The importance of creativity and innovation in contemporary education
Keywords:
altas habilidades, criatividade, educação, inovação, superdotaçãoAbstract
Creativity and innovation have proven to be fundamental pillars in the current educational scenario. More than ever, it is essential to stimulate students’ imagination and divergent thinking, preparing them to face the challenges of a world in constant transformation. In education, creativity manifests itself through pedagogical practices that encourage experimentation, collaboration and problem-solving in original ways. Innovation, in turn, drives the creation of new teaching methodologies, the use of disruptive technologies and the constant adaptation of curricula to create value and meet the needs of the 21st century. Together, creativity and innovation are considered essential skills of the 21st century and must be cultivated and stimulated by a dynamic and inspiring educational environment, where students become not only passive recipients of knowledge, but also active agents in the construction of their own learning and in the search for innovative solutions to the challenges faced by society in an era of globalization.
Downloads
References
ABED, A. L. Z. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica. Construção psicopedagica, vol.24 no.25 São Paulo, 2016.
ARAUJO, P. O impacto do uso da inteligência artificial no Contexto educacional, seus benefícios e desafios. Revista Tópicos, v. 2, n. 8, 2024.
BLEDOW, R., FRESE, M., ANDERSON, N., EREZ, M., & FARR,J. A dialectic perspective on innovation: Conflicting demands, multiple pathways, and ambidexterity. Industrial and Organizational Psychology, 2(3), 305-337. 2009: http://dx.doi.org/10.1111/j.1754-34.2009.01154.x
BORENSTEIN, J., HOWARD, A. Emerging challenges in AI and the need for AI ethics education. AI Ethics 1, 61–65.2021. https://doi.org/10.1007/s43681-020-00002-7
Brandon, LE, Reis, SM, Renzulli, JS, & Beghetto, RA. Examinando as perspectivas dos professores sobre oportunidades baseadas na escola e suporte à criatividade dos alunos com o índice ICI. Creativity Research Journal , 36 (2), 245–262, 2022. https://doi.org/10.1080/10400419.2022.2110416
CHIODI, M., FARIAS, E. S., & WECHSLER, S. M. Percepção docente acerca do aluno inteligente e criativo. Intellectus , 17(1), 29-39. 2011.
FARIAS, ES, NAKANO TC, BONFA-ARAUJO, B., WECHSLER, SM. Estilos de pensar e criar em universitários da área de gestão de pessoas. Psicología para América Latina, v. 34, p. 99-111, 2020.
FARIAS, E. S., SILVA, H. C. O. D. Carine Morais: uma história de produtividade criativa perpassada pela resiliência. Em E. S. de Farias e S. M. Wechsler (orgs.). Mulheres brasileiras criativas: contribuições marcantes do mundo feminino. SP: Vetor, 2024.
GAGNÉ, F. From gifts to talents: The DMGT as a developmental model. Em R. J. STERNBERG e, J. E. DAVISON (Eds.). Conceptions of giftedness. 2nd. ed. Cambridge: Cambridge University Press, p. 98-119, 2005.
GAGNÉ, F. Ten Commandments for Academic Talent Development. Gifted Child Quarterly, v. 51, n. 2, p. 51-93, Spring 2007.
GARDNER, H. Estruturas da mente: a teoria das Inteligências Múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
GARDNER, H. Inteligência: um conceito reformulado. Rio de Janeiro: Objetiva, 2000.
INSTITUTO AYRTON SENNA. Competências Socioemocionais dos Estudantes. 2024.
LIMA, M.F. de; ARAÚJO, J. F. S.. A utilização das tecnologias de informação e comunicação como recurso didático-pedagógico no processo de ensino e aprendizagem. Revista Educação Pública, v. 21, nº 23, 2021.
MAGALHÃES, A. L. V. DE S., SANTOS, M. R. C. DOS, & SANTOS, M. P. M. Revolução digital na educação: impactos e transformações no ensino com a evolução do uso dos tic’s . Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(5), 741–751. 2024. https://doi.org/10.51891/rease.v10i5.13799
MANFRE, Ademir Henrique. O conceito de Competências Socioemocionais nas reformas educacionais brasileiras. Sér.-Estud., Campo Grande , v. 26, n. 57, p. 267-288, 2021. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1419.
MORAIS, M. F., MIRANDA, L C., & WECHSLER, S. M. . Criatividade: Aplicações práticas em contextos internacionais. SP: Vetor, 2015.
NAKANO, T. C. Psicologia positiva aplicada à educação. SP: Vetor, 2018.
NAKANO, T. C. ; FARIAS, ES. Criatividade em diferentes fases do desenvolvimento: uma análise exploratória. Psicologia Argumento (PUCPR. ONLINE), v. 41, p. 3171-3189, 2023. https://doi.org/10.7213/psicolargum.41.113.AO05
NAKANO, T. C., & WECHSLER, S. M. Creativity and innovation: Skills for the 21st century. Estudos de Psicologia (Campinas) 35(3):237-246. 2018. https//:10.1590/1982-02752018000300002
NEVES-PEREIRA, M., & FLEITH, D. (Eds). Teorias da Criatividade. SP: Alínea, 2019.
