Saberes indígenas na academia: a oralitura como meio de difusão de conhecimento

Indigenous knowledge in the academy: oralitura as a means of knowledge dissemination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/contexto.v1i45.43951

Abstract

The performances of bodies and orality as languages ​​are taken as expressions of knowledge. Through oral literature (Leda Martins, 2021), indigenous communities rescue memories, disseminate knowledge and resist oppression imposed by colonization and capitalism. In November 2023, indigenous leaders, teachers and students from the Postgraduate Program in Interdisciplinary Studies in Women, Gender and Feminism (UFBA) met, valuing ways of living and this praxis. Bodies and voices transmitted teachings relating to the traditions and ancestry of peoples, cultures and territories. The objective is to record alternative forms of languages, based on critical and decolonial theories, breaking with oppression and silencing that devalue other knowledge and experiences. Content analysis and oral recording as a way of disseminating knowledge are the chosen procedures. As a result, we highlight the need to value the diversity of knowledge and promote the defense of human rights of indigenous peoples through education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERTI, Verena. Manual de História Oral. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 2014. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062022000100050#B1

ANZALDÚA, Gloria. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Revista Estudos Feministas, 8 (1), 229. p. 229-236, 2000.

BOSI, Ecléa. O Tempo Vivo da Memória: ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê, 2022.

BRASILEIRO, Danielma; GOMES; Flávia Nogueira; VERGOLINO, Gabriela Maria Pinho Lins e CAVACANTI, Vanessa Ribeiro Simon. Memórias, ativismos e aprendizagens: Experiências em Estudos feministas. In: TAVARES, Márcia Santana; DELGADO, Josimara e ARAÚJO, Rosângela Janja (Orgs.). Entrelinhas nas Pesquisas Feministas: sob o Escrutínio Interdisciplinar. Salvador: Ed.UFBA, 2024. (no prelo).

CABNAL, Lorena. Diálogo de saberes y pedagogía feminista: educación popular. Buenos Aires: Ediciones América Libre, 2017.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças, educação intercultural e decolonialidade: temas insurgentes. In: Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v.13, n. Especial, p. 678-686, dez., 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/download/54949/32178/152853. Acesso em: 30 mai 2024.

CAVALCANTI, Vanessa Ribeiro Simon e SILVA, Antonio Carlos da. Entre a História e o Valor: Uma Perspectiva Crítica dos Direitos Humanos. Revista FAPAD - Revista da Faculdade Pan-Americana de Administração e Direito, Curitiba, v. 1, n. 2, p. e041, 2021. DOI: 10.37497/revistafapad.v1i2.41. Disponível em: https://periodicosfapad.emnuvens.com.br/gtp/article/view/41. Acesso em: 29 fev. 2024.

DODEBEI, Vera. Tempos memoriais e patrimoniais: notas de pesquisa sobre memória e informação. In: AZEVEDO NETTO, Carlos Xavier de (Org.). Informação, patrimônio e memória: diálogos interdisciplinares. João Pessoa: Editora da UFPB, 2015, p. 44-64.

ELIAS, Nobert e SCOTSON, J. L. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2016.

GRAÚNA, Graça. Contrapontos da literatura indígena contemporânea no Brasil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2013.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Compainha das Letras. 2020.

MALDONADO-TORRES, Nelson. A topologia do Ser e a geopolítica do conhecimento. Modernidade, império e colonialidade. Revista Crítica de Ciências Sociais [Online], n. 80, 2008, p.71-114. Disponível em: http://journals.openedition.org/rccs/695. Acesso em 20 fev. 2024.

MARQUES, Humberto Rodrigues et al. Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 26, n. 3, p. 718–741, set. 2021. Disponível em https://doi.org/10.1590/S1414-40772021000300005 Acesso em 29 fev. 2024.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021. (Encruzilhada).

____________. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Língua e Literatura: Limites e Fronteiras, Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras-PPGL/UFSM, n. 26, p. 63-81, 2003. ISSN 1519-3985. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11881/7308. Acesso em: 29 fev. 2024.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. A história, cativa da memória?: para um mapeamento da memória no campo das Ciências Sociais. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 34. São Paulo: Edusp, 1992. Disponível em https://www.revistas.usp.br/rieb/issue/view/5614

MUNDURUKU, Daniel. Contos indígenas brasileiros. São Paulo: Global, 2005.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração das Nações Unidas sobre os Direitos dos Povos Indígenas, Rio de Janeiro, 2008.

TEIXEIRA, Analba; SILVA, Ariana Mara; FIGUEIREDO, Angela. Um diálogo decolonial na colonial cidade de Cachoeira/BA: Entrevista com Ochy Curiel. Cadernos de Gênero e Diversidade, Vol 3, n. 04, Out.-Dez. 2017, pp. 106/120. Disponível em https://periodicos.ufba.br/index.php/cadgendiv/article/download/24674/15431 Acesso em 15 Jan 2024.

TUXÁ, Tayra Cá Arfer Jurum. Nossos Saberes Indígenas na Escola. In: FERNANDES, Floriza Maria Sena e TUXÁ, Tatiane Cataá Cá Arfer (Orgs.). Tecendo saberes indígenas nas escolas: caminhos para uma política pública de formação de professores e professoras indígenas no território etnoeducacional Yby Yara. Paulo Afonso: UNEB, Edições Opará, 2019.

Published

07-08-2024

Issue

Section

Dossiê Literaturas indígenas nas escolas e universidades do Brasil: presenças/ausências, circulação e principais abordagens teóricas e metodológicas