Metalinguistic awareness and orthographic representation strategies on the part of Secondary School students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v17i36.39917

Keywords:

Metalinguistic awareness, Orthographic representation, Integration of Multiple Patterns, Secondary School

Abstract

This research, by correlating mainly metalinguistic awareness and orthographic representation, aimed to evaluate the conscious strategies used in orthographic writing by Secondary School students. To this end, we base the discussion on the theory called Multiple Pattern Integration (TREIMAN; KESSLER, 2014; TREIMAN, 2018) and on the conceptual notion of metalinguistic awareness (SOARES, 2018). From the methodological point of view, this is a study with a quali-quantitative approach whose data were generated from an open questionnaire answered by students from the 6th to the 9th grade of a private school in Belo Horizonte (Minas Gerais). Among the results, we identified and discussed different conscious strategies (categorized as external and internal) used by students to orthographically represent words about which they have doubts, that is, which are not completely stored in their mental lexicon. In addition, we found that, over the course of schooling, the tendency is for there to be an expansion of conscious strategies and that some of these (such as relying on words already known) should be discussed and encouraged in spelling learning, as they show the activation of spelling knowledge at the sublexical level, based on interconnected graphic and linguistic patterns.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo de Castro, UFMG

Graduado em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestre em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) e doutor em Estudos Linguísticos pela UFMG.

Daniela Mara Lima Oliveira Guimarães, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Letras, mestre e doutora em Estudos Linguísticas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde também atua como docente.

References

ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

APEL, K.; HENBEST, V. C.; MASTERSON, J. Orthographic knowledge: clarifications, challenges, and future directions. Reading and Writing, v. 32, p. 873-889, 2018.

BARRERA, S. D.; MALUF, M. R. Consciência metalinguística e alfabetização: um estudo com crianças da primeira série do Ensino Fundamental. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16(3), p. 491-502, 2003.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização & Linguística. São Paulo: Scipione, 1992.

CAGLIARI, L. C. Aspectos teóricos da ortografia. In: SILVA, M. (Org.). Ortografia da Língua Portuguesa: história, discurso, representações. São Paulo: Editora Contexto, 2015. p. 17-52.

CASTRO, M.; COUTO, A. L. S. A Integração de Múltiplos Padrões como uma perspectiva teórica diferenciada à aprendizagem e ao ensino da ortografia. In: CONGRESSO NORDESTINO DE LINGUÍSTICA APLICADA, 2021, 1, Aracaju. Anais... Aracaju: Ed. dos Autores, 2021. p. 1334-1346. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1YRg5GxH9Tkb6_WEb0Hp15HvDRBkrhivc/view. Acesso em: 9 jul. 2021.

COSTA, A. J. S. Escrita ortográfica: proposta de intervenção para o Ensino Fundamental II. 2016. 171f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.

CRISTÓFARO SILVA, T. Fonética e fonologia do português: roteiro de estudos e guia de exercícios. 11. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

FAYOL, M. Aquisição da escrita. Tradução: Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

FIEL, R. B. Estudo longitudinal de hipossegmentações em textos do Ensino Fundamental II. 2018. 125f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São José do Rio Preto, 2018.

FREITAS, L. C. M. Oralidade em redações escolares: proposta de intervenção para os erros de ortografia. 2016. 125f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

LEAL, T. F.; ROAZZI, A. A criança pensa... e aprende ortografia. In: MORAIS, A. G. (Org.). O aprendizado da ortografia. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 99-120.

LEMLE, M. Guia teórico do alfabetizador. 15. ed. São Paulo: Ática, 2002.

LOPES, S. C. Apagamento do rótico em posição de coda silábica na escrita de alunas do 7º e 8º anos do ensino fundamental. 2015. 111f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2015.

MELO, K. L. R. Refletindo sobre a ortografia na sala de aula. In: SILVA, A. et al. (Orgs.). Ortografia na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 77-94.

MORAIS, A. G. Ortografia: ensinar e aprender. 4. ed. São Paulo: Editora Ática, 2002.

MORAIS, A. G. A norma ortográfica do português: o que é? Para que serve? Como está organizada?. In: SILVA, A. et al. (Orgs.). Ortografia na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2007a. p. 11-28.

MORAIS, A. G. “Por que gozado não se escreve com U no final?” – os conhecimentos explícitos verbais da criança sobre a ortografia. In: MORAIS, A. G. (Org.). O aprendizado da ortografia. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007b. p. 77-98.

MORAIS, A. G. Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.

MORAIS, A. G. Consciência fonológica na educação infantil e no ciclo de alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

MORAIS, A. G.; TEBEROSKY, A. Erros e transgressões infantis na ortografia do Português. Discursos, n. 8, 1994, p. 15-51.

MOURA, M. A. A. Processos de monotongação e ditongação na escrita dos alunos do 7º ano do ensino fundamental. 2019. 92f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2019.

NÓBREGA, M. J. Ortografia. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2013.

PAIVA, V. L. M. O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

ROBERTO, M. Fonologia, fonética e ensino: guia introdutório. São Paulo: Parábola Editorial: 2016.

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2018.

TREIMAN, R.; KESSLER, B. How children learn to write words. Oxford: Oxford University Press, 2014.

TREIMAN, R. Statistical learning and spelling. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, v. 49, p. 644-652, ago. 2018.

Published

31-07-2023