Museological mediation and the challenges of inclusion
a study on the Museum of Sacred Art Writer Maximiano Campos
Keywords:
arte-educação, mediação, museu, inclusãoAbstract
This research aims to analyze the effectiveness of educational actions in museological spaces that promote the promotion of an interaction and a dialogue between the visiting public and as works of art. Taking as a starting point the triangular relationship between public-mediator-work of art, the importance of this interaction and how it is legitimized was understood. Based on a specific analysis of the collection of the Museu de Arte Sacra Escritor Maximiano Campos, located in the city of Goiana - PE, from the experience with mediation in this place, and considering the audience it reaches, an educational and inclusive activity is required for specific audiences. Considering, above all, to an action that can cover subjects from the most varied social spheres, about socioeconomic nature, as well as age diversity.
Downloads
References
FONTES, Adriana; GAMA, Rita. Mediação em Museus: Arte e Tecnologia. Belo Horizonte: Livre Expressão. Reflexões e Experiências: 1º Seminário Oi Futuro, 2012. Disponível em: <https://sinapse.gife.org.br/download/reflexoes-e-experiencias-colecao-arte-e-tecnologia-1o-seminario-oi-futuro-mediacao-em-museus-arte-e-tecnologia > Acesso em: 12 ago. 2020.
ANTOLINO, Alik Santos. Arte-educação no museu: um estudo dos setores educativos da pinacoteca e do Museu de Arte Moderna de São Paulo. 24 de ago. 2009. 87 p. Disponível em: <http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284072>. Acesso em 13 ago. 2020.
BEMVENUTI, Alice. Museu para todos: o papel da ação educativa como mediadora cultural. 16° Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores de Artes Plásticas Dinâmicas Epistemológicas em Artes Visuais. Campinas, SP. 2007. Disponível em: <http://fvcb.com.br/site/wp-content/uploads/2012/05/Canal-do-Educador_Texto_Museus-para-todos-o-papel-da-a%C3%A7%C3%A3o-educativa-como-mediadora-cultural.pdf>. Acesso em: 13 set. 2020.
DE PAULA, Thais Regina Franciscon. A mediação em museus: um estudo do projeto “Veja com as mãos”. Marília, 2012. Disponível em: <https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/De_Paula_T_R_F_mestrado_CI_2012.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2020.
CABRAL, Magaly; RANGEL, Aparecida. A curadoria de processos educativos de ações esparsas à curadoria. Caderno de Diretrizes Museológicas 2: Mediação em Museus: Curadorias, Exposição e Ação Educativa. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Cultura de Minas Gerais, Superintendência de Museus, 2008. Disponível em: <http://www.cultura.mg.gov.br/files/museus/1caderno_diretrizes_museologicas_2.pdf>. Acesso em: 24 set. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Eva Caroline de Sena Castro
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.