An investigation of the intertextual relations of strict and broad allusions in advertising posts shared on Instagram from a Text Linguistics’ perspective
DOI:
https://doi.org/10.47456/rctl.v19i42.48153Keywords:
Intertextuality, Broad and strict allusions, Advertising postsAbstract
In recent decades, in an interactional sociocognitive perspective, Textual Linguistics theorists have developed studies focused on textual-discursive strategies in multimodal texts. Adopting this perspective, this article investigated the intertextual phenomena of strict and broad allusion in advertisements shared as Instagram posts. To do so, we based it on theories about the text, especially about intertextuality and advertising on Instagram (Piza, 2012; Sousa and coauthors, 2020; Pinto; Batista, 2021; Machado, 2024). Using a qualitative, documentary and descriptive methodology, we selected four advertisements published on the Hershey’s Brasil company account. Next, we described their contents and semiotic compositions to verify how strict and broad allusions manifest in them. The results demonstrate that the posts use both broad and strict processes to construct the company's advertising messages – including the simultaneous occurrence of both phenomena in the same text – so that modes such as images, colors and typography also perform both allusive functions. It is important to note the relevance of studies focused on this and other phenomena in multimodal texts, in order to expand other analytical categories and textual genres and to undertake reflections on new ways of textualizing, enhanced by digital technologies.
Downloads
References
AUTHIER-REVUZ, J. Aux risques de l'allusion. In L'Allusion dans la Littérature, M. Murat éd. coll. Colloques de la Sorbonne, Presses Universitaires. de Paris-Sorbonne, 2000.
CAPISTRANO-JÚNIOR, R.; LINS, M. P. P.; CASOTTI, Janayna Bertollo Cozer. Leitura, multimodalidade e ensino de língua portuguesa. PERcursos Linguísticos, v. 7, n. 17, p. 285–302, 2017.
BARBOSA, V. S. Multimodalidade e letramento visual: Uma proposta de intervenção pedagógica para integrar as habilidades de ler e ver no processo de ensino e aprendizagem de Inglês como língua estrangeira. 416 f. – Tese (Doutorado) – Universidade Estadual do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Fortaleza (CE), 2017.
CARVALHO, A. P. L. Sobre intertextualidades estritas e amplas. 2018. 136f. - Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2018.
CAVALCANTE, M. M. et al. Linguística Textual e Argumentação. Campinas: Pontes editores, 2020.
CAVALCANTE, M. M.; CUSTÓDIO FILHO, V. Revisitando o estatuto do texto. Revista do GELNE, Piauí, v. 12, n. 2, p. 56-71, 2010.
CAVALCANTE, M. M., et al. Linguística textual: conceitos e aplicações. 1ª ed. Campinas: Pontes editores, 2022.
FARIA, M. G. S. Alusão e citação como estratégias na construção de paródias e paráfrases em textos verbo-visuais. 2014. 118f. – Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2014.
KRESS, G. VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London; New York: Routledge, 2006.
KRISTEVA, J. Introdução à semanálise. São Paulo: Perspectiva, 1974.
KOCH, I. V. Introdução à linguística textual. 3. ed. São Paulo: WMF Martins Fortes, 2013.
LIMA-NETO, V. (Re)discutindo a emergência de gêneros na web. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 39, n. 4, 2023.
MACHADO, I. K. R. Uma análise da intertextualidade e da intergenericidade presente em anúncios publicitários no Instagram. 2024. 75 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual do Piauí, Teresina, 2024.
NOBRE, K. C. Critérios classificatórios para processos intertextuais. 2014. 129f. – Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2014.
PAES, V. L. V; OLIVEIRA, S. M. P. A ação do gênero publicitário multimodal na mídia digital Facebook. Discursos Contemporâneos em Estudo, v. 3, n. 2, p. 45-62, 2018.
PINTO, M. G. S.; BARBOSA, J. R. A. Uma análise multimodal de postagens publicitárias em perfis de celebridades no Instagram. Revista Colineares, v. 8, n.1, p. 65-89, 2021.
PIZA, M. V. O fenômeno Instagram: considerações sob a perspectiva tecnológica. 2012. 48 f. Monografia (Ciências Sociais com Habilitação em Sociologia) – Departamento de Sociologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
SOUSA, J. C.; NASCIMENTO, A. L. LIMA, J. S. S.; LIMA, F. P.; FRANCISCO, D. E. A influência do instagram no poder de compra dos consumidores: Um estudo de caso na empresa de turismo. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 3, p. 14331-14355, 2020.
STATISTA. Countries with most Instagram users. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/578364/countries-with-most-instagram-users/. Acesso em 8 nov. 2023.
VAN LEEUWEN, T. Multimodal literacy. Metaphor, v. 7, n. 4, p. 17-23, 2017. Disponível em: https://search.informit.org/doi/abs/10.3316/aeipt.219392. Acesso em: 25 out. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista (Con)Textos Linguísticos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
