Rural extension and technical training in the agricultural technical course of the Jaguaré agricultural family school - Espírito Santo

Authors

  • Eric de Oliveira MEPES
  • Felipe Junior Mauricio Pomuchenq Escola Família Agrícola de Marilândia - MEPES
  • João Pedro Sampaio Romano MEPES
  • Rainei Rodrigues Jadejiski SEDU/ES

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v3i4.33136

Abstract

 In this article, we discuss, based on documentary analysis, practical observations and testimonies, the relation between technical training in agriculture and rural extension. Our objective was to understand the ways of working with rural extension and to describe the applied methodologies, through the pedagogical instruments of Pedagogy of Alternation, in the Agriculture Technical Course. We present part of a research within the time frame of a school year, with the authorization of the school's administrative coordination. Firstly, rural extension, its concepts and its relationship with technical training are highlighted, followed by the functioning of the technical course and its requirements, the comprehensive training of students developed at school in the training process of technicians to work in the job market with a critical perspective of the environment and the methodological instruments which are part of this educational process adopted by the Agricultural Family Schools in Alternation Pedagogy. Finally, we present the results and discussions that complete this research. Among these results, we noticed a strong relation and practical application of rural extension through pedagogical methods. As a conclusion of this study, we perceive the concern of teachers in guaranteeing sustainable development in family farming through the technical professional education taught.

Keywords: integral training, methodologies, technicians.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eric de Oliveira, MEPES

Professor e Coordenador Administrativo na Escola Família Agrícola de Jaguaré/ES. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ (2018). Especialista em Geografia e Educação Ambiental, Gestão Ambiental, Gestão da Educação, Gestão Pública e Biologia da Conservação. Tecnólogo em Administração Rural pelo Centro Universitário do Espírito Santo - UNESC (2005). Licenciado em Geografia e Educação Ambiental pela Universidade de Uberaba - UNIUBE (2012). Licenciado em Pedagogia pela Universidade de Uberaba – UNIUBE (2020).

Felipe Junior Mauricio Pomuchenq, Escola Família Agrícola de Marilândia - MEPES

Técnico em Agropecuária (Escola Família Agrícola do Bley, 2010), Graduação em Licenciatura Ciências Biológicas (UNIMES, 2014), Graduado em Licenciatura em Educação do Campo (UFV, 2018), Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social (UFES, 2017), Mestre em Ensino na Educação Básica (UFES/CEUNES, 2019). Educador do Campo e Coordenador Administrativo na Escola Família Agrícola de Marilândia – MEPES.

 

João Pedro Sampaio Romano, MEPES

Professor de Língua Portuguesa na Escola Família Agrícola de Jaguaré/ES. Graduado em Letras Português/Inglês (2016) – Faculdade Castelo Branco.

Rainei Rodrigues Jadejiski, SEDU/ES

Mestre em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Instituto de Agronomia, Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola - UFRRJ/IA/PPGEA (2019). Professor efetivo de Geografia, da Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo - SEDU/ES, localizado na coordenação pedagógica do Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Águia Branca - CEIER-AB. Tutor do curso de Licenciatura em Geografia da Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES. Desenvolve estudos em campos do saber que atravessam a sua formação acadêmica.

Published

30-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil