Organizational policies on diversity and the perception of tourism professionals on LGBTQIA+ inclusion

Authors

Keywords:

Diversity, LGBTQIA , Tourism Organizations

Abstract

While the first social movements in defense of rights related to sexual diversity began to gain more solid outlines in the middle of the last century, it is from the 1990s onwards that studies on the behavior of the LGBTIQIA+ consumer began to draw attention to the particularities of this public and to the economic potential of this segment. In tourism, the constant demand for diversification and innovation contributed to the consolidation of a new and promising market segment. However, the literature dedicated to the relationship between tourism and the LGBTQIA+ community has left less attention to broader social aspects, such as the inclusion of diversity in tourist organizations. This case study aimed to analyze the perception of tourism professionals about the influence of sexual diversity policies in their organizations. A bibliographic review was carried out on diversity in organizations, document analysis in the main reports of diversity in the corporate environment and application of a survey with a community of tourism students, who worked in companies in the sector. Divergent perceptions were found among tourism professionals, according to the existence or non-existence of organizational actions to promote diversity. It was concluded that the dimensions evaluated are also influenced by the recognition of professionals as LGBTQIA+.

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Author Biographies

Gustavo Yrihoshi Pereira, Instituo Federal de Educação, Ciência e Educação e Tecnologia (IFSP)

Formado em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda na Universidade Federal do Paraná (UFPR) Estudante de Gestão em Turismo no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). (Texto informado pelo autor)

Juliano Juliano, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Doutor em Ambiente e Sociedade pelo Núcleo de Estudos e Pesquisas Ambientais (NEPAM), do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas (IFCH) da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP); Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Sustentabilidade na Gestão Ambiental da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar); e Bacharel em Turismo pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Foi professor substituto do Curso de Bacharelado em Turismo da Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus Rosana-SP; do Curso Superior de Gestão de Turismo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus São Paulo-SP; e atuou como Professor Adjunto do Curso de Bacharelado em Turismo da Universidade Paulista. Possui experiência profissional no setor de transporte aéreo e planejamento do turismo. Realiza pesquisas no campo ambiental e interdisciplinar, com interesses nas temáticas de turismo, políticas públicas, áreas naturais protegidas, patrimônio e comunidades locais. (Texto informado pelo autor)

Marcos Hideyuki Yokoyama, Instituo Federal de Educação, Ciência e Educação e Tecnologia (IFSP)

Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de São Paulo (IFSP). Ph.D em Business Administration (2014) pela Osaka University, Japão. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção (2010) e Engenheiro de Produção (2006) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). (Texto informado pelo autor)

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Published

2022-08-23

How to Cite

Pereira, G. Y., Juliano, J., & Yokoyama, M. H. (2022). Organizational policies on diversity and the perception of tourism professionals on LGBTQIA+ inclusion. Brazilian Journal of Production Engineering, 8(5), 69–73. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38947