Multiletramentos em contextos multisseriais: uma abordagem sobre educação do campo no semiárido baiano

Authors

  • Adeilda Ana Silva Martins UNEB (Universidade do Estado da Bahia - Departamento de Ciências Humanas - Juazeiro - BA.
  • Edmerson dos Santos Reis UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA https://orcid.org/0000-0003-3153-6759

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v2i4.30505

Abstract

Multiletraments in multiserial contexts: an approach on field education in the bahia's semiarid

 

ABSTRACT


This article presents the multiletraments as mechanisms for the social exercise of reading and writing, and their viability in the context of multi-grade schools in the countryside. We understand that the heterogeneity of the functioning of the multi-grade classes favors the interaction between students and technological tools as allies for the realization of an education rooted - and therefore, contextualized - in these spaces. The acquisition of reading, thought of as literacy and multiliteracy, goes beyond the traditionally accepted idea that in rural communities people just need to “know how to read”. Social interactions through language, within the scope of virtual communications are situated as a tool of emancipation and autonomy, therefore they must be accessible to all students. The research, in addition to being bibliographic, also presents elements of participant observation carried out in a rural school in the municipality of Juazeiro - Bahia.

 

Keywords: Social interactions. Language. Contextualization. Multi-tools. Rural Education.

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Author Biographies

Adeilda Ana Silva Martins, UNEB (Universidade do Estado da Bahia - Departamento de Ciências Humanas - Juazeiro - BA.

UNEB (Universidade do Estado da Bahia - Departamento de Ciências Humanas
- Juazeiro - BA.

Edmerson dos Santos Reis, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA

Possui graduação em Pedagogia Habilitação Em Educação de Adultos pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Juazeiro (1995), Mestrado em Educação - Université du Quebéc a Chicoutimi (2003) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2009). Atualmente é Professor Titular do Departamento de Ciências Humanas - DCH-III/Universidade do Estado da Bahia, Membro do Fórum Nacional de Educação - FONEC, Membro da Secretaria Executiva da Rede de Educação da Semiárido Brasileiro - RESAB; Professor Permanente do Programa de Pós-graduação - Mestrado em Educação, Cultura e Territórios Semiárido da Universidade do Estado da Bahia - UNEB/DCH-III, em Juazeiro - BA. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Contextualizada, Educação do Campo, Convivência com o Semiárido, Currículo e Formação de Professores, áreas temáticas sobre as quais possui vários livros e artigos publicados de sua autoria e em coautoria. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Contextualizada, Cultura e Território - EDUCERE; Coordenador do Subprojeto de Pedagogia do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID no Campus III da UNEB e Coordenador do Projeto de Pesquisa e Extensão Reflexão dos Referenciais da Educação Contextualizada. Coordenador da Linha de Pesquisa Educação contextualizada para Convivência com o Semiárido no PPGESA. Coordenador do Observatório dos Indicadores da Gestão Educacional no Território do Sertão do São Francisco, no norte da Bahia. (Texto informado pelo autor)

Published

22-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil