Diálogos entre as artes, a educação e a história
considerações a partir das produções de Luís Gama e de Rosana Paulino
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v1i25.36559Keywords:
Arte Contemporânea, Abolicionismo, Luís Gama, Rosana Paulino, História do BrasilAbstract
This article explores the dialogue between arts, education and history, contemplating the historical and critical dimensions of Rosana Paulino and Luís Gama productions. The first, a contemporary artist, presents her works using direct references to the history of Brazil, as a kind of denunciation and historical reparation from our violent and regrettable past in the context of slavery. The lawyer and poet Luís Gama was one of the important characters in the Brazilian abolitionist movement, being one of those responsible for establishing legal strategies for the liberation of the enslaved, in addition to that he developed a rich literary work, such as book of poems: As Primeiras Trovas Burlescas de Getulino, from 1859. Thus, this article will present the act of resistance through Luís Gama’s poetry and the desire for reparation in the art of Rosana Paulino, demonstrating the importance of studying these characters in basic education.
Downloads
References
ALGRANTI, Leila Mezan. Honradas e devotas: mulheres da Colônia. A condição feminina nos conventos e recolhimentos do sudeste do Brasil, 1759-1822. Rio de Janeiro: José Olympio, Brasília: Edunb, 1993.
ALONSO, Angela. Flores, votos e balas: o movimento abolicionista brasileiro (1868-1888). São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.
CAMPOS, Adriana P.; MOTTA, Kátia Sausen. Escravo até prove-se o contrário: petição do liberto Delfino à Câmara dos Deputados (1826). In: CAMPOS, Adriana Pereira; SILVA, Gilvan Ventura da; MOTTA, Kátia Sausen da (Org.). O espelho negro de uma nação: a África e sua importância na formação do Brasil. Vitória: Edufes, 2019, v. 1, p. 141-158.
CARNEIRO, Sueli. Estrelas com Luz Própria. In: Revista História Viva. Edição Especial Temática no 3. Temas Brasileiros. ISSN 1808-6446. São Paulo: Duetto Editorial, 2006.
DAVIS, Angela. Mulheres, cultura e política. São Paulo: Boitempo, 2017.
GAMA, Luiz. Primeiras trovas burlescas de Getulino. São Paulo: Typographia Dous, 1859.
GAMA, Luiz. Primeiras trovas burlescas & outros poemas Luiz Gama. Edição preparada por Ligia Fonseca Ferreira. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
GAMA, Luiz. Com a palavra, Luiz Gama poemas, artigos, cartas, máximas. Apresentação e notas de Lígia Fonseca Ferreira. São Paulo: Imprensa Oficial, 2011.
HUNT, Lynn. A invenção dos direitos humanos: uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
MOURA, Clovis. Dicionário da escravidão negra no Brasil. São Paulo: EDUSP, 2005.
SAVIANI, Demerval. A pedagogia histórico-crítica, as lutas de classe e a educação escolar. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 25–46, 2013. DOI: 10.9771/gmed.v5i2.9697. Disponível em: //periodicos.ufba.br//. Acesso em: 4 set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.