The pedagogy of alternation and the city: the challenges of the agricultural family school “São Bento do Chapéu” before the enrollment of students residing in the urban environment

Authors

  • Samuel Pinheiro da Silva Santos Estudante na Universidade Federal do Espírito Santo
  • Flaviane Geraldo
  • Patricia Hand Littig EFA São Bento do Chapé
  • Wellington Raach

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v2i4.31029

Abstract

The theme that supports this study seeks to understand what moves students from the urban perimeter of Domingos Martins and Marechal Floriano to enroll in the Escola Família Agrícola (EFA) São Bento do Chapéu, since the rural context is opposed to the reality of these students. It is also proposed to understand the challenges of teaching and learning in the face of this new school context in this school, which adopts Pedagogy of Alternation. The investigation is guided by a qualitative research with teachers and students who work at EFA São Bento do Chapéu. As a data collection instrument, we used a questionnaire with questions about what motivates urban students to enroll in EFA and the challenges encountered there. The results of the study refer to the singularity of cultivating the knowledge necessary for Pedagogy of Alternation and facing new theoretical and practical challenges of the school.

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Author Biographies

Samuel Pinheiro da Silva Santos, Estudante na Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em História (Bacharelado e Licenciatura), Pós-Graduação em
Educação de Jovens e Adultos e Mestrado em Ensino na Educação Básica pela
Universidade Federal do Espírito Santo (2020). Atualmente é professor de
História da Prefeitura Municipal de São Mateus/ES. Tem experiência na área de
História e estudos na áre

Flaviane Geraldo

Trabalha como monitora na Escola Família Agrícola de Olivância (MEPES). É
graduada em História (licenciatura plena) pela Universidade Metropolitana de
Santos (2017), com Pós-Graduação (Lato Sensu) em Educação Inclusiva e
Diversidade pela Faculdade de Vitória (2017). Possui graduação em Educação
do Campo, na área de Linguagens (licenciatura plena) pela Universidade Federal
do Espírito Santo (2019). Tem experiência nas áreas de Lingua Portuguesa, Arte
e Educação Física no Ensino Fundamental.

Patricia Hand Littig, EFA São Bento do Chapé

Possui graduação em História pela Universidade Metropolitana de Santos
(2011), graduação em Pedagogia pela Universidade de Uberaba (2008) e
graduação em Educação do Campo pela Universidade Federal do Espírito Santo
(2019). Atualmente é professora de História na Escola Família Agrícola São
Bento do Chapéu, Domingos Martins - ES e mestranda do programa de pósgraduação de mestrado profissional em educação do Centro de educação na
Universidade Federal do Espírito Santo.

Wellington Raach

Possui o curso Técnico em Agropecuária pela Escola Família Agrícola de
Olivânia (2010) e Licenciatura Plena em Educação do Campo - Linguagens pela
Universidade Federal do Espírito Santo (2019). Em 2020 atuou como professor
de Artes na rede municipal de ensino de Domingos Martins/ES.

Published

22-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil