Didactic materials and strategies in the teaching of Portuguese as a host language to Afghan refugees

an analysis of volunteer teaching practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v19i42.48310

Keywords:

PLAc, Refugees, Didactic materials, Language teaching, Teaching practices

Abstract

This article analyzes the teaching practices and didactic materials used in the instruction of Portuguese as a Language of Welcome (PLAc) for Afghan refugees, through the Projeto Acolhendo Refugiados Afegãos (PARA), carried out by teachers without formal training in education. Drawing on a qualitative approach grounded in Indisciplinary Applied Linguistics (Moita Lopes, 2009) and the principles developed for PLAc by Grosso (2010), São Bernardo and Barbosa (2018), and Fiorelli (2022), we examine the types of materials employed, the pedagogical strategies adopted, and the challenges faced by volunteer teachers lacking specific preparation for teaching. The findings, analyzed through data triangulation, highlight the central role of didactic choices in the linguistic inclusion process and underscore the need for public policies that support ongoing professional development in this field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Zilanezia Silva Lima Santos Rocha, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

    Mestra em Letras: Linguagens e Representações pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) e graduada em Comunicação Social pela mesma instituição. Atuou como coordenadora e pesquisadora bolsista CAPES no projeto Ensino de PLAc para refugiados Afegãos: considerações no processo de ensino e materiais utilizados. É professora voluntária de Português como Língua de Acolhimento na instituição Círculos de Hospitalidade, e revisora particular de textos acadêmicos. 

  • Maria D'Ajuda Alomba Ribeiro, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

    Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade de Alcalá (UA, Espanha), onde também realizou pós-doutorado. Graduada em Letras e em Direito pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Professora Emérita da UESC, onde atua como professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras: Linguagens e Representações. Professora Visitante da Universidade Federal de Roraima (UFRR), bolsista CAPES.

References

ACNUR. Proteção e assistência às pessoas refugiadas afegãs no Brasil. ACNUR, 2024. https://www.acnur.org/br/sites/br/files/2025-01/202407-protecao-assistencia-afegaos-brasil-port.pdf. Acesso em: 8 abr. 2025.

AMADO, R. S. O ensino de português como língua de acolhimento para refugiados. Revista da Sociedade Internacional Português Língua Estrangeira (SIPLE), Brasília, v. 4, n. 2, s/p, 2013.

BERGAMASCO, G.; DORNELLES, C. Narrativa etnográfica sobre o ensino de Português como Língua de Acolhimento para uma família síria refugiada no Brasil. EntreLínguas, v. 7, n. 6, p. 21, 2021.

BIZON, A. C. C.; DINIZ, L. R. A. Uma proposta poscolonial para a produção de materiais didáticos de português como língua adicional. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, n. 43, p. 155–191, 2019.

CANALE, M.; SWAIN, M. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, n. 1, p. 1–47, 1980.

COSTA, E. J. Muito além do Made In China. Revista Euro latinoamericana de Análisis Social y Político (RELASP), v. 4, n. 7, p. 159–177, 2023.

CURSINO, C. A. Português como Língua de Acolhimento pelas vozes de migrantes de crise. Travessias Interativas, São Cristóvão, v. 12, n. 25, p. 107–123, 2022.

F. DE MENEZES, A. M. Utopia, imigração e a colônia alemã de Una, Bahia no contexto histórico. T.E.X.T.O.S DE H.I.S.T.Ó.R.I.A. – Revista do Programa de Pós-graduação em História da UnB, v. 16, n. 2, p. 35–78, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1996.

FIORELLI, C. M. Convergências e especificidades na relação entre o ensino de português língua de acolhimento e línguas para fins específicos. 2022. 200 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2022.

FONTANA, A. C.; CAMARGO, B. S.; NUNES, M. I. L. Diferentes nomenclaturas de português como língua não materna. Revista de Estudos de Português Língua Internacional, v. 2, n. 1, p. 2–10, 2022.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2002.

GROSSO, M. J. Língua de acolhimento, língua de integração. Horizontes de Linguística Aplicada, v. 9, n. 2, p. 61–77, 2010.

