The school as a resistence tool: the primary and elementary school - EMEIEF “Assentamento Zumbi Dos Palmares”

Authors

  • Arlonio Campos EMEIEF Assentamento Zumbi dos Palmares
  • Sebastiao Ferreira Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas – PPGE-FE-UNICAMP, Campinas-SP
  • Francisco José de Sousa Rodrigues Secretaria de Educação de São Mateus/ES
  • Ozana Luzia Galvão Baldotto Secretaria de Educação de São Mateus/ES

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v3i4.32058

Abstract

This article presents the pedagogical work of a school that puts into practice the principles of Rural Education, in the Primary and Elementary School - EMEIEF “Assentamento Zumbi dos Palmares”, located in an “assentamento” area (area composed by group of rural areas which belonged to the same owner and it is settled by the responsible federal institute INCRA) that has the same name. In order to express the feeling of an experience in the school routine, the research methodology - action accompanied by a qualitative analysis - was used in the production process. Therefore, it aimed to detail how the educational process takes place in different times / formative spaces, as well as the importance of mediation by educators at these times and its implications for student training. It also highlights the dimensions of work as an educational principle and collective management, focusing on the protagonism of the subjects who work at school.

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Author Biographies

Arlonio Campos, EMEIEF Assentamento Zumbi dos Palmares

Gestor Educacional na EMEIEF Assentamento Zumbi dos Palmares; Membro do Setor Estadual de Educação do MST/ES; Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial da América Latina e Caribe – TerritoriAL da Universidade Estadual Paulista – UNESP.

Sebastiao Ferreira, Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas – PPGE-FE-UNICAMP, Campinas-SP

[1] Doutorando em Educação – Programa de Pós Graduação em Educação – Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas – PPGE-FE-UNICAMP, Campinas-SP.  (Bolsista CAPES).

Francisco José de Sousa Rodrigues, Secretaria de Educação de São Mateus/ES

Licenciado em pedagogia. Especialista em Educação do Campo e Pedagogia da Alternância - UNEFAB e UFMG. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica (PPGEEB) Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, São Mateus-ES, Brasil. Educador na Escola Família Agrícola - km 41 e ECORM Região de Córrego Seco, localizadas em São Mateus/ES, Brasil.

Ozana Luzia Galvão Baldotto, Secretaria de Educação de São Mateus/ES

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica (PPGEEB) Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, São Mateus-ES, Brasil; Pedagoga na Rede Municipal de Ensino de São Mateus, na função de Gestora da Educação do Campo – Secretaria Municipal de Educação de São Mateus – Espírito Santo, Brasil.

Published

30-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil