The exclusion of Spanish from the New High School Reform
disputes, inconsistencies, and resistance
DOI:
https://doi.org/10.47456/rctl.v19i42.48266Keywords:
Exclusion, Spanish, Glottopolitics, #FicaEspanhol, ResistanceAbstract
This article offers a critical analysis of the removal of the mandatory teaching of Spanish in Bill 5,130/2023, approved by the Federal Chamber on 07/09/2024, and in Law 14,945/2024, which restructured the New Secondary Education model. Grounded in the framework of linguistic educational policy (Shohamy, 2009; Lagares, 2018; Arnoux, 2020), the study investigates how political, economic, and geopolitical disputes shape the exclusion of Spanish from the Brazilian curriculum. Methodologically, it develops a documentary research approach (Prior, 2003; May, 2004), based on the analysis of linguistic instruments —bills, official documents, and expert statements— published between 2016 and 2024. The central objective is to reconstruct the historical trajectory of Spanish within basic education and to understand the political context that enabled its removal. The results reveal that this decision reflects pressure from private sectors interested in reorganizing public education and a limited conception of plurilingualism that, paradoxically, restricts students’ access to additional languages. Furthermore, the findings highlight a disregard for the established trajectory of teacher education and a distancing from the constitutional principle of Latin American integration. The study concludes that the exclusion of Spanish represents a socio-educational and democratic setback, while resistance movements reaffirm the language as a linguistic right and a tool for inclusion.
Downloads
References
ARNOUX, E. N. Desde Iguazú: mirada glotopolítica sobre la integración regional. In: FANJUL, A.P.; CASTELA, G. da S. (org.). Línguas, políticas e ensino na integração regional. Cascavel: Gráfica Assoeste e Editora, 2011. p. 38–64.
ARNOUX, E. N.; BEIN, Roberto. Hacia una historización de las políticas de enseñanza de lenguas. In: ARNOUX, E. N.; BEIN, R. (org.). Política Lingüística y enseñanza de lenguas. Buenos Aires: Editorial Biblos, 2015. p. 13–50.
ARNOUX, E. N. Prólogo I. In: CISNEROS ESTUPIÑÁN, M. (coord.). Glotopolítica latinoamericana: tendencias y perspectivas. Pereira: Editorial Universidad Tecnológica de Pereira, 2020. 11–24.
BEIN, R. La política lingüística respecto de las lenguas extranjeras en la Argentina a partir de 1993. 2012. 276 f. Tese (Doutorado em Linguística e Estudos Literários) – Universidad de Viena, Viena, 2012.
BINCOLETTO, R. A presença dos americanismos léxicos no ensino de E/LE: nos livros didáticos e na sala de aula. 2007. 179 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 7 abr. 2025.
BRASIL. Lei 11.161/2005, de 5 de agosto de 2005. Dispõe sobre o ensino da língua espanhola. Portal da Legislação, Brasília, 5 ago. 2005. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=11161&ano=2005&ato=02akXTU5EMRpWTe23. Acesso em: 13 abr. 2025.
BRASIL. Medida Provisória (MP) nº 746, de 22 de setembro de 2016. Portal da Legislação, Brasília, 22 set. 2016. Disponível em: https://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/126992. Acesso em: 13 abr. 2025.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Portal da Legislação, Brasília, 16 fev. 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 13 abr. 2025.
BRASIL. Lei 14.945, de 31 de julho de 2024. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2024/lei-14945-31-julho-2024-796017-publicacaooriginal-172512-pl.html. Acesso em: 13 abr. 2025.
CHAGAS, V. Didática especial de línguas modernas. 3. ed. rev. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.
COIMBRA. L. S. B. As muitas pedras no caminho do Espanhol na educação básica. In: PARAQUETT, M. (org.). Linguística Aplicada em movimento. Campinas: Pontes Editores, 2025. p. 173–203.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
LAGARES, X. C. Qual política linguística? Desafios glotopolíticos contemporâneos. São Paulo: Parábola, 2018.
MAY, T. Pesquisa social: questões, métodos e processo. Porto Alegre, Artmed, 2004.
PARAQUETT, M. Apresentação. In: RODRIGUEZ, M. M.; AMARAL, E. R. T.; MATOS, D. C. V. S. Movimento #FicaEspanhol: lutas e resistências. Campinas: Pontes Editores, 2024. p. 7–10.
PLATAFORMA DE ANÁLISE DE DADOS DA UFG. Disponível em: https://analisa.ufg.br/. Acesso em: 1 ago. 2024.
PRONZATO, C. (NEM) Novo Ensino Médio - um fracasso anunciado. Documentário, mai. 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JaxUs_6VG7k. Acesso em: 13 abr. 2025.
PRIOR, L. Basic themes: use, production and content. In: PRIOR, L. Using documents in Social Research. London: Sage Publications, 2003, p. 1–29.
RAJAGOPALAN, K. Repensar o papel linguística aplicada. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. p. 149–168.
REIS, J. A. Ideologias de linguagem articuladas nos discursos sobre a reforma brasileira do ensino médio: por que sai espanhol e fica inglês? 2023. 208 f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2023.
REIS, J. A.; PAULINO, L. S.; RODRIGUEZ, M. M.; Movimento #Fica Espanhol_Brasil: desafios e perspectivas. In: BRITO, T. C.; REZENDE, T. F. (org.). Pontos de fuga em plena pandemia: livro das Jornadas de Estudos da Linguagem do Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística da Faculdade de Letras/UFG. Goiânia: Cegraf UFG, 2023. p. 400–422.
SHOHAMY, E. Language Teachers as Partners in Crafting Educational Language Policies? Revista de lenguaje y cultura, Medellín, v. 14, n. 22, p. 45–67, 2009.
SILVA, C. A. M. 20 anos do curso de Letras/Espanhol da UFG: um sonho do Prof. Fernando Plaza. Revista Polyphonía, v. 30. p.187-196, 2019. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/60203. Acesso em: 9 ago. 2024.
SILVA, C. A. M; REIS, J. A. O Movimento #Fica Espanhol: uma luta em prol da pluralidade linguística e cultural no ensino brasileiro. In: FREITAS, C. C.; BROSSI, G. C.; SILVA, V. R. (org.). Políticas e formação de professores/as de línguas: o que é ser professor/a hoje? Anápolis: Editora UEG, 2020. p. 95–109.
SILVA, C. A. M.; CARVALHO, H. C. L.; REIS, J. A. O Movimento Fica Espanhol em Goiás. In: RODRIGUEZ, M. M. et al. (org.). Memórias do Movimento Fica Espanhol: lutas e resistências. Campinas: Pontes Editores, 2024. p. 123–150.
SILVA, M. F. B. Letramento bilíngue intercultural dos Warao em Goiânia-GO. 2024. 71 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2024.
SILVA, R. G. Linguística Aplicada: estudos iniciais, interseções e novos trajetos. In: PARAQUETT. M. (org.). Linguística Aplicada em movimento. Campinas: Pontes Editores, 2025. p. 43–77.
VALOR ECONÔMICO. Disponível em: https://valor.globo.com/politica/eleicoes-2024/noticia/2024/09/23/imigracao-segue-intensa-na-fronteira.ghtml. Acesso em: 7 abr. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista (Con)Textos Linguísticos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
