Epistemic-Asseverative Modalizing Constructions with real and real oficial from a Constructional Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v19i42.48300

Keywords:

Constructional approach, Usage-Based Functional Linguistics, Grammatical constructionalization, Epistemic-asseverative modalization, Constructions with real and real oficial

Abstract

This study aims to examine the microconstructional patterns formed by real and real oficial in the context of epistemic-asseverative modalization, seeking to determine the extent to which the identified constructions are hierarchically organized within a constructional network. To achieve this objective, we draw on the core principles of Usage-Based Functional Linguistics (Bybee, 2010; Martelotta, 2011; Furtado da Cunha et al., 2013; Traugott; Trousdale, 2013; Rosário; Oliveira, 2016; Bispo; Silva, 2016), a theoretical approach that views language as an inventory of constructions organized in networks. Within this framework, we conduct a synchronic analysis of data collected from a corpus composed of YouTube videos, combining qualitative analysis with frequency data (Cunha Lacerda, 2016). Additionally, for the qualitative analysis, we employ the software Praat, as we assume that the prosodic feature of break contributes to identifying the scope of modalization present in the constructions under analysis. The results indicate that real and real oficial serve new communicative purposes that differ from the traditional adjectival use of real, forming new form-function pairings organized within the language’s constructional network. Furthermore, we found that constructions with real oficial exhibit greater intersubjectivity compared to those with real, reflecting a heightened concern with the interlocutor in the interactional process.

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Author Biographies

  • Lauriê Dall'Orto, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Professora EBTT - Língua Portuguesa - do Colégio de Aplicação João XXIII, no Departamento de Letras e Artes, da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Doutora em Linguística pelo programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Juiz de Fora (2014-2018). Mestra em Linguística, também, pelo programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Juiz de Fora (2012-2013). Especialista em Ensino de Língua Portuguesa (2011-2012) e graduada em Letras, com habilitação em Língua Portuguesa e respectivas Literaturas (2007-2010) e em Língua Italiana e respectivas Literaturas (2011-2015), pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Juiz de Fora. 

  • Patrícia Fabiane Amaral da Cunha Lacerda, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Pós-doutora em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009), Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007), Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2003) e Graduada em Letras pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2002). Professora da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Juiz de Fora, atuando no Departamento de Letras Estrangeiras Modernas e no Programa de Pós-graduação em Linguística. Pesquisadora do Grupo de Estudos Discurso Gramática e coordenadora do NUPACT/UFJF - Núcleo de Pesquisa em Abordagem Construcional e Tradução.

  • Leila da Silva Barbosa, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Mestra em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Juiz de Fora e Bacharela em Letras - Tradução pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Juiz de Fora. Licenciada em Letras com habilitação em Português - Inglês e Respectivas Literaturas pelo atual Centro Universitário Teresa D'Ávila - UNIFATEA (2010). Possui experiência em ensino-aprendizagem de Língua Inglesa em cursos de idiomas e ensino bilíngue.

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Published

14-10-2025