“Where I am raised, no one likes racists”
rap lyrics and Transgressive Applied Linguistics in the resignification of racist expressions
DOI:
https://doi.org/10.47456/rctl.v19i42.48234Keywords:
Linguistic racism, Rap, Transgressive applied linguistics, Colonialities of language, Linguistic anthropologyAbstract
This paper aims to highlight the role of rap lyrics in the re-signification of terms that have been widely used in social and discursive contexts of racism, characterizing the musical genre as a practice of Transgressive Applied Linguistics (TAL) (Pennycook, 2006) par excellence. Based on the constructs of entextualization, indexicality, and linguistic ideologies, originating from Linguistic Anthropology (Moita Lopes; Gonzalez; Melo; Guimarães, 2022) and the theoretical contributions "Entextualization and Indexicality from the Inside Out" and "Entextualization and Indexicality from the Outside In" (Rocha da Silva, 2024), this study will analyze the uses of the words "cria" and "neguinha" —located and selected using the search tool of the Digital Newspaper Archive— in advertisements for the purchase and sale of enslaved people, dating from the 18th century, and in rap lyrics from current eras, in order to observe the meanings that the words attribute in different periods, as well as to analyze whether these allude to racism. Using dictionary definitions from past and present dictionaries, a comparative analysis will be made between the dictionary meanings and those used in rap lyrics, in order to observe if they present any distinction. This study examined semantics and context, as well as how rap is an ally in the anti-racist struggle within the realm of language. As a result, it became evident that words are not inherently racist, but rather used by racist individuals to reproduce their prejudices. Furthermore, the research also highlighted the fundamental role of rap lyrics in the fight against linguistic racism, representing concrete practices of Transgressive Applied Linguistics (Pennycook, 2006).
Downloads
References
ANEZZI; CORONEL, T.; RET, F.; LUCCAS, C.; HOUDINI, P.; MANEIRINHO; DALLAS. Vizão de Cria 2. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Sau1_hWFHJE&t=3s. Acesso em: 12 abr. 2025.
AULETE DIGITAL. Cria. In: Aulete Digital. Disponível em: https://aulete.com.br/cria. Acesso em: 24 jan. 2024.
AULETE DIGITAL. Negrinha. In: Aulete Digital. Disponível em: https://aulete.com.br/negrinha. Acesso em: 12 abr. 2025.
AULETE DIGITAL. Negrinho. In: Aulete Digital. Disponível em: https://aulete.com.br/negrinho. Acesso em: 12 abr. 2025.
BENTO, C. O Pacto da Branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
BLOMMAERT, J. Chronicles of Complexity: Ethnography, Superdiversity and Linguistic Landscapes. Tilburg Papers in Culture Studies, artigo 29, 2012.
BORGES. Aonde Eu Sou Cria. Borges. Disponível em: https://www.letras.mus.br/ngc-borges/aonde-eu-sou-cria-part-ngc-daddy/. Acesso em: 24 jan. 2024.
BOTELHO, J. O rap é compromisso o hip hop e suas práticas decoloniais de letramento. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Letras Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.
FERREIRA, A. J. Letramento Racial Crítico. In: MATOS D. C. V. S.; SOUSA C. M. C. L. L. (org.). Suleando conceitos e linguagens: decolonialidades e epistemologias outras. Campinas: Pontes Editores, 2022. p. 207–214.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. Hemeroteca Digital Brasileira. Disponível em: https://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/. Acesso em: 16 set. 2024.
GALINDO, C. W. Latim em pó: um passeio pela formação do nosso português. São Paulo, Companhia das Letras, 2022.
GONZÁLEZ, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, São Paulo, p. 223–244, 1987.
HANKS, W. Indexicality. Journal of Linguistic Anthropology, v. 9, p. 124–126, 1999.
LEROY, H. R. Antropologia das linguagens e territórios translíngues: infinitas possibilidades de (re)existências. In: OLIVEIRA, G. C. de A.; QUEIROZ, A. J. F. de; AGUIAR, A. E. de. Decolonialidade como prática de resistência e esperança no ensino-aprendizagem de línguas-literaturas-linguagens. São Carlos: Pedro & João Editores, 2025. p. 301–313.
LIMA, D. P.; TEBET, G. G. C. Muleque, ingênuo e menor: expressões do racismo. 2019. In: CONGRESSO DE PESQUISADORES/AS NEGROS/AS DO SUDESTE, 3, 2019, Vitória. Anais do III Copene Sudeste. Vitória: ABPN, 2019. p. 1–13.
MACHADO, M. Discriminação racial. In: RIOS, F.; SANTOS, M. An.; RATTS, A. (org.). Dicionário das relações étnico-raciais contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2023. p. 123–129.
MOITA LOPES, L. P.; GONZALES, C. R.; MELO, G. C. V.; GUIMARÃES, T. F. Estudos queer em linguística aplicada indisciplinar: gênero, sexualidade, raça e classe social. São Paulo: Parábola, 2022. p. 34–72.
MORAES, A. Cria. In: Diccionario da Lingua Portugueza. Lisboa: Typ. de M. P. de Lacerda. 1823.
MORAES, A. Negrinho. In: Diccionario da Lingua Portugueza. Lisboa: Typ. de M. P. de Lacerda. 1823.
NASCIMENTO, G. Racismo linguístico é sobre palavras? Um prefácio. Língu@ Nostr@, Vitória da Conquista, v. 9, n. 1, p. 3–15, 2021.
NASCIMENTO, G. Racismo Linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento Editorial, 2019.
OLIVEIRA, D.; LEROY, H. R. “Negro drama – racionais mc´s”: o pretuguês translíngue e os letramentos racial crítico e decolonial como políticas de (re)existência. In: MARINS COSTA, E.; SARTORI, A. T. (org.). Diálogos entre a universidade e a escola: contribuições do Profletras. Campinas: Mercado de Letras, 2024.
PENNYCOOK, A. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 67–84.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 107–130.
RAMPTON, B. Language in Late Modernity: Interaction in an Urban School. Cambridge: CUP, 2006.
ROCHA DA SILVA, T. O racismo linguístico enquanto vertente do racismo estrutural: análise de palavras e expressões racistas com base em construtos da antropologia linguística. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Letras Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2024.
SABINO, I.; TASHA; TRACIE. Pretas na Rua. Disponível em: https://youtu.be/cQWXsnoDMHU?si=uXwcDNXTQX5nd5pt. Acesso em: 10 abr. 2025.
SILVA, L. S. Preconceito racial. In: RIOS, F.; SANTOS, M. A.; RATTS, Alex (org.). Dicionário das relações étnico-raciais contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2023. p. 283–285.
SILVERSTEIN, M. Indexical Order and the Dialects of Sociolinguistic Life. Language na Communication, v. 23, p. 193–229, 2003.
TASHA; TRACIE. Cheat Code. Disponível em: https://youtu.be/vShmptzj95o?si=fZUUAY2C9tHTrir2. Acesso em: 10 abr. 2025.
VERONELLI, G. A. Sobre la colonialidad del lenguaje. Universitas Humanística, v. 81, p. 33–58, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista (Con)Textos Linguísticos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
