Language policies and the (non-)place of deaf bodies in the internationalization of higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v19i42.48311

Keywords:

Internationalization, Deaf community, Language Policies, Brazilian Sign Language, Applied Linguistics

Abstract

In terms of access, the internationalization movement in higher education remains limited, with a focus on physical mobility initiatives, whose participation rate is below 1% (Finardi; Amorim; Sarmento, 2024). Likewise, colonialities are embedded in this movement, allowing certain bodies and knowledges to be privileged over others (Martinez, 2023). This reality becomes evident when considering deaf individuals, whose participation in internationalization initiatives remains scarce (Pereira; Sehnem, 2019; 2021). Therefore, our aim is to discuss the (non-)place of deaf bodies within the internationalization movement and the importance of language policies (LPs) in addressing this reality. From a methodological perspective, this is a qualitative, interpretativist, and exploratory study grounded in dialogues from Critical Applied Linguistics and Decolonial Studies. Among the insights presented, we argue that a more critical and inclusive internationalization can only be (re)thought and (re)constructed through the development of LPs. In this context, we offer four foundational points for formulating a more inclusive LP for internationalization, and we highlight the inclusion of Brazilian Sign Language (Libras) in LPs from northeastern universities as an affirmative and resistant step that actively challenges the exclusions embedded in current internationalization practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lucas Natan Alves dos Santos, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

    Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Sergipe (UFS), na linha de pesquisa Linguística Aplicada, com bolsa CAPES. Mestre em Letras e graduado em Letras/Inglês pela UFS.

  • Pablo de Santana Lopes, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

    Doutorando em Letras - Estudos Linguísticos (com bolsa CAPES) pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Mestre em Letras - Estudos Linguísticos pela UFS. Graduado em Gestão Financeira pela Universidade Estácio de Sá, em Letras - Língua Portuguesa pela UFS e em Letras – Português e Libras pelo Centro Universitário Cidade Verde (UniCv).

  • Elaine Maria Santos, Universidade Federal de Sergipe

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), mestre em Letras pela mesma instituição. Professora do Departamento de Letras Estrangeiras e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFS. Coordenadora Nacional da Rede Andifes IsF-Inglês.

  • Ricardo Nascimento Abreu, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

    Doutor em Letras e Linguística pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Educação e em Direito pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Graduado em Letras – Português/Inglês e em Direito pela Universidade Tiradentes. Professor do Departamento de Letras Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFS.

References

ABBA, M. J.; STRECK, D. R. A reforma de Córdoba de 1918 e a internacionalização universitária na América Latina. Revista História da Educação, v. 25, p. 1–32, 2021.

ABREU-E-LIMA, D. M. de; MORAES FILHO, W. B.; NICOLAIDES, C.; QUEVEDO-CAMARGO, G.; SANTOS, E. M. Idiomas sem Fronteiras: internacionalização da educação superior e formação de professores de língua estrangeira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2023.

ABREU, R. N. Os direitos linguísticos: possibilidades de tratamento da realidade plurilingue nacional a partir da constituição da República Federativa do Brasil de 1988. 2016. 115 f. Dissertação (Mestrado em Direito) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016.

ABREU, R. N.; SILVA, L. N. F.; SANTOS, P. S. da S. Ativismo político-linguístico supranacional: a atuação da comissão interamericana de direitos humanos na proteção das línguas autóctones no contexto da pandemia do SARS-COV-2. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 18, n. 4, p. 6935–6951, 2021. DOI: 10.5007/1984-8412.2021.e81216. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/81216. Acesso em: 31 maio 2025.

ARAÚJO, L. C. O processo de internacionalização da Universidade Federal de Sergipe: um estudo sobre as políticas linguísticas e suas contribuições para as práticas de internacionalização. 2024. 177 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2024.

BELEEN, J.; JONES, E. Redefining Internationalization at Home. In: CURAJ, A. et al. (org.). The European Higher Education Area: Between Critical Reflections and Future Policies. Cham: Springer, 2015. p. 59–72.