IBGE. Censo Demográfico 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.

INSTITUTO SEMINARE. 2023. Visão, Missão e Objetivos. Disponível em: https://www.instagram.com/institutoseminare/. Acesso em: 7 abr. 2024.

INSTITUTO SEMINARE. Projeto Acolhimento de Refugiados Afegãos. 2022. Disponível em: https://unanews.com.br/wp-content/uploads/2022/07/Projeto-Acolhimento-de-Refugiados-Afegaos.pdf. Acesso em: 8 abr. 2024.

LOPEZ, A. P. A.; DINIZ, L. R. A. Iniciativas jurídicas e acadêmicas para o acolhimento no Brasil de deslocados forçados. Revista da Sociedade Internacional Português Língua Estrangeira (SIPLE), Brasília, v. 9, s/p, 2018.

LOPEZ, A. P. A. O professor de português como língua de acolhimento: entre o ativismo e a precarização. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista, v. 12, n. 1, p. 169–190, 2020.

MACÊDO, D. D. S. A presença japonesa no espaço agrário da região Sul da Bahia: a imigração esquecida da década de 1950. Geopauta, v. 4, n. 3, p. 116–131, 2020.

MINAYO, M. C. S. Conceito de avaliação por triangulação de métodos. In: MINAYO, M. C.; ASSIS, S.; SOUZA, E. (org.). Avaliação de Programas Sociais por Triangulação de Métodos: abordagem de programas sociais. Rio de Janeiro. Editora Fio Cruz, 2005. p. 1–34.

MOITA LOPES, L. P. Da aplicação da linguística à Linguística Aplicada indisciplinar. In: PEREIRA, R. C.; ROCCA. P. (org.). Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009. p. 11–22.

NASCIMENTO, G.; D’AJUDA ALOMBA RIBEIRO, M. A Língua como pátria ou a língua como direito? A identidade de um estrangeiro professor de PLE. Revista Linguagem & Ensino, v. 24, n. 2, p. 242–262, 2021.

OLIVEIRA, T.; FEITOSA, J.; MARRA, J.; FASSON, K. MOREIRA, N.; PEREIRA, R. Pode Entrar: português do Brasil para refugiadas e refugiados. São Paulo: Cursinho Popular Mafalda/Cáritas/ACNUR, 2015.

RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

RAJAGOPALAN, K. Repensar o papel da linguística aplicada. In: MOITA LOPEZ, L. P (org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 149–168.

ROLDÃO, M. C. Investigação como instrumento da formação profissional de docentes. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 13, n. 28, p. 79–90, 2021.

SÁ, L. T. F.; HENRIQUE, A. L. S. Triangulação metodológica em pesquisas etnográficas com e sobre crianças. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 36, p. 645–660, 2019.

SÃO BERNARDO, M. A. de; BARBOSA, L. M. A. Ensino de português como língua de acolhimento: experiência em um curso de português para imigrantes e refugiados(as) no Brasil. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista v. 10, n. 1, p. 475–493, 2018.

SILVA LIMA SANTOS ROCHA, Z.; ALOMBA RIBEIRO, M. D. O reconhecimento da voz no ensino de português como língua de acolhimento. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista, v. 15, n. 2, p. 68–82, 2024.

SILVA, F. Campos; COSTA, E. J. O ensino de Português como Língua de Acolhimento (PLAC) na linha do tempo dos estudos sobre o Português Língua Estrangeira (PLE) no Brasil. Horizontes de Linguística Aplicada, v. 19, n. 1, p. 125–143, 2020.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: UFRGS, 2009. p. 33–44.

UNHCR. Refugee population statistics database. UNHCR, 2024. Disponível em: https://www.unhcr.org/refugee-statistics. Acesso em: 18 nov. 2024.

ZOPPI- FONTANA, M. G. Declinando a língua pelas injunções do mercado: institucionalização do Português Língua Estrangeira (PLE). Estudos Linguísticos, v. 37, p. 89–119, 2008.

Published

11-09-2025