Criação compartilhada na pintura sobre cestaria Kaingang

Authors

  • Isabella Pires Vertuam Martins UEM
  • Jussara Padilha
  • Raquel Rodrigues de Jesus

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v1i25.37157

Keywords:

Kaingang art and culture, collaborative creation, native basketry

Abstract

This work focuses on the analysis of the collective painting process on the basket to establish associations between the resumption of Kaingang cultural values and the decolonization at contemporary arts. The methodological references are based on research in visual poetics, decolonial thinking and studies on cosmological aspects of Kaingang art. The collaborative process during the shared creation in the painting of the basket, allowed the construction of bridges between the knowledge of Kaingang culture and academic concepts, in the sense of putting together elements for intercultural dialogue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabella Pires Vertuam Martins, UEM

Estudante de graduação licenciatura em Artes Visuais, pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Jussara Padilha

Professora indígena do Colégio Estadual Gregório Kaetchok, na Terra Indígena (T.I) Ivaí, no Paraná.

Raquel Rodrigues de Jesus

Professora do Colégio Estadual Gregório Kaetchok, na Terra Indígena (T.I) Ivaí, no Paraná.

References

CAVALCANTE, Ana Luisa B. Lustosa et al. A Iconografia Em Comunidades Indígenas. Projética, Londrina, v.4, n.2, p. 09-28, 2013.

CUNHA, Carlos Alberto Motta. Apontamentos introdutórios sobre o desafio decolonial para as teologías latino-americanas. Theologica Xaveriana, Bogotá, v.68, n.185, Fev./Jun., 2018.

HENRIQUE, Fernanda. Por uma onirologia Kaingang: um breve levantamento etnográfico sobre o sonhar. Dissertação de Mestrado em Antropologia, no Curso de Pós-Graduação em Antropologia, Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Universidade Federal do Paraná, 2017.

MALLMANN, Kalinka Lorenci. SALES, Joceli Irai. OLIVEIRA, Andreia Machado. DNA afetivo kamê e kanhru – Concepções de uma prática colaborativa em uma comunidade Kaingang. Rebento, São Paulo, n.9, p. 298-320, 2018.

PALERMO, Zulma. Arte y Estética En La Encrujicida Descolonial. Del signo, Buenos Aires, 1°Ed, 2009.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidaddel poder, cultura y conocimiento en América Latina. Dispositio, v. 24, n. 51, p. 137-148, 1999.

REIS, Maurício de Novais; ANDRADE, Marcilea Freitas Ferraz. O pensamento decolonial: análise, desafios e perspectivas. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, n. 202, Mar. 2018.

REY, Sandra. Da Prática à Teoria: três instâncias metodológicas sobre a pesquisa em poéticas visuais. Porto Arte: Revista de Artes Visuais, Porto Alegre, v. 7, n. 13, p. 81-95, nov. 1996.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, p. 183-189, jun, 2009.

SANTOS, Tadeu dos. Arte, identidade e transformações na cestaria kaingang da terra indígena Ivaí, no contexto de fricção interétnica. Dissertação de mestrado, Programa de pós-graduação em Ciências Socias. Universidade Estadual de Maringá, 2018.

Published

20-06-2022

How to Cite

Martins, I. P. V. ., Padilha, J., & Jesus, R. R. de . (2022). Criação compartilhada na pintura sobre cestaria Kaingang . Farol, 17(25). https://doi.org/10.47456/rf.v1i25.37157

Issue

Section

Seção Temática

Most read articles by the same author(s)