Between teaching and vocation: difficulties faced by the teachers of the state and municipal network of COLMEIA / TO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i10.30794

Abstract

Choosing a profession is one of the most important moments in your personal life, some people seek to reconcile the profession of their dreams with the job market. Several surveys of public school teachers have reported a high demand for disorders related to stress levels, often caused by overwork that permeates the school environment. The present study was developed in the city of Colmeia, located in the State of Tocantins, with 42 teachers of both sexes from state and municipal schools in the region, working in the classroom, with the minimum age of 20 years. The main approach of the article was to make a correlation between the exercise of the profession as a vocation or a circumstantial choice and to compare the levels of stress developed in both situations. The results pointed out several reasons that are associated with the illness of teachers working in education and teaching, demonstrating that the teaching profession exerts a great effort for its effective execution.

Keywords:  Stress; Vocation; Teacher; School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Welton Cardoso, IESC/Faculdade Guaraí

Licenciado em Ciências Biológicas, IESC/Faculdade Guaraí.

Mateus Santos Silva, IESC/Faculdade Guaraí

Licenciado em Ciências Biológicas, Instituto Educacional Santa Catarina/Faculdade Guaraí.

Aluisio Vasconcelos de Carvalho, IESC/Faculdade Guaraí

Licenciado em Biologia, especialista em Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável, Análises clínicas e Zoologia, mestre em Ciências do Ambiente e especialização em andamento em Fitoterapia e Análises clínicas veterinária. Atualmente é Professor Adjunto do IESC/Faculdade Guaraí nos cursos de Biomedicina, Ciências Biológicas, Pedagogia e Zootecnia.

Júlio Cesar Ibiapina Neres, IESC/Faculdade Guaraí

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Piauí (2001) e Mestrado em Ciências Ambientais e Saúde pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2008). Atualmente, sou Professor e Coordenador do Curso de Ciências Biológicas, modalidade Licenciatura do Instituto Educacional Santa Catarina, Faculdade Guaraí. Acumulando o cargo de Servidor Público Estadual na SEDUC do Estado do Tocantins, exercendo o cargo de Professor da Disciplina de Biologia, no ensino Médio, lotado no Centro de Ensino Médio Oquerlina Torres, Guaraí TO. Integrante do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASis/INEP (MEC) e Colaborador Voluntário do Grupo de Estudos em Democracia e Gestão Social da UNESP (GEDGS).

Izidorio Paz Fernandes Neto, IESC/Faculdade Guaraí

Possui graduação em Pedagogia pelo Instituto Educacional Santa Catarina, Faculdade Guaraí (2015). Especialista em Administração e Inspeção Escolar pela Universidade Cândido Mendes (2016).Mestrando do PPGE- Ensino da Universidade do Vale do Taquari- UNIVATES/RS. Professor da Rede Municipal de Ensino de Guaraí-Tocantins e Professor dos cursos de Pedagogia e Ciências Biológicas do Instituto Educacional Santa Catarina/IESC- FAG. 

Published

30-06-2021

Issue

Section

Artigos