Meanings and engaging discourses
an analysis of the teacher's identity constitution in a news report from Alagoas in the year 2020
DOI:
https://doi.org/10.47456/rctl.v19i42.48271Keywords:
Discourse, Engaging Discourse, Pandemic, Teacher Identity Constitutions., Teaching and LearningAbstract
Situated in Applied and Implicated Linguistics (Moita Lopes, 2006; Souto Maior, 2023), this study aims to analyze the discourses of the Alagoan media regarding the transformations in the educational sphere resulting from the pandemic, highlighting discourses related to identities (Hall, 2020) and specifically to teacher identities (Souto Maior; Luz, 2019). It is important to observe new meanings regarding these practices in light of the abrupt social changes that occurred during the Covid-19 pandemic (Santos, 2020). We analyzed a report published on the Cada Minuto portal in 2020, and our research approach was qualitative (Flick, 2009), based on interpretivism (Moita Lopes, 2006). For data analysis, we utilized the dialogical perspective of discourse (Bakhtin, 1986; 2011; Volóchinov, 2021), characterizing the Engaging Discourses (Souto Maior, 2022; Oliveira; Souto Maior, 2022; Moreira Júnior; Souto Maior, 2020) and the notions of social identity. With the analysis, we observe: 1) the mobilization of engaging neoliberal discourses that address public education without developing the underlying causes; 2) discourses about the lack of preparation for the new reality in teaching practices, yet with some modalization regarding these challenges; 3) the invisibilization of the teacher's emotional suffering.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1986.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
BRAIT, B. Linguagem e identidade: um constante trabalho de estilo. Trab. educ. saúde, v. 2, n.1, p.15–32, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1981-77462004000100003. Acesso em: 18 fev. 2025.
BOHN, H. Ensino e aprendizagem de línguas: os atores de sala de aula e a necessidade de rupturas. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Linguística Aplicada na Modernidade recente. São Paulo: Parábola, 2013. p. 79–98.
CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2013.
DOMINGUES, L. Infodemia: uma ameaça à saúde pública global durante e após a pandemia de Covid-19. Reciis – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 12–17, 2021.
FABRÍCIO, B. F. Linguística Aplicada como espaço de “desaprendizagem”: redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 45–66.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREIRE, M. M.; LEFFA, V. J. A auto-heterocoformação tecnológica. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Linguística Aplicada na modernidade recente. São Paulo: Parábola, 2013. p. 59–78.
FREITAS, M. T. A. A perspectiva sócio-histórica: uma visão humana da construção do conhecimento. In: FREITAS, M. T.; JOBIM e SOUZA, S.; KRAMER, S. (org.). Ciências Humanas e Pesquisa: leituras de Mikhail Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2003. p. 26–38.
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57–63, 1995.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2020.
LUZ, L. S. F.; SOUTO MAIOR, R. Reflexões sobre as construções identitárias de docentes de Educação a Distância a partir da análise linguístico discursiva de interações no gênero consígnia. DLCV, v. 14, p. 274–304, 2018.
LERNER, K.; CARDOSO, J. M.; CLÉBICAR, T. Covid-19 nas mídias: medo e confiança em tempos de pandemia. In: MATTA, G. C., REGO, S.; SOUTO, E. P.; SEGATA, J. (org.). Os impactos sociais da Covid-19 no Brasil: populações vulnerabilizadas e respostas à pandemia. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2021, p. 221–231.
MOITA LOPES, L. P. Introdução. In: MOITA LOPES, L. P. (org). Por uma Linguística Aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.
MOREIRA JÚNIOR, R. S.; SOUTO MAIOR, R. C. As relações dialógicas e os discursos envolventes sobre a condição histórico-social de uma mulher amante. Bakhtiniana, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 122–148, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2176-457349383. Acesso em: 24 ago. 2021.
O ESTADO precisa pensar nas lacunas da educação pública escancaradas durante a pandemia”, diz professor. Cada Minuto, Maceió, 23 dez. 2020. Disponível em: https://www.cadaminuto.com.br/noticia/2020/12/23/o-estado-precisa-pensar-nas-lacunas-da-educacao-publica-escancaradas-durante-a-pandemia-diz-professor. Acesso em: 25 fev. 2022.
OLIVEIRA, E. V. M.; SOUTO MAIOR, R. C. Ensino de Português como língua não materna no ISF/UFAL: observando os discursos envolventes e as identidades docentes em construção. In: STURM, L.; SOUTO MAIOR, R. C. (org.). A Linguística Aplicada no ensino e aprendizagem e nos estudos discursivos. Tutóia: Editora Diálogos, 2022, v. 1, p. 408–436.
OLIVEIRA, C. L. Um apanhado teórico-conceitual sobre a pesquisa qualitativa: tipos, técnicas e características. Travessias, Cascavel, v. 2, n. 3, p. 1–16, 2008. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3122. Acesso em: 25 mar. 2023.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999. p. 18–19.
SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Biblioteca Nacional de Portugal, 2020.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, J. T.; SOUTO MAIOR, R. C. Desafios do ensino remoto emergencial em tempos de pandemia: tensões emocionais discursivas. In: SOUTO MAIOR, R. C.; BORGES, L. A. O. (org.). Estudos das práticas de linguagem em tempos de pandemia. Maceió: EDUFAL, 2020.
SOUTO MAIOR, R. C. As constituições de ethos e os discursos envolventes no ensino de língua portuguesa em contexto de pesquisa-ação. 2009. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2009.
SOUTO MAIOR, R. C. Estudos discursivos na Linguística Aplicada Implicada. In: SOUTO MAIOR, R. C.; STURM, L. (org.). A Linguística Aplicada no ensino e aprendizagem e nos estudos discursivos. Tutóia: Diálogos, 2022. p. 516–541.
SOUTO MAIOR, R. C. A linguística aplicada e a implicação na pesquisa: uma leitura bakhtiniana. In: OLIVEIRA JR., M.; MEDEIROS, A. C. M. (org.). 30 anos do PPGLL UFAL. Campinas: Pontes Editora, 2023, v. 1, p. 52–77.
SOUTO MAIOR, R. C. A Linguística Aplicada em diálogo com o Gedeall: implicações para a subjetividade do/a pesquisador/a e para a pesquisa. Revista Leitura, [S. l.], v. 1, n. 83, p. 493–511, 2024. DOI: 10.28998/2317-9945.202483.493-511. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/18623. Acesso em: 30 mar. 2025.
SOUTO MAIOR, R. C.; LUZ, L. S. F. Identidades docentes e a ética discursiva nas interações sugeridas nas consígnias de abertura no contexto da educação a distância. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 17, n. 2, p. 395–413, 2019. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2019.172.10. Acesso em: 18 abr. 2023.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem/ Valentin Volóchinov; tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2021.
UNESCO [UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANISATION] COVID-19. Educational disruption and response. Paris: Unesco, 30 jul. 2020. Disponível em: https://www.iiep.unesco.org/en/covid-19-educational-disruption-and-response-13363. Acesso em: 27 abr. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista (Con)Textos Linguísticos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
