Learner's dictionaries as pedagogical tools in french language teaching and learning
DOI:
https://doi.org/10.47456/rkehd437Keywords:
Lexicography, Pedagogical lexicography, Learner's dictionaries, French language, Foreign language learnersAbstract
This article provides an analysis of the structural characteristics of a monolingual dictionary for French language learners, comparing it to a monolingual dictionary intended for native speakers. To contextualize this investigation, a brief history of lexicography and its most relevant issues in the French context is presented, along with the canonical elements of a dictionary's structure and their respective functions. Additionally, it examines the contributions of Pedagogical Lexicography (PL) to the conception of learner dictionaries and the use of dictionaries in the context of foreign language teaching and learning (FLT), as well as the essential dictionary skills for FLT learners. Through the contributions of lexicography and PL, a reflection is proposed on the importance of learner dictionaries as pedagogical tools in French teaching and learning, highlighting the advantages of their use by this audience. Finally, it demonstrates the importance of developing learner dictionary skills for building autonomy in the teaching and learning process.
Downloads
References
BARCELOS, V. R. O uso didático do dicionário escolar bilíngue português/inglês/inglês na sala de aula de inglês como língua estrangeira. Percursos Linguísticos, 4(9), p. 9-18, 2014.
BARON, A ; BERTRAND J. Utiliser le dictionnaire monolingue en classe de Langue. Volume 12, número 1, 2012.
BIDERMAN M.T.C. Teoria linguística: linguística quantitativa e computacional. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1978.
BIDERMAN, M.T.C. As ciências do léxico. In: OLIVEIRA, Ana Maria Pinto Pires; ISQUERDO, Aparecida Negri (Orgs.). As Ciências do Léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. Campo Grande: Editora UFMS, 2001. p. 15-18.
BOLZAN, R. M. O uso do dicionário escolar como mediador das práticas discursivas de alunos do ensino fundamental. 2012. 501 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – CLCH, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.
BORBA, L. C. D. BUGUEÑO MIRANDA, F. V. Passado, presente e futuro dos dicionários de aprendizes. Domínios de lingu@gem. Uberlândia -MG, v. 13, n. 3 jul./set., p. 1018-1040, 2019.
BUGUEÑO MIRANDA, F.V. Da classificação de obras lexicográficas e seus problemas: proposta de uma taxonomia. Alfa, São Paulo, v. 58, 2014.
BUGUEÑO MIRANDA, F.V. Princípios teóricos básicos do manual. In: Bugueño Miranda, F.V.; BORBA, L. C. de. Manual de meta (lexicografia). 1ª Ed. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2019, p. 11-12.
COLOMBO, S.R. Consulta ao Dicionário: das prescrições para o professor ao uso em sala de aula. 2016. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2016.
CORBIN, P. Quel avenir pour la lexicographie française ? Durand J. Habert B., Laks B. (Éd.)
Congrès Mondial de Linguistique Française. Paris : Institut de Linguistique Française, 2008.
COURA-SOBRINHO, Jerônimo. Uso do dicionário configurando estratégia de aprendizagem de vocabulário. In: V. J. Leffa. (Org.). As palavras e sua companhia. 1a.ed. Pelotas:
EDUCAT, 2000, p. 73-94.
DARÉ VARGAS, M. Lexicografia Pedagógica: história e panorama em contexto brasileiro. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 4, p. 1934–1949, 2019. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/41472. Acesso em: 30 abr. 2024.
DURAN, M. S. XATARA, C. M. Lexicografia Pedagógica: atores e interfaces. Delta: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, 2007.
FORNARI, M.K. Concepção e desenho do Front Matter do dicionário de falsos amigos espanhol-português. Voz das Letras. Concórdia, n.9, s./p., 2008.
GOUVERT, X; HEIDEMEIER, U. Lexicographie. In: POLZIN-HAUMANN, C; SCHWEICKARD, W. (Ed). Manuel de Linguistique Française. Walter de Gruyter: Berlin/Boston, 2015, p. 556 – 582.
HARTMANN, R.R.K.; JAMES, G. Dictionary of Lexicography. London: Routledge, 2001.
HAUSMANN, F. Lexikographie. In: SCHWARZE, C.; WUNDERLICK, D. (ed.). Handbuch der Lexilologie. Königstein/Ts: Athenäum, 1985, p. 367-411.
KASPARY, C.V. Uma proposta de taxonomia de dicionários monolíngues para aprendizes brasileiros de FLE.Revista Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n.4, p. 2102-2128, 2018.
KASPARY, C.V. Proposta de uma propedêutica de uso do dicionário para professores de francês língua estrangeira em formação. 2021. 296 f. Tese (Doutorado em Teorias Linguísticas do Léxico) -Programa de Pós Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
KASPARY, C.V; MONTEIRO, J. dos S. O uso do dicionário por professores em formação: o contexto do NUPEL e PROFICI. Ciências do Léxico e suas interfaces. RE-UNIR – Revista do Centro de Estudos da Linguagem da Universidade Federal de Rondônia. Rondônia, v. 20, nº 2, 121-135, jan., 2024.
MARTÍNEZ DE SOUSA, J. Diccionario de lexicografía práctica. Barcelona: Bibliograf, 1995.
MATORÉ, G. Histoire des dictionnaires français. Paris: Larousse, 1968.
MATTES, M. G. BUGUEÑO MIRANDA, F. V. Por que um dicionário é um texto? Gragoatá (UFF), Niterói, v. 20, n.38, p. 91-110, 2015.
OLIVEIRA, A. F. C. de. Taxonomia de dicionários monolíngues de inglês para falantes não-nativos. Revista Signo, Santa Cruz do Sul, v. 35, n. Especial, p. 224-241, jul./dez. 2010.
SINGCASTER, M. Description de pratiques d’enseignement visant à former les élèves à l’utilisation du dictionnaire électronique en classe de français au secondaire. 2020. 141p. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação-Didática) Universidade de Montréal, Montréal, 2020.
SWANEPOEL, P. Dictionary typologies: a pragmatic approach. In: STERCKENBURG, P. (Ed.). A practical guide to Lexicography. Amsterdam: John Benjamin, 2003. p.44-69.
TARP, S. Lexicografía de aprendizaje. Cadernos de Tradução, Florianópolis, v. 2, n. 18, p. 295-317, set. 2006.
TONO, Y. Application of eye-tracking in EFL learners’ dictionary look-up process research. International Journal of Lexicography. v. 24, nº 01, p. 1-30, 2011.
VAN HOOF, H. Petite Histoire des Dictionnaires. Peeters Louvain-la-Neuve : Peeters. 1994.
WELKER, H.A. Dicionários: Uma pequena introdução à lexicografia. Brasília: Thesaurus, 2004.
WIEGAND, H.E. Der gegenwärtige Status der Lexikographie und ihr Verhältnis zu anderen Disziplinen. In: Hausmann, F. J. et al. (ed) Wörterbücher - Dictionaries - Dictionnaires. Ein internationales Handbuch zur Lexikographie. Berlin / New York : de Gruyter, 1989, 3v., v.1, p.246-280.
ZUCCHI, A. M. T. Dicionário monolíngue no ensino de língua estrangeira: uma experiência de uso. As Ciências do Léxico. Lexicologia, Lexicografia, Terminologia. Vol. IV. ISQUERDO, A.N.; FINATTO, M.J.B. (orgs.) Campo Grande:UFMS/ Porto Alegre: UFRGS, 2010, p.255-268.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista (Con)Textos Linguísticos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