OECD. Education at a Glance 2022: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, 2022. https://doi.org/10.1787/3197152b-en.
OECD . PISA 2022 Creative Thinking Framework, in PISA 2022 Assessment and Analytical Framework, OECD Publishing, 2022. https://doi.org/10.1787/471ae22e-en
PÉREZ-BARRERA, S. G. Gasparzinho vai à Escola: um estudo sobre as características do aluno com altas habilidades produtivo-criativo. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004.
PÉREZ-BARRERA, S.G. Identification And Attention Of Institutionalized Gifted Young Offenders. National Association of Gifted and Talented Children Conference, Albuquerque, New Mexico, USA, 2019.
PESTANA, D. M. A. D. A., & SANTOS, D. Inteligência artificial na educação: potencialidades e desafios. SCIAS-Educação, Comunicação e Tecnologia, 5(2), 74-89, 2023.
PLUCKER, J., BEGHETTO, R & DOW, G.“Why isn’t creativity more important to educational psychologists? Potentials, pitfalls, and future directions in creativity research”, Educational Psychologist, Vol. 39/2, pp. 83-96. 2004.
RENZULLI, J. S. The Three-ring conception of Giftedness: A Developmental Model for Creative Productivity. In: RENZULLI, J. S.; REIS, S. M. (Eds.). The Triad Reader. Mansfield Center, Connecticut: Creative Learning Press, p. 2-19, 1986.
RENZULLI, Joseph S. What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, v. 60, n. 3, p. 180-184, 261, 1978.
RENZULLI, Joseph S. O que é essa coisa chamada superdotação e como a desenvolvemos? Uma retrospectiva de vinte e cinco anos. Educação, Porto Alegre, RS, v. 52, n. 1, p. 75-131, jan/abr 2004.
RUNCO, M . A & PRITZKER, S. R. Encyclopedia of Creativity (3rd ed.). 2020. Elsevier.
SANTOS, E., WECHSLER, S.M. Compreensão e Consideração dos Professores sobre Estilos de Aprender. Boletim - Academia Paulista de Psicologia, v. 18, p. 72-78, 2008.
SELIGMAN, M. E. P., ERNST, R. M., GILLHAM, J., REIVICH, K., & LINKINS, M. Positive education: positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35(3), 293–311. 2009. https://doi.org/10.1080/03054980902934563
SHOSHANI, A., STEINMETZ, S. Positive psychology at school: A School-Based Intervention to Promote Adolescents Mental Health and Well-Being. Journal of Happiness Studies, 15, 1289–1311, 2014. https://doi.org/10.1007/s10902-013-9476-1
SILVA, A. G. A ótica de docentes dos anos iniciais do ensino fundamental sobre aprendizagem da criatividade e pensamento crítico, Local: editora, 2024.
SILVA, C. R., REINOSO, L. F., DA SILVA, M. I., DE LIMA FREITAS, M., DE OLIVEIRA, D. M. P., DA LUZ, M. J., & ANDRADE, N. M. O papel das metodologias ativas de aprendizagem na educação contemporânea. Revista Educação, Humanidades e Ciências Sociais, e000133-e000133. 2024
STERNBERG, R. J. Rethinking what we mean by intelligence. Phi Delta Kappan, 26 out. 2020. https://kappanonline.org/rethinking-what-we-mean-by-intelligence-sternberg/
STERNBERG, R. J. et al. The legacy: Coming to terms with the origins and development of the gifted-child movement. Roeper Review, v. 43, n. 4, p. 227-241, 2021.
STERNBERG, R. J. Creative Giftedness is not just what creativity tests test: implications of a triangular theory of creativity for understanding creative giftedness. Roeper Review, v.40, n.3, p.158-165, 2018. https://www.tandfonline.com/loi/uror20.
STERNBERG, R.J., RENZULLI, JS, & AMBROSE, D. O campo da superdotação — passado, presente e perspectivas: insights de Joseph S. Renzulli e Robert J. Sternberg. Roeper Review , 46 (3), 233–245, 2024. https://doi.org/10.1080/02783193.2024.2357379
UNESCO. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Comissão Internacional sobre o Futuro da Educação, 2022. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381115
VIDAL, A.S., & MIGUEL, J. R. As Tecnologias Digitais na Educação Contemporânea. Rev. Multidisciplinar Psic. V.14, N. 50 p. 366-379. 2020 http:// doi10.14295/idonline.v14i50.2443
WECHSLER, S. M., NAKANO, T. C., & ZAVARIZE, S. Criatividade: aplicações, implicações e impacto social. Belo Horizonte: Artesã, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eliana Santos de Farias, Susana Graciela Pérez-Barreira, Cristina Maria Carvalho Delou, Solange Muglia Wechsler
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.