The Digital animation as a device for capturing images

The subjective relationship between digital animation and the audiovisual experience in animated documentary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v19i29.42917

Keywords:

Digital animation., Animated documentary., Visual device., Digital technology., Hybrid cinema.

Abstract

The animated documentary, a form of cinema that uses digital animation to tell intimate and engaging stories, has been gaining prominence at film festivals and winning awards. Works such as Flee (2021) by Jonas Rasmussen and Waltz with Bashir (2008) by Ari Folman exemplify this recent trend, exploring personal stories and remarkable events through animation. These films are just a few examples of how animated documentaries are redefining the contemporary audiovisual scene, mixing two languages that until then didn't seem to communicate very well and stimulating reflections on the concepts of documentary and animation in relation to the representation of reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natacha de Souza, UFES/FAPES

Digital artist and animator, Bachelor of Fine Arts from the Federal University of Espírito Santo (UFES-Brazil) and currently a Master's student in Arts, in the Interarts and New Media line of the Postgraduate Program in Arts at UFES, as a scholarship holder from the Amparo Foundation and Espírito Santo Research FAPES/Brazil, in which it investigates the creation processes in Concept Art in digital animations and their developments in the field of art.

David Ruiz Torres, DTAM-UFES

Professor at the Department of Art and Music Theory and the Postgraduate Program in Arts at the Federal University of Espírito Santo (Brazil). PhD in Arts (2013) from the University of Granada (Spain), his lines of research focus on the use of digital technologies in the fields of museology, historical heritage and contemporary artistic creation. Among his most prominent publications related to the subject are La Realidad augmenta y su aplicación en el Patrimonio Cultural, from Editorial Trea (2013), and the Focus del Anuario de Cultura Digital 2017, from Acción Cultural Española - El caso de tecnologías digitales en la conservation , analysis and diffusion of cultural heritage.

References

Bernadet, Jean – Claude. Cineastas e Imagens do Povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

Carroll, Noël. Philosophical Problems of Classical Film Theory. Princeton : Princeton University Press, 1988.

Carroll, Noël. Ficção, não-ficção e o cinema da asserção pressuposta: uma análise conceitual. In: RAMOS, Fernão Pessoa (org.). Teoria contemporânea do cinema: documentário e narratividade ficcional. v. II. São Paulo: Senac, 2005. p. 69-104.

Deleuze, Gilles. Diferença e repetição. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

Flee. Direção de Jonas Poher Rasmussen. Dinamarca: Neon Participant, 2021.

Flusser, Villém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.

Grodal, Torben. Aesthetics and Psychology of Animated Films. In : UHRIG, Meike. 1. ed. Nova York : Routledge, 2018, p. 107- 121.

Lemos, André. Arte eletrônica e cibercultura. Revista Famecos, vol. 4, no 6, 2008, p. 21-31.

Lévy, Pierre. O que é virtual? Trad. Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 1996, p. 157.

Lyra, Carla Elizabeth Pereira; Capellato, Igor Alexandre. A Poética Estética da Memória em Valsa com Bashir. In sessões do imaginário. Vol 22, n 38, Porto alegre, 2017, p. 161-168.

Manovich, Lev. Abstraction and complexity. Tradução de: PAULA, Silas José de. Abstração e complexidade. Passagens: Revista do Programa de Pós-graduação em Comunicação - UFC, Fortaleza (CE), v. 1, n. 1, 2010.

Maquiavel, Nicolau. O Príncipe.4 ed. Trad. De Maria Júlia Goldwasser. São Paulo: Martins Fontes, 2010, p. 94.

Martins, Í. O documentário animado “Ryan” e o psicorrealismo. Trabalho apresentado ao GT5 - Tecnologias e Estéticas da Comunicação. 1º. Congresso de Estudantes de Pós-Graduação em Comunicação do Rio de Janeiro, 2006.

Martín, Javier, Del Caz Pérez, Beatriz. De Angola a Yugoslavia: Periodismo, conflictos bélicos y documental animado, nº 11, 2020, p. 60-73.

Nichols, Bill. Introdução ao documentário. São Paulo: Papirus, 2005.

Nichols, Bill. La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós, 1997.

Pinotti, Luciana. La animación no ficcional: Un análisis sobre la construcción del sentido en el documental animado Vals con Bashir. nº. 12, 2015, p. 142-168.

Quintão, Wander L. A.. O aprendiz de feiticeiro: Walt Disney e a experiência norte-americana no desenvolvimento da expressão cinematográfica do cinema de animação. Dissertação (mestrado) apresentada no programa de pós-graduação da Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Belas Artes, 2007.

Ramos, Fernão. Mas afinal... O que é o documentário? São Paulo: Senac, 2008.

Ramos, Fernão. Introdução. In: RAMOS, Fernão Pessoa (org.). Teoria contemporânea do cinema: documentário e narratividade ficcional. v. II. São Paulo: Senac, 2005a. p. 11-23.

Souza, Maria I. D. S.. A memória assombrada: um estudo da autorrepresentação do documentário animado Valsa com Bashir. Dissertação apresentada no programa de pós graduação na Universidade Federal De São Carlos. 2012.

Valsa com Bashir. IMDb. Disponível em: <http://www.imdb.com/title/tt1185616/> Acesso em 01 nov. 2023.

Valsa com Bashir. Direção de Ari Folman, Israel: Sony Pictures Classics, 2008.

Ward, Paul. Documentary: The Margins of Reality. Wallflower Paperback. Great Britain, 2005.

Wells, Paul. Understanding animation. Nova York : Routledge, 1998.

Published

20-02-2024

How to Cite

Souza, N. de, & Torres, D. R. (2024). The Digital animation as a device for capturing images: The subjective relationship between digital animation and the audiovisual experience in animated documentary. Farol, 19(29), 185–200. https://doi.org/10.47456/rf.v19i29.42917

Issue

Section

Artigos