Reading treatment as a form of stimulation in classes of the 2nd year of fundamental education

Authors

  • Lívia Barreto Cordeiro Faculdade Vale do Cricaré
  • Luciana Teles Moura Faculdade Vale do Cricaré

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i9.32801

Abstract

This article investigated the influence of reading delight as an incentive for reading in elementary school students at a kindergarten and elementary school in the municipality of Presidente Kennedy, south of Espírito Santo. Three classes of 2nd year of elementary school participated in the research with their respective teachers and assistants. The general objective of this study was to analyze whether reading pleasure works as a way of stimulating reading with students of the 2nd year of elementary school. Data collection was carried out at a polo school in the interior of the municipality. As a collection procedure, the research instruments and strategies were used: document analysis, semi-structured interviews and observation in the classroom. To support the analysis of collected data, the contributions of the following authors were based: Gil (2008) for methodology, Freire (2015), Zilberman (2001) and Cosson (2007) - for reading, Kleiman (1989) Souza (2012 ) - for reading strategies, Brazil (2012) - for the National Pact at the Right Age, Warschauer (1993), Riter (2009) and Paiva (2010) - for reading delight. Based on the analyzes performed, the delight reading takes place two to three times a week, this reading was done using the voice, the intonation and the way of expressing yourself at the time of the same. From this reading, we sought to find out if it has generated in children an interest in books and imagination beyond the walls of the school. It is concluded that reading delight has contributed significantly to the student's life, making the student have reading as a very important item in his life, seeking in reading a moment of pleasure, fun and knowledge for the world, in addition to contributing to teacher training, when applying what has been studied in its practice, this is for both children who are already literate and those who are being literate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lívia Barreto Cordeiro, Faculdade Vale do Cricaré

Lívia Barreto Cordeiro Graduada em “Normal Superior” no ano de 2008 pela
faculdade UNITINS-Fundação Universidade do Tocantins. Pós-graduada em
“Especialista em Supervisão e Coordenação Pedagógica” pelo Instituto
Superior de Educação e Cultura Ullysses Boyd no ano de 2009. Pós-graduada
em “Especialista em Educação Inclusiva e Diversidade” pelo Instituto Superior
de Educação e Cultura Ullysses Boyd no ano de 2012. Mestra em “Ciência,
Tecnologia e educação” pela Faculdade Vale do Cricaré no ano de 2020.
Professora regente de turma na Escola municipal de ensino infantil e
fundamental pluridocente “Barra de Marobá”, no município de Presidente
Kennedy - ES

Luciana Teles Moura, Faculdade Vale do Cricaré

Faz estágio de Pós-Doutoramento no Programa de Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo, sendo Doutora e Mestre pelo mesmo programa de pós-graduação. Realiza pesquisas em torno das teorias dos relacionamentos interpessoais, com especial interesse nas relações parassociais, de consumo, mídia, e também as promovidas a partir de espaços físicos e virtuais. Membro da Associação Brasileira de Pesquisas do Relacionamentos Interpessoais (ABPRI). Também tem interesse e investiga as metodologias ativas de aprendizagem e práticas pedagógicas diversas. Possui graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal do Espírito Santo, especialização em Marketing Empresarial pelo Centro Superior de Ciências Sociais de Vila Velha e também em A Moderna Educação Brasileira, pela PUC-RS. Professor titular de graduação e pós-graduação nas áreas de Administração, Psicologia, Educação e Comunicação Social. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Relações Públicas, Marketing e Propaganda.

Published

31-12-2020

Issue

Section

Artigos