Benjamin de Oliveira
The Black Clown at the White Hall
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v17i24.36352Keywords:
Benjamin de Oliveira, black clown, circus-theaterAbstract
The article reports the process of setting up a play about Benjamin de Oliveira, the first black clown to be recognized in the world of whites in Brazil. The son of a slave and a foreman, Benjamin ran away with a circus as a child, and, after successive work, became a clown, playwright, director, actor and circus owner. In addition to the study of the historical and political contexts, the process involved experiencing languages such as circus-theater, clowning, magazine theater, satire and melodrama.
Downloads
References
AZEVEDO, M. A . de (NIREZ) et al. Discografia brasileira em 78 rpm. Rio de Janeiro: Funarte, 1982.
ABREU, Brício de. Esses populares tão desconhecidos. Rio de Janeiro: Raposo Carneiro editor, 1963.
DOMINGUES, Petrônio José “Negros de almas brancas? A ideologia do branqueamento no interior da comunidade negra em São Paulo, 1915-1930”, Estud. afro-asiát. vol.24 no.3 Rio de Janeiro 2002.
LIGIÉRO, Zeca. Iniciação ao Candomblé. Rio de Janeiro: Editora Nova Era- Record, 1993.
PORTO, Sérgio. “Benjamim de Oliveira – o palhaço” em Revista Manchete. Rio de Janeiro, seção “Um Episódio por Semana”, 19 de junho de 1954.
READERS, G. O inimigo cordial: o conde Gobineau no Brasil. São Paulo: Paz e Terra, 1998.
SILVA, Ermínia. As múltiplas linguagens na teatralidade circense. Benjamim de Oliveira e o circo-teatro no Brasil no final do século XIX e início do XX, Departamento de História Social da Unicamp, em fevereiro de 2003.
___. Circo-teatro: Benjamim de Oliveira e a teatralidade circense no Brasil. São Paulo: Editora Altana Ltda., 2007.
SILVA, Daniel Marques. O palhaço negro que dançou a chula para o Marechal de Ferro: Benjamim de Oliveira e a consolidação do circo-teatro no Brasil - mecanismos e estratégias artísticas como forma de integração social na Belle Époque carioca. Rio de Janeiro, 2004. Tese (Doutorado em Teatro). Centro de Letras e Artes. Programa de Pós-graduação em Teatro, UNIRIO, 2004
___. “Subvertendo hierarquias e retraçando fronteiras: gênero dramático e escrita teatral no circo - teatro de Benjamim de Oliveira” Universidade Federal da Bahia – UFBA. http://www.portalabrace.org/vcongresso/textos/historia/Daniel%20Marques%20da%20S%20%20Subvertendo%20hierarquias%20e%20retracando%20fronteiras%20genero%20dramatico%20e%20escrita%20teatral%20no%20circoteatro%20de%20Benjamim%20de%20Oliveira.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.