Evaluation and institutional development: the experience of the family agricultural school of Chapadinha

Authors

  • Celso Eulálio de Oliveira Júnior Escola Família Agrícola de Chapadinha - MEPES/RACEFFAES https://orcid.org/0000-0001-6228-5556
  • Alcione Reetz Regional das Associações dos Centros Familiares de Formação em Alternância do Espírito Santo (RACEFAES , 2015 a 2020).
  • Laércio Moreira Sossai Escola Família Agrícola de Chapadinha - MEPES

Abstract

The evaluation and institutional development plan has been growing in Basic Education schools in Brazil, seeking through these instruments to improve the quality indicators of these institutions. However, this is not always the case. In this context, the objective of the work was to analyze the processes of evaluation and institutional development, identifying the challenges and possibilities, with a view to improving them at the Escola Família Agrícola de Chapadinha. To this end, we adopted qualitative, bibliographic research, supported by Brandalise (2015; 2010), Galvão (2016) and by documents from the institution. We found that there were challenges for the school to implement these instruments in its daily life and that adjustments need to be made to avoid the neoliberal perspective, present in the policy that regulates these processes, contributing to strengthen the dialectical and democratic perspective, present in the school's principles.           

Keywords: School management, Alternation Pedagogy, Chapadinha Family Agricultural School.

Author Biographies

  • Celso Eulálio de Oliveira Júnior, Escola Família Agrícola de Chapadinha - MEPES/RACEFFAES

    Técnico em Agropecuária (EFAV, 2003); Licenciado em Ciências Agrícolas
    (UFRRJ, 2008); Aperfeiçoamento em Pedagogia do Alternância e Educação do
    Campo, (IFES, 2015); Mestre em Educação (UFRRJ, 2019); Professor/monitor
    na Escola Família Agrícola de Chapadinha (2009 a 2020); Membro da Regional
    das Associações dos Centros Familiares de Formação em Alternância do
    Espírito Santo (RACEFAES, 2008 a 2020).

  • Alcione Reetz, Regional das Associações dos Centros Familiares de Formação em Alternância do Espírito Santo (RACEFAES , 2015 a 2020).

    Licencianda em História (UNIUBE, 2017); Membro da Regional das Associações
    dos Centros Familiares de Formação em Alternância do Espírito Santo
    (RACEFAES , 2015 a 2020).

  • Laércio Moreira Sossai, Escola Família Agrícola de Chapadinha - MEPES

    Técnico em Agropecuária (EFAV, 1995); Bacharel em Administração de
    Empresas (UNIVEN, 2006), Licenciatura Plena em Matemática (UNIMES, 2007);
    Especialização em Educação do Campo: Interculturalidade e Campesina (UFES,
    2010); Bacharel em Direito (UNIVEN, 2014); Aperfeiçoamento em Pedagogia do
    Alternância e Educação do Campo,(IFES, 2015); Professor/monitor na Escola
    Família Agrícola de Pinheiros -MEPES – Pinheiros – ES, (1998 a 2000);
    Professor/monitor na Escola Família Agrícola de Chapadinha - MEPES – Nova
    Venécia – ES, (2001 a 2020); Advogado – Seccional- OAB/ES, 2015 a 2020.

Published

22-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil