Neology and gender identity

an analysis of the uses of the neologism boyceta

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v19i42.48317

Keywords:

Lexicon, Neology, Gender Identity, Boyceta

Abstract

Understanding that the lexicon is constantly being altered to respond to new social developments, the main objective of this study is to analyze the neologicity and uses of the lexical unit boyceta, which came to light in 2024 after a podcast episode was aired. Regarding this criterion for establishing neologicity, we emphasize that the works consulted to verify its (non-)registration refer to the main Portuguese language dictionaries (Frankenberg-Garcia). We reflect on the neological unit boyceta and discuss some of its uses on the internet, drawing from a corpus composed of journalistic textual materials, both informative and opinionated, derived from Google search results. To corroborate our analyses, we also observe the interest in the lexical unit on the internet through Google Trends. We used a qualitative-descriptive methodology and a theory that encompasses themes such as lexicon, neology and gender identity, based on authors such as: Biderman (2001), Alves and Maroneze (2018), Woodward (2014), Vicente and Brandi (2021), Jesus (2012), Grossi (1998), among others. The results show that some uses of the lexical unit are made with an inclination to respect diversity and others, conversely, delegitimize the gender identity called boyceta.

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Author Biographies

  • Ana Vitória Gomes Moreira, Universidade Federal de Catalão

    Doutoranda em Estudos da Linguagem pelo Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Federal de Catalão (PPGEL/UFCAT), bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), mestra em Estudos da Linguagem (PPGEL/UFCAT) e licenciada em Letras Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Catalão (UFCAT). 

  • Vanessa Regina Duarte Xavier, Universidade Federal de Catalão (UFCAT)

    Doutora em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo (USP - 2012), professora dos Cursos de Letras da Universidade Federal de Catalão, atuando como docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL) desta instituição. Licenciada em Letras Português pela Universidade Federal de Goiás (UFG) - Regional Catalão (RC) (2007).

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Published

18-09-2025