Observatory Of Teacher Training In The Context Of Arts Teaching
Some Reflections
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v20i30.44157Keywords:
Art Teaching, Textbook, Human formation, WorkAbstract
The article reflects and analyzes art teaching, learning in Art and teaching work, from a historical-cultural perspective, focusing on the teaching training of Art teachers and contemporary ways of teaching and learning, as well as thinking about issues that permeate the appreciation of teaching. The study is connected to three (3) questions — numbered fifteen (15), eighteen (18) and thirty (30) — which are among the 41 questions answered by 737 Art teachers about the working conditions of Art teachers and the use of textbooks for teaching art. The focus of the article is on human formation, on the memories and experiences of the subjects involved in teaching and learning Art. The main theoretical references used were: Vigotski (2007), to reflect on the processes of mediation between man and the world from a historical-cultural perspective and Brandão (2003), to think about multi-handed research and the processes of teaching and learning without a single holder of knowledge.
Downloads
References
ALVARENGA, Valéria Metroski; SILVA, Maria Cristina da Rosa Fonseca da. Formação Docente em Arte: percurso e expectativas a partir da lei 13.278/16. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis/SC – Brasil. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 3, p. 1009-1030, jul./set. 2018.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pergunta à várias mãos: a experiência da partilha através da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2003.
SILVA, Maria Cristina da Rosa Fonseca da; FERNANDES, Vera Lúcia Penzo. Observatório da Formação de Professores de Artes Visuais: um estudo da materialidade das condições de trabalho do professor de Arte no Brasil. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 13–29, 2022. DOI: 10.5965/2175234614322022013. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21190. Acesso em: 19 mar. 2024.
OBSERVATÓRIO FORMAÇÃO E ARTES. 2023. Disponível em:
<https://observatorioformacaoarte.org/> . Acesso em: 24 out 2023.
SCHLICHTA, Consuelo Duarte; ROMANELLI, Guilherme Ballande; TEUBER, Mauren. Livros didáticos para o ensino da arte: não peça a eles o que eles não podem te dar. In: Revista GEARTE. Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 312-325, maio/agosto. 2018. Disponível em: < https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/83949>. Acesso em: 10 mar. 2023.
SAVIANI, D. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da base nacional comum curricular. In.: MALANCHEN, J., MATOS, N, S.D. e ORSO, P. J. Campinas: Autores Associados, 2020
SILVA, Maria Cristina da Rosa Fonseca da. OBSERVATÓRIO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE ARTES: SISTEMATIZAÇÕES DO PERCURSO. Programa de
Pós–Graduação em Artes Visuais Universidade Estadual de Santa Catarina. 2015. P.183 -204. Disponível em:< https://observatorioformacaoarte.org/livros-e-capitulos-de-livros/>. Acesso em 24 out 2023.
VAGO-SOARES, Maria Angélica. Infância, arte e cultura: experiências em (com)textos educativos. ed. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2015.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Uillian Trindade Oliveira, Maria Angélica Vago-Soares, Fernanda Monteiro Barreto Camargo , Thalyta Monteiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.