_247_427_33277
Barretini, A. & De Campos, R. (2016). Comparação de jogos de empresas no brasil com foco no planejamento e controle da produção. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Enegep, 1-15. http://www.abepro.org.br/biblioteca/enegep2012_TN_STP_166_963_20662.pdf
Corneau, A. & Lacerda, D. (2019). Metodologia ativa no ensino de engenharia de produção: umaproposta de aplicação para oconteúdo de sequenciamento da produção. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Enegep, 1-16. http://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_STO_299_1690_37924.pdf DOI: https://doi.org/10.14488/ENEGEP2019_TN_STO_299_1690_37924
Costa, V. P. & Silva, C. E. S. D. (2017). Avaliação de jogos educacionais: uma revisão teórica. Encontro nacional de engenharia de produção, 37. DOI: https://doi.org/10.14488/ENEGEP2017_TN_WIC_247_428_34828
Ensslin, L., Ensslin, S. R., & Lacerda, R. T. O., Tasca, J. E.. (2010). Proknow-c, knowledge development process- constructivist. Processo técnico com patente de registro pendente junto ao INPI, Rio de Janeiro, Brasil.
Franco, P. F. & DeLuca, D. A. (2019). Learning through action: creating and implementing a strategy game to foster innovative thinking in higher education. Simulation & Gaming, 50(1), 23-43. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1046878118820892 DOI: https://doi.org/10.1177/1046878118820892
Infante, R., Machado, R., Kuhl, C., Oliveira, M., & Nicoletti, A., Jr. (2017). Proposta de um jogo educacional em grupo para o ensino de controle estatístico do processo na engenharia de produção. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Enegep, 1-18. http://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_STO_247_427_31873.pdf
Nilsen, G., Araujo, R., Correr, I., & Leite, B. (2019). Metodologia de aprendizagem ativa: o uso de jogos de empresas como facilitador no processo de aprendizagem, motivação, envolvimento e percepção da prática. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Enegep. http://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_STO_299_1690_37857.pdf
Nilsen, G., Araujo, R., Leite, B., & Correr, I. (2019). Metodologia de aprendizagem ativa: o uso de jogos de empresas como facilitador no processo de aprendizagem, motivação, envolvimento e percepção da prática. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Enegep, 1-16. http://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_STO_299_1690_37857.pdf DOI: https://doi.org/10.14488/ENEGEP2019_TN_STO_299_1690_37857
Ribeiro, N., Junior, L., & Goncalves, L. (2016). O desenvolvimento prático do aluno de engenharia de produção - aplicação de metodologia ativa no ciclo básico. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Enegep, 1-11. http://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_STO_235_368_29427.pdf
Souza, M. C., de., Franco, M. L., Souza, A. O., Novais, A. F. O., & Marquez, J. A. R. (2019). Beer game: jogo empresarial como método de aprendizagem no ensino superior. Brazilian Journal of Development, 5(12), 31865-31879 https://brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/5568/5050 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv5n12-271
Souza, T. S., de., Carvalho, F. L. S., de., Gomes, T. C., & Servare, M. W. J., Jr. (2022). Aplicação do proknow-c para seleção e análise de um portfólio bibliográfico sobre aplicação dos recursos da tecnologia 4.0. Gestão E Desenvolvimento Em Revista, 8(2), 68–89. https://doi.org/10.48075/gdemrevista.v8i2.27849 DOI: https://doi.org/10.48075/gdemrevista.v8i2.27849
Thiel, G. G., Ensslin, S. R., & Ensslin, L. (2017). Street lighting management and perfomance evaluation: opportunities and challenges. Lex Localis, 15(2), 303-328. https://www.researchgate.net/publication/317024328_Street_Lighting_Management_and_Performance_Evaluation_Opportunities_and_Challenges DOI: https://doi.org/10.4335/15.2.303-328(2017)

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Brazilian Journal of Production Engineering

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
