Field Education and Agroecology: Weaving knowledge and building knowledge in the professional formation of young people in the municipality of Jaguaré-ES

Authors

  • Nina Valéria de Araújo Paixão Movimento de Educação Promocional do Espírito Santo https://orcid.org/0000-0002-9385-9871
  • Divina Leila Sôares Silva IFES Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v3i4.32046

Abstract

The present work aims to investigate how Technological Professional Education - EPT based on Rural Education and Agroecology has been contributing to the social transformation of students from Escola Família Agrícola de Jaguaré in the north of Espírito Santo. The data collection lasted around four months, whose analysis was carried out qualitatively. Research has shown that although students' families generally still maintain traces of conventional management with the adoption of industrialized agricultural inputs, the professional training achieved through Rural Education has enabled young people to reframe the agricultural management practices practiced in their production units, in view of soil care, in a sustainable manner, contributing significantly to the strengthening of family farming in the municipality.

Keywords: rural youth; pedagogy of alternation; local development; sustainability; peasant agriculture.

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Author Biographies

Nina Valéria de Araújo Paixão, Movimento de Educação Promocional do Espírito Santo

Graduação em Agronomia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ (2010) e Especialização em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - IFES (2019). Educadora, Coordenadora do Curso Técnico em Agropecuária e Coordenadora de Estágio Supervisionado na Escola Família Agrícola de Jaguaré – MEPES. 

Divina Leila Sôares Silva, IFES Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade Castelo Branco (1987) e mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2013). Atualmente é Pedagoga-Supervisora Educacional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, sendo que desde 2013 encontra-se à frente da Diretoria de Ensino do Campus Colatina. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação infantil, trabalho docente, atuação docente e carreira docente.

Published

30-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil