Pedestrian caution:

hybrid creation processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v20i30.40103

Keywords:

montagem, colagem, assemblagem, animação, bricolagem

Abstract

The article is a video that addresses user/technology relationships, through animations, archive scenes, performances and reused materials. To this end, I establish analogies between visual arts, cinema and music. I highlight the coexistence of assembly and journey in cubist, Dada and Pop Art works. As a complement, I use Visual Music. Method: DIY. Reference authors: Peter Vergo, Vincent Amiel, Nicolas Borriaud, Marshall McLuhan and Barrington Nevitt, Edmond Couchot and Thomas Levin.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo de Campos Velho Birck, UFSM

Professeur adjoint à l'Université fédérale de Santa Maria depuis mars 2015, en licence de musique et technologie. Licence en Composition Musicale de l'Université Fédérale de Rio Grande do Sul (1994) et Master en Musique de l'Université Fédérale de Goiás (2006).

References

AMIEL, Vincent. Estética da montagem. Tradução: Carla Bogalheiro Gamboa. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2010.

BORRIAUD, Nicolas. Estética relacional. Tradução: Denise Bottmann. São Paulo: Martins Editora Livraria Ltda, 2009.

BORRIAUD, Nicolas. Radicante: por uma estética da globalização. Tradução: Dorothée de Bruchard. São Paulo: Martins Editora Livraria Ltda, 2011.

COUCHOT, Edmond. A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Tradução: Sandra Rey. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.

KUBOVI, Michael. Psicologia de la perspectiva y el arte del Renacimiento. Tradução: Dolores Luna. Madrid: Editorial Trotta, 1996.

LEVIN, Thomas Y. Tones from out of nowhere: Rudolf Pfenninger and the archeology of synthetic sound. Disponível em: http://www.centerforvisualmusic.org/Library.html. Acesso em: 14 abr. 2021.

SYNCHROMY, 1971. 1 vídeo (7:27 min). Direção: Norman McLaren. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=UmSzc8mBJCM. Acesso em: 31 ago. 2021.

McLUHAN, Marshall; NEVITT, Barrington. El Argumento: Causalidad em el Mundo Eléctrico. In: McLuhan inédito. Tradução: Matías Battistón. Buenos Aires: La Marca Editora, 2015.

McLUHAN, Marshall; WATSON, Wilfred. Do clichê ao arquétipo. Tradução: Ivan Pedro de Martins. 1ª edição. São Paulo: Record, 1973.

McLUHAN, Marshall. Os Meios de Comunicação Como Extensões do Homem. Tradução: Décio Pignatari. São Paulo: Editora Cultrix, 1974.

VERGO, Peter. The Music of Painting. London: Phaidon, 2010.

WOCHENENDE, 1930. Direção: Walter Ruttmann. 1 vídeo (11:20). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SfGdlajO2EQ. Acesso em: 31 ago. 2021.

Published

27-08-2024

How to Cite

Birck, M. de C. V. (2024). Pedestrian caution:: hybrid creation processes. Farol, 20(30), 155–166. https://doi.org/10.47456/rf.v20i30.40103

Issue

Section

Artigos