Gender, Raciality and Art Teaching
devices for dialogue
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v20i30.44000Keywords:
gender, ethnic-racial relations, art teachingAbstract
The excerpt presented for the conference with the same name as the title of this reflection, presented at the 15th Seminário Capixaba sobre o Ensino da Arte, is consistent with the issues that affect the time and space of research, as well as respect for the space of formative meetings and the trajectory that guide me towards the between black-woman-educator-teacher-artist-researcher with the teaching of art as a path of activism and reinvention-re-elaboration through curating as a path of healing in the doctoral process in the Postgraduate Program in Education, in the line of Cotidianos, Redes Educativas e Processos Culturais, at the Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
Downloads
References
AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade? Belo Horizonte: Editora Letramento, 2018.
BICALHO, Charlene Sales; PENHA, Sonia Rodrigues da; ROSA, Tatiana Gomes. Insurgências nas Artes Contemporâneas: as escrevivências no assentamento do Raiz Forte Espaço de Criação. In: CIRILLO, José; BELO, Marcela; GRANDO, Angela; (Orgs.) Arte em Tempos de Pandemia. Anais do X Seminário Ibero-americano sobre o Processo de Criação nas Artes. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://leena.ufes.br/sites/leena.ufes.br/files/field/anexo/integrall_em_baixa_poeticas_2020_anaisre_final_compressed_1.pdf. Acesso em: 18 set. 2023.
CRENSHAW, Kimberlé. A urgência da interseccionalidade. TEDWomen, outubro de 2016. Disponível em: https://www.ted.com/talks/kimberle_crenshaw_the_urgency_of_intersectionality?language=pt-BR. Acesso em: 25 set. 2023.
Exposição Imanência. Raiz Forte Espaço de Criação e Macunaímãs. Disponível em: https://sites.google.com/view/imanencia/p%C3%A1gina-inicial?authuser=0. Acesso em: 23 set. 2023.
Fanpage Projeto Raiz Forte. Disponível em: http://www.facebook.com/projetoraizforte Acesso em: 20 ago. 2023.
FEIJÃO, Luciano. Amas – Fisionomias e Desmembramentos. 2018. Disponível em: https://galeriahomeromassena.wordpress.com/2020/03/01/amas-fisionomias-e-desmembramentos. Acesso em: 15 set. 2023.
GOMES, Nilma L. O Movimento Negro Educador: saberes constituídos nas lutas por emancipação. São Paulo: Editora Vozes, 2017.
GONZÁLEZ, Lélia. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: Ensaios, Intervenções e Diálogos Rio Janeiro: Zahar, 2020.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
LAFONT, Anne. Uma africana no Louvre. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2022.
MAYA ANGELOU. Direção: Bob Hercules e Rita Coburn Whack. Estados Unidos: American Masters, 2016.
LIMA, Diane. Por uma educação que interesse aos negros. Revista Zum/IMS, São Paulo, 22 de junho de 2021. Disponível em: https://revistazum.com.br/radar/educacao-interesse-aos-negros/. Acesso em: 19 set. 2023.
OYEWÙMÍ, Oyěrónké. A invenção das mulheres: construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2021.
PENHA, Sonia R. da; BICALHO, Charlene S.; ROSA, Tatiana G. A escuta extensiva no Raiz Forte Espaço de Criação: Encontros de circularidade como fundamento. In: BISPO, Fábio; GUERRA, Andréa; MOREIRA, Jaqueline; SIQUEIRA, Fídias (Orgs.), Cicatrizes da escravização: psicanálise em diálogo. Vitória: EDUFES.
PROPOSIÇÃO Adaptação - Margens de Ti de Charlene Bicalho - Performance Bombril com Priscila Rezende. Publicado pelo canal Raiz Forte por Charlene Bicalho. Youtube, 2015. 1 vídeo (4 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=AGXeK5Car-U. Acesso em: 23 set. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tatiana Gomes Rosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.