Psychopedagogy intervention in learning difficulties

Authors

  • Franklin Noel dos Santos
  • Raiane Capellini
  • Priscila Farias Moraes
  • Renan Elvis Crivellaro

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i23.46065

Keywords:

Psychopedagogy; difficulties; education; learning.

Abstract

The study addresses psychopedagogical intervention in learning difficulties, relevance of Psychoanalysis and Psychopedagogy in the educational context. It is justified by the need to understand and overcome the learning difficulties of children, adolescents and adults. The objectives include exploring the contribution of Psychoanalysis to psychopedagogical practice, understanding the development of the student's personality and the learning construction process, in addition to identifying learning difficulties and proposing strategies for academic success. The methodology involves theoretical literature review and analysis of practical cases. The result indicates that the psychopedagogical approach must be holistic, considering the student's integral development, and highlights the importance of the teacher-student relationship and a welcoming school and adequate literacy for academic success.

Author Biography

  • Renan Elvis Crivellaro

    Link Lattes:  http://lattes.cnpq.br/1396082517600967

References

ALVES, R. Entre a ciência e a sapiência: o dilema da educação. São Paulo: Loyola, p. 62-63, 1999.

ANDOLFI, M; Colaboradores. Por Trás da Máscara Familiar. Porto Alegre, Artes Médicas, 1984.

ASSMANN, H. Reencantar a Educação: Rumo a sociedade aprendente. Petrópolis. RJ: Vozes, 2012.

BION, W. R. Aprender com a experiência. Rio de Janeiro: Imago Editora, 2003.

BETTELHEIM, B. A psicanálise dos contos de fadas. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.

BRONFENBRENNER, U. A Ecologia do Desenvolvimento Humano: Experimentos Naturais e Planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, p. 78. 1996.

CARTER; G. B. M. As mudanças no ciclo de vida Familiar, Porto Alegre, Ed. Artes Médicas, 1995.

COLL, C. P. ; J. MACHESI, A. Desenvolvimento Psicológico e Educação. Porto Alegre: ArtMed, 2004.

COLLARES, C. A. L. e MOYSÉS, M, A. A. Preconceitos no cotidiano escolar: ensino e medicalização. São Paulo. Cortez, p. 264, 2016.

DANTAS, H. P. A Infância da Razão: uma introdução à psicologia da inteligência de Henri Wallon. São Paulo, 1990.

DEPRESBITERIS, L. Concepções Atuais de Educação Profissional. 2. ed. Série SENAI . Formação de Formadores, 1999.

DEWEY, J. Democracia e Educação. São Paulo: Companhia das Letras. 2010.

DOLLE, J.M. Estudos sobre a figuratividade do funcionamento cognitivo das crianças que não aprendem. IV Simpósio Internacional de Epistemologia Genética e XIII encontro Nacional de Professores do PROEPRE: Piaget, Teoria e Prática. In: Anais [...] pp. 227-237, 1996.

DOLTO, F. Quando os filhos têm medo. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

DURKHEIM. E. Educação e sociologia. São Paulo: Vozes; 5ª edição, 2014.

FERNÁNDEZ, A. A Inteligência Aprisionada. Porto Alegre: ARTMED, 1991.

FONSECA, V. Aprender a Aprender - A Educabilidade Cognitiva. Porto Alegre: ARTMED, 1998.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UECE, Apostila, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra. 1996.

FREUD, S. Obras Completas. Rio de Janeiro, Imago, Vol. XIII, 2006.

FREUD, S. Três ensaios sobre a teoria da sexualidade. In: Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Vol. VII. Rio de Janeiro: Imago Editora, 2006.

GALVÃO, I; WALLON, H. Uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis: Vozes, 2014.

GARDNER, H. Estruturas da Mente - a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

JENKINS, H. et al. Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Cambridge: MIT Press, p. 123. 2009.

KLEIN, M. Contribuições à psicanálise. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1981.

LACAN, J. Escritos. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1998.

LAJONQUIÈRE, L. De Piaget a Freud: para repensar as aprendizagens; a psico pedagogia entre o conhecimento e o saber. Petrópolis: Vozes, 1993.

LURIA, A. R. Fundamentos de neuropsicologia. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora, 1984.

MASINI, E. F. S. Psicopedagogia na Escola - buscando condições para a Aprendizagem Significativa. São Paulo: Loyola, 1994.

MORAN, J. M. A Educação que Desejamos: Novos Desafios e Como Chegar Lá. Campinas: Papirus. 2015.

NÉRICI, I. G. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Ibrasa, 2005.

OLIVEIRA, M.K.; LA TAILLE, Y. de; DANTAS, H. Piaget, Vygotsky e Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus,2019.

PAPERT, S. A Máquina das Crianças: Repensando a Escola na Era da Computação. Porto Alegre: Artes Médicas. 2007.

PAIN, S. Diagnóstico e Tratamento dos Problemas de Aprendizagem. Porto Alegre, Artes Médicas, 1986.

PENIN, S. Cotidiano e escola: a obra em construção. São Paulo, Cortez, cap. 2, p. 15 – 31, 2011.

PERRENOUD, P. Dez Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre: Artmed. 2000.

PIAGET, J. Seis Estudos de Psicologia. Rio de Janeiro: Forense. (Ed. Original: 1964), 2011.

POLITY, E. Ensinando a Ensinar. Ed. Lemos, São Paulo, 1987.

POPPOVIC, A. M. Alfabetização: disfunções psiconeurológicas. 3ª ed. São Paulo. Ática, 1975.

RAPPAPORT, C. Psicanálise e educação: novos caminhos. São Paulo: Escuta, 1998.

REGO, T. C. Vygotsky, uma perspectiva histórica – cultural da educação. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

RIVIÉRE, P. Teoria do Vínculo, São Paulo, 7ª. Ed. Martins Fontes, 2007.

SCOZ, B. J. L., Edith, et al. (orgs.). Psicopedagogia - o caráter interdisciplinar na formação e atuação profissional. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

SILVER, L. Dificuldades de Aprendizagem, ADHD, EEUU, Ciba-Geigy Corporation, 1994.

STERNBERG, R. Psicologia Cognitiva. 5ª. Ed. Porto Alegre: ARTMED, 2005.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes. 2014.

VYGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

WALLON, H. Psicologia e educação da infância. São Paulo: Cortez Editora, 1975.

WEISS, M. L. Psicopedagogia Clínica – Uma Visão Diagnóstica. 14ª Ed. Porto Alegre, Lamparina, 2020.

WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Ubu Editora, 2019.

Published

25-06-2025