The two-way of imagination and empathy on the path to creativity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v18i27.42485

Keywords:

Criatividade, artes, processos de criação, materialidade

Abstract

To discuss creativity in the domain of expression of the Arts, we deal with the creation process based on interactions between: author and work, mediated by the materiality of the creative action; author and audience, mediated by the materiality of the work; audience and work, mediated by the physical or imaginary body movement expected of the spectator. We take as an example the journey of creating an artist's work, when conceiving an installation already considering possible impacts on the audience. The journey involves bodily, affective and mental movements that are part of the exercise of empathy. Its result can transform materials, techniques, meanings and lives. Depending on the values present in the message and the values attributed to the work, it can impact the artist himself, his audience, the domain of the Arts, a society and a culture. We conclude the reflection by crediting the continuum of creativity to the poetics constructed and reconstructed, imagined and materialized, created and recreated by the artist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Asdrúbal Borges Formiga Sobrinho, UnB

Pós-doutorado em Comunicação e Psicologia pela Universidade de Aalborg -Dinamarca. Doutor em Psicologia pela UnB, Mestre em Comunicação Social pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UnB. Professor Associado 3 do PED e do PGPDE do Instituto de Psicologia da UnB.

Stela Maris Sanmartin, PPGA-UFES

Stela Maris Sanmartin é graduada em Licenciatura em Educação Artística com habilitação em Artes Plásticas na FAAP (1989), Master em Criatividade Aplicada Total pela Universidade de Santiago de Compostela (1999), Mestre em Artes pela Unicamp (2004) e Doutora em Educação pela USP (2013).

References

ABRANTES, Ana. SANMARTIN, Stela Maris. (2017). Intuição e Criatividade na tomada de decisões. São

Paulo: Trevisan editora.

AMABILE, T. (1996). Creativity in context. New York: Perseus Books.

BARDT, C. (2019). Material and Mind. Massachussets Institute of Technology.

CINTO, Sandra. (2002) Sandra Cinto / Texto de Tadeu Chiarelli, São Paulo: Laserprint Editorial, 88p. (livro lançado durante a instalação da artista na Galeria Casa Triângulo, de 5 de setembro a 3 de outubro de 2002.

CHIARELLI, Tadeu. (2022) O drama de Sandra Cinto in Cinto, Sandra. (2002) Sandra Cinto / Texto de Tadeu Chiarelli, São Paulo: Laserprint Editorial, 88p. (livro lançado durante a instalação da artista na Galeria Casa Triângulo, de 5 de setembro a 3 de outubro de 2002.)

FLEITH, D. de S., Vilarinho-Rezende, D., & Alencar, E. M. L. S. de. (2020). O modelo componencial de criatividade de Teresa Amabilie. In M. S. Neves-Pereira, & D. S. Fleith. (Org.). Teorias da criatividade (pp. 47-69). Campinas-SP: Átomo & Alínea.

GLAVEANU, V. P. (2020). A sociocultural theory of creativity: Bridging the social, the material, and the psychological. Review of General Psychology, 24(4), 335–354. https://doi.org/10.1177/1089268020961763

KAUFMAN, J. C. (2018). Finding meaning with creativity in the past, present, and future. Perspectives on Psychological Science, 13(6), 734–749. doi:10.1177/1745691618771981

KNELLER, George F. (1978). Arte e Ciência da criatividade. São Paulo: Ibrasa.

LUBART, T. (2007). Psicologia da criatividade. Porto Alegre: Artmed.

OSTROWER, Fayga. (1995). Acasos e Criação Artística. Rio de Janeiro: Campus.

OSTROWER, Fayga. (1999). Criatividade e Processos de Criação. Petrópolis, RJ: Vozes.

PAREYSON, Luigi. (1993). Estética: Teoria da Formatividade. Petrópolis, RJ: Vozes.

PELOWSKI, M., Leder, H., & Tinio, P. P. L. (2017). Creativity in the visual arts. In J. C. Kaufman, V. P. Glaveanu, & J. Baer (Eds.), The Cambridge handbook of creativity across domains (pp. 80–109). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316274385.006

SALLES, Cecilia Almeida. (1998). Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: FAPESP: Annablume.

SALLES, Cecilia Almeida. (2008). Redes da criação: construção da obra de arte. 2ª ed. São Paulo: Novo Horizonte.

SANMARTIN, Stela Maris.( 2004). [dissertação] Arqueologia da criação artística. Vestígios de uma gênese: o trabalho artístico em seu movimento. Campinas, instituto de Artes da Universidade de Campinas, UNICAMP.

STERNBERG, R. J., Glaveanu, V. P., & Kaufman, J. C. (2022). In Quest of Creativity: Three Paths toward an Elusive Grail. Creativity Research Journal. DOI: 10.1080/10400419.2022.2107299

STERNBERG, R. J., Kaufman, J. C., & Pretz, J. E. (2002), The creativity conundrum: A Propulsion model of kinds of creative contribution. New York: Psychology Press.

WALLAS, G. (1926). Art of thought. London: Jonathan Cape.

Published

22-09-2023

How to Cite

Sobrinho, A. B. F., & Sanmartin, S. M. (2023). The two-way of imagination and empathy on the path to creativity. Revista Farol, 18(27). https://doi.org/10.47456/rf.v18i27.42485

Issue

Section

Artigos