“Primitive” and “naïve” in the exhibition Lirismo Brasileiro / 68
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v20i31.46076Keywords:
arte “naïf”, exposições, narrativasAbstract
The classifications “naïve” and “primitive” in the artistic circuit of the 1960s in Brazil were, among others, linked to productions aimed at the popular. The article analyzes these classifications in the discourses undertaken in the exhibition Lirismo Brasileiro / 68, held in 1968, in Lisbon. To this end, it reflects on what the Itamaraty, when organizing the exhibition, called Brazilian lyricism and what idea of Brazil was presented, in the context of a dictatorial period.
Downloads
References
AYALA, Walmir. Lirismo brasileiro. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, ed. 00011, cad. B, 21 abr. 1969. As artes na semana, p. 5.
BRASIL. Ato Institucional n° 5, de 13 de dezembro de 1968. Brasília, DF: Presidência da República, [1968]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ait/ait-05-68.htm?=undefined. Acesso em: 11 set. 2024.
CAMPOFIORITO, Quirino. Lirismo e ingenuismo. O Jornal, Rio de Janeiro, ed. 14615, datação não identificada, 1969. Artes plásticas.
CATÁLOGO. Lirismo brasileiro / 68 – Pintura. Operação Intercâmbio Brasil-Portugal, Itamaraty, 1968.
CORRÊA, Ronaldo de Oliveira; FABRIS, Yasmin. (Re) encenando o popular: narrativas sobre a cultura brasileira em uma exposição. Revista Horizontes Antropológicos, vol. 25, 2019, p. 203-225. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/TSxTgHryFbCkQKGXGqmp4QB/?lang=pt. Acesso em: maio 2023.
GALERIA RODRIGO RATTON. Gerson de Souza, “Noite de São João”, 19 x 24 cm, óleo sobre tela, 1968 (...). 29 de fev. 2024. Facebook: galeriarodrigoratton. Disponível em: https://web.facebook.com/galeriarodrigoratton/photos/gerson-de-souza-noite-de-s%C3%A3o-jo%C3%A3o-19-x-24-cm-%C3%B3leo-sobre-tela-1968vamos-apresenta/798294242338674/?paipv=0&eav=AfY3PZJHoHCvEaBj2iTEweu3_RyKZ2elf3vzgnnoxE2KgGaXHX4I-wJHL7pzhcyG-xA&_rdc=1&_rdr. Acesso em: 8 set. 2024.
ELZA O. S. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2024. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa22966/elza-o-s. Acesso em: 8 de set. 2024.
GOLDSTEIN, Ilana. Reflexões sobre a arte ‘primitiva’: o caso do Musée Branly. Revista Horizontes Antropológicos, v. 14, n. 29, 2008, p. 279-314. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-71832008000100012. Acesso em set. 2024.
JACY Campos. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2024. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa399053/jacy-campos. Acesso em: 12 set. 2024.
MARQUES, Luiz; MATTOS, Claudia; ZIELINSKY, Mônica; CONDURU, Roberto. Existe uma arte brasileira? Perspective, La revue de l'INHA, Versions originales, v. 2, sept. 2014, p. 1-16. Disponível em: http://perspective.revues.org/5543. Acesso em: 25 jul. 2024.
RUTH Laus. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2024. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa423805/ruth-laus. Acesso em: 12 set. 2024.
SILVIA. Brasileiros no estrangeiro. Jornal de Letras, Rio de Janeiro, ed. 00228A, jun. 1969. Roteiro das artes plásticas, p. 16.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Mulheres Modernistas - Estratégias de Consagração na Arte Brasileira. Edusp, São Paulo, 2022.
O JORNAL. A semana é da arte. O Jornal, Rio de Janeiro, ed. 14583, 3° cad., 13 abr. 1969, p. 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gabriela Kalindi Daduch Lima, Emerson Dionisio Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.