Learner's dictionaries as pedagogical tools in french language teaching and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rkehd437

Keywords:

Lexicography, Pedagogical lexicography, Learner's dictionaries, French language, Foreign language learners

Abstract

This article provides an analysis of the structural characteristics of a monolingual dictionary for French language learners, comparing it to a monolingual dictionary intended for native speakers. To contextualize this investigation, a brief history of lexicography and its most relevant issues in the French context is presented, along with the canonical elements of a dictionary's structure and their respective functions. Additionally, it examines the contributions of Pedagogical Lexicography (PL) to the conception of learner dictionaries and the use of dictionaries in the context of foreign language teaching and learning (FLT), as well as the essential dictionary skills for FLT learners. Through the contributions of lexicography and PL, a reflection is proposed on the importance of learner dictionaries as pedagogical tools in French teaching and learning, highlighting the advantages of their use by this audience. Finally, it demonstrates the importance of developing learner dictionary skills for building autonomy in the teaching and learning process.

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Author Biographies

  • Cíntia Voos Kaspary, Universidade Federal da Bahia

    Obtenção do título de Doutora em Letras - Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) em 2021. Atualmente, Professora Adjunta de Língua e Ensino de Língua Francesa na Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Líder do Grupo de pesquisa: Ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras na contemporaneidade (GPELE-CNPQ).

  • Alice Suzart Landim Costa, Universidade Federal da Bahia

    Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura da Universidade Federal da Bahia (PPGLinC-UFBA). Atualmente, é membro do Grupo de pesquisas em ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras (GPELE/CNPQ).

  • Ana Gabriela Pereira dos Apóstolos, Universidade Federal da Bahia

    Bacharela em Administração de Empresas (2015-2019, Ruy Barbosa), possui especialização em Ensino de Inglês (2020-2021, Estácio), atualmente é Graduanda em Letras Vernáculas com Língua Estrangeira: Inglês (UFBA, Salvador, Bahia, Brasil). Atua como monitora de língua inglesa no Programa de Proficiência em Língua Estrangeira para Estudantes e Servidores da UFBA (PROFICI-UFBA) e como pesquisadora no Grupo de pesquisas (GPELE/CNPQ).

  • Mayara Bonfim Gómez, Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3

    Graduada em Letras Vernáculas e Língua Estrangeira Moderna (Francês) pela Universidade Federal da Bahia (2018-2023, UFBA). Atualmente é mestranda em Didactique du Français Langue Étrangère (FLE) et du Français Langue Seconde (FLS) na Université Sorbonne Nouvelle com a bolsa Eiffel de Excelência do governo francês e participa do grupo de pesquisa Ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras na contemporaneidade (GPELE/CNPQ).

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Published

18-09-2025