Meanings and engaging discourses

an analysis of the teacher's identity constitution in a news report from Alagoas in the year 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v19i42.48271

Keywords:

Discourse, Engaging Discourse, Pandemic, Teacher Identity Constitutions., Teaching and Learning

Abstract

Situated in Applied and Implicated Linguistics (Moita Lopes, 2006; Souto Maior, 2023), this study aims to analyze the discourses of the Alagoan media regarding the transformations in the educational sphere resulting from the pandemic, highlighting discourses related to identities (Hall, 2020) and specifically to teacher identities (Souto Maior; Luz, 2019). It is important to observe new meanings regarding these practices in light of the abrupt social changes that occurred during the Covid-19 pandemic (Santos, 2020). We analyzed a report published on the Cada Minuto portal in 2020, and our research approach was qualitative (Flick, 2009), based on interpretivism (Moita Lopes, 2006). For data analysis, we utilized the dialogical perspective of discourse (Bakhtin, 1986; 2011; Volóchinov, 2021), characterizing the Engaging Discourses (Souto Maior, 2022; Oliveira; Souto Maior, 2022; Moreira Júnior; Souto Maior, 2020) and the notions of social identity. With the analysis, we observe: 1) the mobilization of engaging neoliberal discourses that address public education without developing the underlying causes; 2) discourses about the lack of preparation for the new reality in teaching practices, yet with some modalization regarding these challenges; 3) the invisibilization of the teacher's emotional suffering.

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Author Biographies

  • Matheus Tavares Farias da Silva, Universidade Federal de Alagoas (Ufal)

    Graduando em Letras-Português pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal). É membro do grupo de estudos Discurso, Ensino e Aprendizagem de Línguas e Literaturas (Gedeall).

  • Rita de Cássia Souto Maior, Universidade Federal de Alagoas (Ufal)

    Doutora e mestre em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal) e graduada em Letras pela mesma instituição. É professora na graduação e na pós-graduação da Faculdade de Letras da Ufal, onde coordena a graduação presencial da Faculdade de Letras, o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência em Letras/Português (Pibid/Letras/Português) e o programa Idioma Sem Fornteiras de Língua Portuguesa como Língua Estrangeira ou Adicional. Integra o Grupo de Estudos Ensino e Aprendizagem de Línguas.

  • Lucas Henrique de Omena, Universidade Federal de Alagoas (Ufal)

    Graduando em Letras - Português pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Alagoas (Ufal). Bolsista de iniciação científica (Pibic/CNPq, 2023-2024; 2024-2025). É membro do Grupo de Estudos Discurso, Ensino e Aprendizagem de Línguas e Literaturas (Gedeall).

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Published

08-09-2025