An alien spectator of the works "Sursum Corda" and "Walhalla", by Anselm Kiefer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/58xq4641

Keywords:

Anselm Kiefer, Edgar Morin, Schopenauher

Abstract

Based on the works Sursum Corda (2016) and Walhalla (1992–2016), by Anselm Kiefer, this article seeks to reflect on the perception of an alien spectator, disconnected from historical, religious or mythical references associated with the artist. Based on the philosophy of Arthur Schopenhauer and the complex thought of Edgar Morin, it is argued that the aesthetic experience can reveal the artist's poetic intuition, operating as an open system of meaning and sensitive manifestation of the Will.

Author Biography

  • Samuel de Oliveira Costa, PMV/PPGA-UFES

    Master's student at PPGA-UFES and graduated in music from UFES. Multi-instrumentalist musician, composer. Music and art teacher in basic education in Vitória and Serra, Espírito Santo, Brazil. Technical advisor in the Coordination of Integrative Practices of the Management of Training and Development in Education of the Municipal Secretariat of Education of Vitória.

References

ALS der Krieg in Donaueschingen zuende ging: Förster Remmeles sinnloser Tod im April 1945. 21 de abril de 2019. Disponível em: https://www.suedkurier.de/region/schwarzwald/donaueschingen/Als-der-Krieg-in-Donaueschingen-zuende-ging-Foerster-Remmeles-sinnloser-Tod-im-April-1945;art372512,10122422. Acesso em: 16 jun. 2024

DEWEY, John. Arte como experiência. Organização Jo Ann Boydston; editora de texto Harriet Furt Simon; introdução Abraham Kaplan; tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Martins Fontes, 2010.

DIAS, R. M. Nietzsche e a Música. São Paulo: Nova Cultural, 1996.

DONAUESCHINGEN. Luftkampf über dem Schwarzwald. 28 de março de 2016. Disponível em: https://www.schwarzwaelder-bote.de/inhalt.donaueschingen-luftkampf-ueber-dem-schwarzwald.4456817d-ac45-4de3-aa1d-d81f6061b1af.html. Acesso em: 16 jun. 2024.

EGAS, Olga; SERRA, Nathalia. A criatividade na educação contemporânea e no ensino da arte. In: SANMARTIN, Stela Maris (org.). Criatividade, educação e arte: potências e desafios; Luciano Tasso Filho, ilustrador. - 1. ed. - Vitória: UFES, Proex, pp. 135-155, 2021.

FEBRUAR 1945: Als die Apokalypse über Donaueschingen hereinbrach. 21 de fevereiro de 2020. Disponível em: https://www.suedkurier.de/region/schwarzwald/donaueschingen/22-Februar-1945-Als-die-Apokalypse-ueber-Donaueschingen-hereinbrach;art372512,10448787. Acesso em: 16 jun. 2024.

JONES, Julia Clinton. Vahlhalla, the myths of norseland. New York, 1880. Disponível em: http://www.odins-gift.com/pclass/valhallamythsofn00jone.pdf. Acesso em: 16 jun. 2024.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Tradução do francês Eliane Lisboa - Porto Alegre: Sulina 2008.

SANMARTIN, Stela Maris (org.). Criatividade, educação e arte: potências e desafios; Luciano Tasso Filho, ilustrador. - 1. ed. - Vitória: UFES, Proex, 2021.

SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e como representação. São Paulo: UNESP, 2005.

SCHOPENHAUER, Arthur. Die Welt als Wille und Vorstellung II. Darmastadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1968.

VIEIRA, Jorge de Albuquerque. Ciência: Formas de conhecimento – arte e ciência. Uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora. 2007.

Published

27-06-2025

Issue

Section

Articles

How to Cite

An alien spectator of the works "Sursum Corda" and "Walhalla", by Anselm Kiefer. (2025). Revista Do Colóquio, 15(25), 38-55. https://doi.org/10.47456/58xq4641