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 2005.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais –

Libras e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2002.

BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 30 ago. 2012. Seção 1, p. 1.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão das Pessoas com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, 7 jul. 2015.

CHAGAS, L. A.; COELHO, J. P. P. (org.). Estudos Linguísticos e Internacionalização na Educação Superior: transdisciplinaridades, inovações e práxis. Cassilândia: Fundação Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul: CLEUEMS/UUC, 2023.

DIEL, R. S.; MARTINS, L. B.; LEBEDEFF, T. B. Mobilidade internacional para estudantes surdos: as lacunas das políticas linguísticas de universidades. Revista de Estudos de Cultura, São Cristóvão, v. 9, n. 23, p. 109–121, 2023.

DORIGON, T. O Programa Idiomas sem Fronteiras analisado a partir do ciclo de políticas. Brazilian English Language Teaching Journal, Porto Alegre, v. 6, p. 4–20, 2015.

EVENTO no MEC celebrará 22 anos da Lei de Libras. Ministério da Educação, 23 abr. 2024. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2024/abril/evento-no-mec-celebrara-22-anos-da-lei-de-libras. Acesso em: 13 abr. 2025.

FERRARI, L. Deficiência, linguagem e decolonialidade: e se pensássemos o mundo a partir da deficiência. IFA, S.; MENICONI, F. C.; NASCIMENTO, A. K. O. (org.). Linguística aplicada na contemporaneidade: práticas decoloniais, letramentos críticos e discurso no ensino de línguas. Campinas: Pontes Editores, 2023.

FINARDI, K. R.; AMORIM, G. B.; SARMENTO, S. Internationalization of Higher Education and the Role of Languages: Insights from the Global North and the Global South. Education and Linguistics Research, v. 10, n. 1, p. 18–46, 2024.

FINARDI, K. R.; GUIMARÃES, F. F.; AMORIM, G. B.; PICCIN, G. F. O. Internationalization and Languages Policies in Brazil: quality and assessment evidence from a glocal proposal. In: CALVO, L. C. S.; EL KADRI, M. S.; PASSONI, T. P. (org.). Languages Policies and Internationalization of Higher Education Institutions in Brazil: contributions from Applied Linguists. Campinas: Pontes Editores, 2020. p. 25–42.

GOMES, R. B.; SANTOS, E. M. Da política ao planejamento linguístico: por uma construção coletiva em prol da Internacionalização. In: CHAGAS, L. A.; COELHO, J. P. P. (org.). Estudos Linguísticos e Internacionalização na Educação Superior: transdisciplinaridades, inovações e práxis. Cassilândia: Fundação Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul: CLEUEMS/UUC, 2023. p. 17–31.

HORNBERGER, N. H. Voice and biliteracy in language ideologies: Recognizing the local/global intersections. In: CANAGARAJAH, S. (org.). Reclaiming the local in language policy and practice. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. p. 31–60.

HUDZIK, J. Comprehensive internationalization: From concept to action. Washington, D.C.: NAFSA: Association of International Educators, 2011.

INGRESSO por cotas aumentou 167% nas universidades. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP, 20 de nov. de 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/ingresso-por-cotas-aumentou-167-nas-universidades. Acesso em: 30 dez. 2024.

KNIGHT, J. Internacionalização da educação superior: conceitos, tendências e desafios. 2. ed. São Leopoldo: Oikos, 2020.

LEAL, F.; ABBA, M. J.; FINARDI, K. Imersos no imaginário global dominante: refletindo sobre os discursos de internacionalização da educação superior no Brasil. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE EPISTEMOLOGIA E SOCIOLOGIA DA CIÊNCIA EM ADMINISTRAÇÃO, 2023, Florianópolis. Anais [...], 2023.

