INDIGENOUS LITERATURE STUDIES IN BRAZIL: PREPARATION AND OFFERING A CURRICULAR COMPONENT FOR AN INTERDISCIPLINARY DEGREE IN LANGUAGES

Studies of indigenous literatures in Brazil: preparation and offering of a curricular component for an interdisciplinary degree in languages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/contexto.v1i45.43644

Keywords:

Literaturas indígenas. Ensino de literatura. Licenciatura Interdisciplinar em Linguagens e suas tecnologias. Formação de professores.

Abstract

In 2023, the Federal University of Southern Bahia (UFSB) promoted the implementation of adjustments in the Pedagogical Plans of the University's Courses, notably in the Interdisciplinary Degree course in Languages ​​and its Technologies at the Sosígenes Costa Campus, in Porto Seguro. The reformulation included the inclusion of the curricular component Studies of indigenous literatures in Brazil to meet current legislation and the demand for an approach to indigenous literatures in the academic training of future teachers of Portuguese language and literature. The component prioritized the reading of contemporary indigenous literary texts, interpretative debates and critical analyses. Based on three guiding axes, the methodology sought to explore contemporary indigenous literary production, incorporate indigenous theoretical contributions and promote the teaching of indigenous literary texts in basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. LEI Nº 11.645, DE 10 MARÇO DE 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm Acesso em: 30 jan. 2024.

CAGNETTI, S. S.; PAULI, A. Trilhas literárias indígenas para a sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

CANDAU, V. M. Educação Escolar e Cultura(s): multiculturalismo, universalismo e currículo; In: CANDAU. V. M. (org.) Didática: questões contemporâneas. Rio de Janeiro: Ed. Forma & Ação, 2009.

CINTRA, Leda Rita (org.). Escritos indígenas: uma antologia. São Paulo: Cintra, 2013. e-book

DIAS, A. C.; BUNZEN, C.; BRASILEIRO, C.; DALVI, M. A.; LIMA, M. N.; COSTA, S. L. Carta à Associação Brasileira de Literatura Comparada. 2023. Disponível em: https://abralic.org.br/downloads/2023/CARTA-ASSOCIACAO-BRASILEIRA-DE-LITERATURA-COMPARADA.pdf Acesso em: 30 jan. 2024.

DORRICO, TRUDRUÁ; NEGRO, Mauricio (org.). Uma antologia feminina de literatura indígena: originárias. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2023.

DORRICO, Truduá. Graúna não é Munduruku: contestando a homogeneização da autoria indígena. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/colunas/trudrua-dorrico/2023/08/02/a-autoria-indigena-segue-em-disputa.htm Acesso em: 03 ago. 2023.

FIORIN, J. L. Linguagem e interdisciplinaridade. Alea: Estudos Neolatinos. vol. 10, nº. 1, Rio de Janeiro, jan./jun. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/alea/a/nTDjhCdwBqjsFGYct5ckdcd/# Acesso em: 30 jan. 2024.

FUNDAÇÃO NACIONAL DOS POVOS INDÍGENAS. Dados do Censo 2022 revelam que o Brasil tem 1,7 milhão de indígenas. Disponível em:

https://www.gov.br/funai/pt-br/assuntos/noticias/2023/dados-do-censo-2022-revelam-que-o-brasil-tem-1-7-milhao-de-indigenas Acesso em: 30 jan. 2024.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1976.

JEKUPÉ, Olívio et al. Literatura nativa em família. São Paulo: Cintra, 2020.

MUNDURUKU, Daniel. Minha utopia selvagem: um manifesto. Lorena: UK’A Editorial, 2022.

MUNDURUKU, Daniel (org.). Contos indígenas brasileiros. São Paulo: Global, 2021. edição digital

MUNDURUKU, Daniel. Mundurukando 2: sobre vivências, piolhos e afetos : rodas de conversas com educadores: sobre vivências, piolhos e afetos. Lorena: UK’A Editorial, 2017. e-book

POTIGUARA, Elaine. Metade cara, metade máscara. São Paulo: Global, 2004.

SMITH, L. T. Descolonizando metodologias: pesquisa e povos indígenas. Trad. Roberto G. Barbosa. Curitiba: EdUFPR, 2018.

TESTA, Eliane Cristina; ALBUQUERQUE, Francisco Edviges; APINAJÉ, Júlio Kâmer Ribeiro (org.). Poesia Indígena: etnopoesia apinayé. Ponta Grossa: Atena Editora, 2021. e-book. Disponível em: https://atenaeditora.com.br/catalogo/ebook/poesia-indigena-etnopoesia-apinaye Acesso em: 01 ago. 2023.

TREECE, D. Exilados, aliados, rebeldes: o movimento indianista, a política indigenista e o estado-nação imperial. Trad. Fábio Fonseca de Melo. São Paulo: Nankin; EdUSP, 2008.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura Interdisciplinar em Linguagens e suas tecnologias. Porto Seguro: UFSB, 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Resolução CONSUNI nº 02/2023, que dispõe sobre a Formação Geral da Universidade Federal do Sul da Bahia. Itabuna: UFSB, 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Resolução CONSUNI nº 12/2021, que dispõe sobre a política de Ações Afirmativas para os processos seletivos aos cursos de graduação de 1º e 2º ciclo da Universidade Federal do Sul da Bahia. Itabuna: UFSB, 2021a.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Resolução CONSUNI nº 13/2021, que dispõe sobre a curricularização das atividades de extensão nos cursos de graduação da Universidade Federal do Sul da Bahia. Itabuna: UFSB, 2021b.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Resolução CONSUNI nº 22/2022, que dispõe sobre o regime letivo da Universidade Federal do Sul da Bahia. Itabuna: UFSB, 2022.

Published

07-08-2024

Issue

Section

Dossiê Literaturas indígenas nas escolas e universidades do Brasil: presenças/ausências, circulação e principais abordagens teóricas e metodológicas