Relationships between gestural sign and chronotope in the production of meaning in discourse in Brazilian Sign Language - Libras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v19i42.47974

Keywords:

Libras, Bakhtin, Dialogism, Meaning, Chronotope

Abstract

The aim is to analyse the referential refraction between the gestural signs for FITA and their chronotopes, based on the video in Libras, Blue September, published on the Youtube platform.  To do this, we: 1) selected the video according to the following criteria: time (up to five minutes), content (informative) and enunciator (deaf); 2) requested authorisation to use images; 3) converted the video into images; 4) assembled the gestural signs. From the selected video, we obtained four gestural signs for FITA: LAÇO-FITA-PEITO-classifier, F-I-T-A, FITA-BRAÇO-classifier F-I-TA and AMARARAR-FITA-BRAÇO-classifier. The methodological resource adopted was exotopia, based on a qualitative research approach. From the results, we consider: i) the enunciator re-signifies, from the space of enunciation, certain gestural signs; ii) this re-signification is moulded by the socio-historical context, whose time-space is singular; iii) the enunciation acquires a theme and finish, resulting from the chronotope and axiological elements; the choice of gestural signs is determined by the position, values and cultural and linguistic level of the enunciator.

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Author Biographies

  • Dinéia Ghizzo Neto Fellini, Universidade Federal da Integração Latino-Americana (Unila)

    Doutora e mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduada em Educação Física pela Uniguaçú. Professora Adjunta do Instituto Latino-Americano de Arte, Cultura e História e do Programa de Pós-Graduação em Educação -Mestrado Profissional, da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (Unila).

  • Elsa Midori Shimazaki, Universidade Estadual de Maringá (UEM); Universidade do Oeste Paulista (Unoeste)

    Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) e mestra em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Graduada em Letras Anglo-Portuguesas pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) e em Pedagogia pela Fundação Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Mandaguari. Foi professora do Departamento de Teoria e Prática da Educação e é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM) e da Universidade do Oeste Paulista (Unoeste).

  • Renilson José Menegassi, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

    Doutor em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp-Assis), mestre em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com estágio pós-doutoral na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professor do curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

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Published

05-11-2025