The Lance and the Arc, or for a quilombist-becoming of art
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v17i24.36353Keywords:
minority tour, becoming-quilombista, art and counter-art, contemporary artAbstract
We affirm that there is an ongoing minority tour of contemporary art, from which we argue that it is possible to think that, in certain artistic practices characterized by us as counter-art, a becoming-quilombist articulated by black-indigenous artist-activists. This becoming-quilombista is self-defense and counterattack, through artistic guerrilla actions, of the Brazilian Black People.
Downloads
References
de Maio, Coletivo. VASCONCELLOS, Jorge e PIMENTEL, Mariana. “O que é uma ação estético-política? (um contramanifesto)". Revista Vazantes, periódico do Programa de Pós-graduação em Artes da Universidade Federal do Ceará/PPGArtes-UFC, nº 1. pp. 192-200
BASBAUM, Ricardo. Manuel do artista-etc. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2013.
BEY, Hakim. TAZ – Zona Autônoma Temporária. São Paulo: Conrad Editora do Brasil, 2011.
___. Caos, terrorismo poético e outros crimes exemplares. (Web)
CAMNITZER, Luis. “Arte contemporânea colonial”. Escritos de artistas: anos 60/70. FERREIRA, Glória e COTRIM, Cecília (orgs.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2009, 266-274.
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.
FERREIRA DA SILVA, Denise. A dívida impagável. Lendo cenas de valor contra a flecha do tempo. São Paulo Edições Casa do Povo, 2017.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 3ª edição, 1982.
GONZALEZ, Lélia. Primavera para as rosas negras. Diáspora Africa: Editora Filhos da África, 2018.
GUATTARI, Félix. Revolução Molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 2ª edição, 1985.
GUÉRON, Rodrigo e VASCONCELLOS, Jorge. "depois de junho... o que nos resta fazer? ações estético-políticas! (notícia de um Brasil insurgente: as manifestações de junho-2013 e a reação microfascista a elas)". Ouro Preto-MG: Revista ALEGRAR, nº 15, 2015.
MORAIS, Frederico. “Contra a arte afluente: o corpo é o motor da “obra”. Ensaios Fundamentais: Artes plásticas. COHEN, Sérgio (org.). Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2010, 123-131.
NASCIMENTO, Abdias. O Quilombismo – documentos de uma militância Pan-Africanista. 3ª edição. São Paulo: Editora Perspectiva, 2019.
NASCIMENTO, Beatriz. Possibilidade nos dias de destruição. Diáspora Africana: Editora Filhos da África, 2018.
NÊGO BISPO (Antônio Bispo dos Santos). Colonização, Quilombos: modos e significação. Brasília: Instituto de Inclusão no Ensino Médio. UnB, 2015.
KOPENAWA, Davi e ALBERT, Bruce. A queda do céu. Palavras de um Xamã Yanomami. São Paulo: Cia das Letras, 2015.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Cia. das Letras, 2019.
PIMENTEL, Mariana. “A obra de arte na era de sua reprodutibilidade estética ou JR.” In: ANPAP, 2011, Rio de Janeiro. Anais do Encontro Nacional da ANPAP (Cd-Rom), 2011.
PIMENTEL, Mariana. “Fabulemos! Ou como resistir à ficção”. Conexões: Deleuze e Política e Resistências e... GALO, Silvio et alii (org). Petrópolis: Editora De Petrus, 2013, pp. 173-185.
PRECIADO, Paul B. Um apartamento em Urano – Crônicas da travessia. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2019.
RAMIREZ, Mari Carmen. "Táticas para viver da adversidade. Conceitualismo na América Latina". Arte & Ensaios, Revista do PPGAV-EBA-UFRJ, nº. 15, 2007.
VASCONCELLOS, Jorge e CASTELO BRANCO, Guilherme. Arte, Vida e Política: ensaios sobre Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: Edições LCV/SR3?UERJ, 2010.
VASCONCELLOS, Jorge. “A anarquitetura de Gordon Matta-Clark: autonomismo político e ativismo estético”. Arte & Ensaios. Revista do PPGAV-EBA-UFRJ, nº. 25, maio 2013, pp. 88-99.
VASCONCELLOS, Jorge e ROCHA, Isabelle. “Práticas artísticas na rua e ativismo político: entre fronteiras e continuidades”. IN: A cidade em obras: imaginar, ocupar, redesenhar. Publicação do Centro Municipal de Artes Hélio Oiticica. PUCU, Izabela Pucu et alii (org.). Rio, 2015, pp. 66-73.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.