Continuing Education Of Educators: An Experience From The Praxis Of/In The Schools Of The Countryside In The Municipality Of São Mateus-ES

Authors

  • Ozana Luzia Galvão Baldotto
  • Adelar João Pizetta Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
  • Vitor Eduardo Mendes de Oliveira Secretaria de Educação de São Mateus/ES
  • Renata Cristina Araújo Gomes Secretaria de Educação de São Mateus/ES
  • Fernando Vittorazzi Braz Secretaria de Educação de São Mateus/ES
  • Eliete Rosa Fernandes Secretaria de Educação de São Mateus/ES

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v3i4.32049

Abstract

In this article we report the experience of continuing education of educators: an experience from the praxis of/in the Field Schools in the municipality of São Mateus -ES, carried out in 2019 with teachers, pedagogues and principals who worked in peasant schools at the time, with a view to understanding how continuing education can contribute to the improvement of the teaching-learning process. Considering the Brazilian and mateense laws that outline this modality of teaching, we seek to understand how the Field Education Proposal of the municipality of São Mateus is presented, how it can be verified in pedagogical practice through the proposed instruments and what interventions are necessary for the improvement/qualification of this process. We could understand that the pedagogical proposals for this modality have been advancing in our municipality and for this improvement to continue increasing is in fact the continued education focused on the objectives of the school, an indispensable tool. The partnership established with UFES provided an involvement between Basic Education and the University, which contributes to the dialogue and strengthening of the "pedagogical practice" of both parties.

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Author Biographies

Ozana Luzia Galvão Baldotto

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica (PPGEEB) Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, São Mateus-ES, Brasil; Pedagoga na Rede Municipal de Ensino de São Mateus, na função de Gestora da Educação do Campo – Secretaria Municipal de Educação de São Mateus – Espírito Santo, Brasil.

Adelar João Pizetta, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Professor na Universidade Federal do Espírito Santo, Campus de São Mateus (CEUNES)

Vitor Eduardo Mendes de Oliveira, Secretaria de Educação de São Mateus/ES

Especialista em Gestão Escolar Integradora e Psicopedagogia Institucional. Licenciado em Letras Português/ Inglês; Pedagogo e Professor de Inglês na Rede Municipal de Educação de São Mateus, atua na função de Gestor da Educação do Campo – Secretaria Municipal de Educação de São Mateus – Espírito Santo, Brasil.

Renata Cristina Araújo Gomes, Secretaria de Educação de São Mateus/ES

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica (PPGEEB) Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, São Mateus-ES, Brasil; Licenciada em Matemática, na função de Diretora Pedagógica – Secretaria Municipal de Educação de São Mateus – Espírito Santo, Brasil.

Fernando Vittorazzi Braz, Secretaria de Educação de São Mateus/ES

Especialista em Ciências Biológicas e Gestão Escolar; Licenciado em Ciências Biológicas; Professor de Ciências da Rede Municipal de Educação de São Mateus, com atuação na função de Gestor da Educação do Campo – Secretaria Municipal de Educação de São Mateus – Espírito Santo, Brasil.

Eliete Rosa Fernandes, Secretaria de Educação de São Mateus/ES

Licenciada em Pedagogia – Habilitação em Magistério da Pré-Escola das Séries Iniciais do Ensino Fundamental (Projeto Educadoras e Educadores do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra) Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, São Mateus-ES, Brasil; Professora da Rede Municipal de Ensino de São Mateus, na função de Gestão da Educação do Campo – Secretaria Municipal de Educação de São Mateus – Espírito Santo, Brasil.

Published

30-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil