“Where I am raised, no one likes racists”

rap lyrics and Transgressive Applied Linguistics in the resignification of racist expressions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v19i42.48234

Keywords:

Linguistic racism, Rap, Transgressive applied linguistics, Colonialities of language, Linguistic anthropology

Abstract

This paper aims to highlight the role of rap lyrics in the re-signification of terms that have been widely used in social and discursive contexts of racism, characterizing the musical genre as a practice of Transgressive Applied Linguistics (TAL) (Pennycook, 2006) par excellence. Based on the constructs of entextualization, indexicality, and linguistic ideologies, originating from Linguistic Anthropology (Moita Lopes; Gonzalez; Melo; Guimarães, 2022) and the theoretical contributions "Entextualization and Indexicality from the Inside Out" and "Entextualization and Indexicality from the Outside In" (Rocha da Silva, 2024), this study will analyze the uses of the words "cria" and "neguinha" —located and selected using the search tool of the Digital Newspaper Archive— in advertisements for the purchase and sale of enslaved people, dating from the 18th century, and in rap lyrics from current eras, in order to observe the meanings that the words attribute in different periods, as well as to analyze whether these allude to racism. Using dictionary definitions from past and present dictionaries, a comparative analysis will be made between the dictionary meanings and those used in rap lyrics, in order to observe if they present any distinction. This study examined semantics and context, as well as how rap is an ally in the anti-racist struggle within the realm of language. As a result, it became evident that words are not inherently racist, but rather used by racist individuals to reproduce their prejudices. Furthermore, the research also highlighted the fundamental role of rap lyrics in the fight against linguistic racism, representing concrete practices of Transgressive Applied Linguistics (Pennycook, 2006).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Henrique Leroy, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

    Doutor em Letras – Linguagem e Sociedade - pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Mestre em Estudos de Linguagens pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG). Graduado em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMF). Professor Adjunto da Faculdade de Letras da UFMG, onde atua no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos no Mestrado Profissional em Letras.

  • Thainá Rocha da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

    Bacharel em Letras com habilitação em linguística do texto e do discurso pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pesquisadora voluntária PRPQ.

References

ANEZZI; CORONEL, T.; RET, F.; LUCCAS, C.; HOUDINI, P.; MANEIRINHO; DALLAS. Vizão de Cria 2. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Sau1_hWFHJE&t=3s. Acesso em: 12 abr. 2025.

AULETE DIGITAL. Cria. In: Aulete Digital. Disponível em: https://aulete.com.br/cria. Acesso em: 24 jan. 2024.

AULETE DIGITAL. Negrinha. In: Aulete Digital. Disponível em: https://aulete.com.br/negrinha. Acesso em: 12 abr. 2025.

AULETE DIGITAL. Negrinho. In: Aulete Digital. Disponível em: https://aulete.com.br/negrinho. Acesso em: 12 abr. 2025.

BENTO, C. O Pacto da Branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

BLOMMAERT, J. Chronicles of Complexity: Ethnography, Superdiversity and Linguistic Landscapes. Tilburg Papers in Culture Studies, artigo 29, 2012.

BORGES. Aonde Eu Sou Cria. Borges. Disponível em: https://www.letras.mus.br/ngc-borges/aonde-eu-sou-cria-part-ngc-daddy/. Acesso em: 24 jan. 2024.

BOTELHO, J. O rap é compromisso o hip hop e suas práticas decoloniais de letramento. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Letras Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FERREIRA, A. J. Letramento Racial Crítico. In: MATOS D. C. V. S.; SOUSA C. M. C. L. L. (org.). Suleando conceitos e linguagens: decolonialidades e epistemologias outras. Campinas: Pontes Editores, 2022. p. 207–214.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. Hemeroteca Digital Brasileira. Disponível em: https://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/. Acesso em: 16 set. 2024.

GALINDO, C. W. Latim em pó: um passeio pela formação do nosso português. São Paulo, Companhia das Letras, 2022.

GONZÁLEZ, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, São Paulo, p. 223–244, 1987.

HANKS, W. Indexicality. Journal of Linguistic Anthropology, v. 9, p. 124–126, 1999.

LEROY, H. R. Antropologia das linguagens e territórios translíngues: infinitas possibilidades de (re)existências. In: OLIVEIRA, G. C. de A.; QUEIROZ, A. J. F. de; AGUIAR, A. E. de. Decolonialidade como prática de resistência e esperança no ensino-aprendizagem de línguas-literaturas-linguagens. São Carlos: Pedro & João Editores, 2025. p. 301–313.

LIMA, D. P.; TEBET, G. G. C. Muleque, ingênuo e menor: expressões do racismo. 2019. In: CONGRESSO DE PESQUISADORES/AS NEGROS/AS DO SUDESTE, 3, 2019, Vitória. Anais do III Copene Sudeste. Vitória: ABPN, 2019. p. 1–13.

MACHADO, M. Discriminação racial. In: RIOS, F.; SANTOS, M. An.; RATTS, A. (org.). Dicionário das relações étnico-raciais contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2023. p. 123–129.

MOITA LOPES, L. P.; GONZALES, C. R.; MELO, G. C. V.; GUIMARÃES, T. F. Estudos queer em linguística aplicada indisciplinar: gênero, sexualidade, raça e classe social. São Paulo: Parábola, 2022. p. 34–72.

MORAES, A. Cria. In: Diccionario da Lingua Portugueza. Lisboa: Typ. de M. P. de Lacerda. 1823.

MORAES, A. Negrinho. In: Diccionario da Lingua Portugueza. Lisboa: Typ. de M. P. de Lacerda. 1823.

NASCIMENTO, G. Racismo linguístico é sobre palavras? Um prefácio. Língu@ Nostr@, Vitória da Conquista, v. 9, n. 1, p. 3–15, 2021.

NASCIMENTO, G. Racismo Linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento Editorial, 2019.

OLIVEIRA, D.; LEROY, H. R. “Negro drama – racionais mc´s”: o pretuguês translíngue e os letramentos racial crítico e decolonial como políticas de (re)existência. In: MARINS COSTA, E.; SARTORI, A. T. (org.). Diálogos entre a universidade e a escola: contribuições do Profletras. Campinas: Mercado de Letras, 2024.

PENNYCOOK, A. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 67–84.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 107–130.

RAMPTON, B. Language in Late Modernity: Interaction in an Urban School. Cambridge: CUP, 2006.

ROCHA DA SILVA, T. O racismo linguístico enquanto vertente do racismo estrutural: análise de palavras e expressões racistas com base em construtos da antropologia linguística. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Letras Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2024.

SABINO, I.; TASHA; TRACIE. Pretas na Rua. Disponível em: https://youtu.be/cQWXsnoDMHU?si=uXwcDNXTQX5nd5pt. Acesso em: 10 abr. 2025.

SILVA, L. S. Preconceito racial. In: RIOS, F.; SANTOS, M. A.; RATTS, Alex (org.). Dicionário das relações étnico-raciais contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2023. p. 283–285.

SILVERSTEIN, M. Indexical Order and the Dialects of Sociolinguistic Life. Language na Communication, v. 23, p. 193–229, 2003.

TASHA; TRACIE. Cheat Code. Disponível em: https://youtu.be/vShmptzj95o?si=fZUUAY2C9tHTrir2. Acesso em: 10 abr. 2025.

VERONELLI, G. A. Sobre la colonialidad del lenguaje. Universitas Humanística, v. 81, p. 33–58, 2015.

Published

05-11-2025