What lies behind the strength, sensitivity, and precision of the human hand?

What lies behind the strength, sensitivity, and precision of the human hand?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/hb.v6i3.47048

Keywords:

investigative teaching, basic education, biological tissues

Abstract

The teaching of Biology is often considered challenging for students due to the complexity of scientific terms and the difficulty of visually representing structures and processes. Furthermore, teacher-centered approaches contribute to weaknesses in teaching practice. Addressing this content through an investigative approach provides students with a more contextualized and, therefore, more meaningful understanding. This report aimed to describe the teaching actions and impressions from an investigative activity in which students were invited to identify the tissues that make up the hand, investigate their integration, and understand the contribution of each to the different characteristics of the human hand. Five fifty-minute lessons were used, during which students were divided into three groups and carried out the following activities: formulating hypothesis based on a guiding question - which gave the title to this report - preparing questions for an interview with a healthcare professional, comparing data, and presenting the results obtained. Despite some challenges, such as the novelty of investigative activity, difficulty in maintaining focus, and developing independent thinking, students concluded that hand strength is influenced by several factors, including anatomy, physiology, and the nervous system. Muscles, tendons, and ligaments that make up the hands, the nervous system that controls movements, muscle size and composition, training and practice of activities involving hand use, genetics, and the individual’s overall health were identified as key elements.

Author Biographies

  • Maraiza de Souza Salomão Cibien, Profbio/Ceunes/Ufes

    Licenciada em CIÊNCIAS BIOLÓGICAS pela Universidade Luterana do Brasil (2011); Especialista em GESTÃO E EDUCAÇÃO AMBIENTAL pela Faculdade Capixaba de Nova Venécia (2012). De 2012 a 2016 atuou como professora da Secretaria Estadual de Educação (SEDU), da disciplina de Biologia e como coordenadora do Ensino Médio Integrado - Habilitação em Meio Ambiente, na EEEFM Vera CRUZ até o ano de 2016 no Município de São Gabriel da Palha - ES. De 2018 a 2019 atuou como professora de Ciências e Biologia nas escolas EEEFM "ILDA FERREIRA DA FONSECA MARTINS" e EEEFM "VERA CRUZ" em São Gabriel da Palha - ES. De 2020 a 2021 atuou como professora de Ciências, Biologia, Projeto de Vida e Eletiva na EEEFM "VERA CRUZ" em São Gabriel da Palha - ES. De 2022 a 2024 atuando como Professora Coordenadora da Área de Ciências da Natureza e Matemática. Atualmente cursando o Mestrado Profissional em Ensino de Biologia - PROFBIO - Turma 2024/01, tendo como orientadora Karina Carvalho Mancini.

  • Karina Carvalho Mancini, Universidade Federal do Espírito Santo, Departamento de Ciências Agrárias e Biológicas

    Possui graduação - Bacharelado e Licenciatura - em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Campinas (1998), doutorado (2003) e pós-doutorado (2007) em Biologia Celular e Estrutural pela mesma universidade. Professora Titular na Universidade Federal do Espírito Santo, em São Mateus. Tem experiência na área de Morfologia (estrutura, ultraestrutura e citoquímica), com ênfase na morfologia espermática de invertebrados, principalmente insetos. Atualmente trabalha com Ensino de Ciências e Biologia, principalmente relacionado a produção de materiais didáticos para as áreas de Biologia Celular e Tecidual. Foi coordenadora do PIBID/Ciências Biológicas/CEUNES de 2012 a 2017. Na pós-graduação, atuou como docente permanente nos programas de Biodiversidade Tropical (PPGBT/UFES) de 2010 a 2021 e Ensino na Educação Básica (PPGEEB/UFES) de 2013 a 2024. Desde 2017 é docente permanente do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional (PROFBIO/UFES). Foi Coordenadora Adjunta do PROFBIO/CEUNES em 2017, Coordenadora do mesmo Programa de 2018 a 2022 e desde 2022 é novamente Coordenadora Adjunta.

References

1. AUSUBEL DP. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982, 112p.

2. CALADO AM. História do Ensino de Histologia. HCE: construindo interfaces 20: 455-466, 2019.

3. CALAIS- GERMAN B. Anatomia para o movimento: Introdução à análise das técnicas corporais, 1.ed., São Paulo: Manole, 2010, 304p.

4. CARVALHO AMP, OLIVEIRA CMA, SCARPA DL, SASSERON LH, SEDANO L, SILVA MB, CAPECCHI MCVM, ABIB MLVS, BRICCIA V. Ensino de Ciências por Investigação: condições para a implementação em sala de aula, 1.ed., São Paulo: Cengage Learning, 2013, 164p.

5. ESPÍRITO SANTO. Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo. PAEBES, 2023. Disponível em: https://avaliacaoemonitoramentoespiritosanto.caeddigital.net/#!/resultados. Acesso em 20 de junho de 2025.

6. HOFSTEIN A, LUNETTA VN. O laboratório na educação científica: Fundamentos para o século XXI. Educ Ciênc 88(1): 28-54, 2004.

7. GARTNER LP, LEE LMJ. Gartner & Hiatt Histologia: Texto e Atlas. Guanabara Koogan, 8.ed., 1997. 1670p.

8. MUNFORD D, LIMA MECC. Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo? Rev. Ensaio 9(1): 89-111, 2007.

9. OLIVEIRA LBO, RHEINGANTZ MGT, MINELLO LF, RODRIGUES RF. Histologia dos Tecidos: guia prático. Pelotas: M. G. T. Rheingantz, 2019, 169p.

10. RIBEIRO LCV. Testando novas metodologias de aprendizagem para o ensino de embriologia humana: relato de experiência e percepção dos discentes. Rev. Docência Ens. Sup 8(1): 151-165,2018.

11. PALASTANGA N, FIELD D, SOAMES R. Anatomia e movimento humano. estrutura e função., 3.ed., São Paulo: Manole, 2000, 765p.

12. ZOMPERO AF, LABURÚ CE. Atividades investigativas para as aulas de ciências: um diálogo com a teoria da aprendizagem significativa, 1.ed., Curitiba: Appris, 2016, 141p.

13. ZUIN VG, ZUIN AAS. O celular na escola e o fim pedagógico. Educ. Soc 39(143): 419-435, 2018.

Published

26-10-2025

How to Cite

What lies behind the strength, sensitivity, and precision of the human hand? What lies behind the strength, sensitivity, and precision of the human hand?. (2025). Health and Biosciences, 6(3), 92-104. https://doi.org/10.47456/hb.v6i3.47048

Similar Articles

1-10 of 43

You may also start an advanced similarity search for this article.