LOPES, P. S. A surdez e as línguas de sinais em países de língua portuguesa: uma abordagem a partir das políticas linguísticas. In: TIMBANE, A. A.; FREITAG, R. M. Ko. (org.). As línguas africanas e o português na África lusófona: expressões, descrições e políticas de ensino. Belém: Home Editora, 2023. p. 243–256. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/18370/2/LinguasAfricanasPortuguesAfricaLusofona.pdf. Acesso em: 26 dez. 2024.

LOPES, P. S. Direito linguístico e a educação de surdos no Nordeste brasileiro: uma abordagem sobre o Ensino Médio. 2025. 212 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2025.

MARTINEZ, J. Z. Entre fios, pistas e rastros: os sentidos emaranhados da internacionalização da Educação Superior. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023.

MAY, S. Language and minority rights: ethnicity, nationalism and the politics of language. 2. ed. New York: Routledge, 2012.

MIHO, S. R. Globalização, internacionalização e proficiência em língua inglesa: entre as fronteiras da colonialidade. Revista Desempenho, n. 28, v. 1, p. 1–18, 2018.

MIRANDA, J. A.; MULLER, C. V. Política nacional de internacionalização da educação superior no Brasil: uma análise crítica. SciELO Preprints, 2023. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/6549. Acesso em: 30 dez. 2024.

MORAES, M. C. B.; LEAL, F. G. Globalização, (de)colonialidade e (contra)hegemonia no contexto da internacionalização da educação superior: o grito surdo da academia. REAd, Revista Eletrônica de Administração, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 313–342, 2021.

NEVES, C. E. B.; BARBOSA, M. L. O. Internacionalização da educação superior no Brasil: avanços, obstáculos e desafios. Sociologias, Porto Alegre, ano 22, n. 54, p. 144–175, 2020.

OLIVEIRA, A. A. “Esse descaso vai continuar?” As lutas por reconhecimento de um povo: uma análise sociológica e comunicacional do discurso do povo Surdo durante a pandemia. 2022. 223 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2022.

PEREIRA, I.; SEHNEM, P. R. Atualizações sobre internacionalização da educação de surdos. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 729–747, 2021.

PEREIRA, I.; SEHNEM, P. R. O potencial da disciplina de Libras como estratégia de internacionalização do ensino superior. Interletras, v. 8, n. 28, p. 1–14, 2019.

QUADROS, R. Educação de Surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 1997. (Reimpressão: 2008).

QUADROS, R. Libras. São Paulo: Parábola, 2019.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 107–130.

RAJAGOPALAN, K. Política Linguística: do que se trata, afinal? In: NICOLAIDES, C. et al. (org.). Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013, p. 19–42.

SANTOS, E. M.; CHAGAS, L. A.; COSTA, H. B. A.; MORAES FILHO, W. B. Da convivência à elaboração teórica: propostas conceituais de língua(s), política(s) linguística(s) e política(s) de internacionalização na visão do grupo de pesquisa sobre Políticas Linguísticas e de Internacionalização da Educação Superior (GPLIES). Leitura, v. 1, n. 83, p. 107–127, 2024.

SANTOS, E. M. GOMES, R. B.; HÖFLING, C. Políticas linguísticas, idiomas sem fronteiras e internacionalização do ensino superior. Revista de Estudos de Cultura, São Cristóvão, v. 9, n. 23, p. 9–13, 2023.

SANTOS, L. N. A. As fronteiras nas políticas linguísticas para a internacionalização de universidades da região nordeste: documentos, práticas e (de)colonialidades. 2025. 217 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2025.

SANTOS, L. N. A.; SANTOS, E. M. As línguas nas políticas linguísticas para a internacionalização em IES da região nordeste. Revista de Estudos de Cultura, São Cristóvão, v. 9, n. 23, p. 187–204, 2023.

SHOHAMY, E. Language Policy: hidden agendas and new approaches. New York: Routledge, 2006.

SPOLSKY, B. Language policy. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

VIANA, M. V. G.; GOMES, M. R. Desafios do aluno surdo no ensino superior. Revista Espaço, n. 53, p. 197–214, 2020.

Published

27-06-2025